Kevin Magnussen kører – igen-igen – for sin Formel 1-fremtid. Trods en flot 2016-sæson indløste Renault ikke de optioner teamet havde på Magnussens 2017-sæson.

Han er stadig inde i billedet til pladsen ved siden af Renaults nye førstekører Nico Hülkenberg, og en god præstation i den kommende weekends amerikanske grandprix i Austin vil forbedre han chancer.

Men samtidig sonderer Kevin Magnussens og hans bagland mulighederne hos en række andre teams.

RENAULT
Magnussen vil helst blive i sit nuværende team. Her kender han folkene, her kan han bygge videre på den svære udviklings-sæson 2016, og her er det langsigtede potentiale større end hos alle andre teams med ledige 2017-sæder. Men Renault har hyret den erfarne tysker Nico Hülkenberg som førstekører, så en ny Renault-aftale vil gøre danskeren til andenkører.

Plus: Han har scoret syv ud af teamets otte point i VM 2016
Minus: Renault har allerede ladet to optioner på K-Mag udløbe.

FORCE INDIA
Det indisk-ejede team ligger lige nu på en overraskende fjerdeplads i team-VM. Man har en ledig plads, for Nico Hülkenberg skifter til Renault. Magnussens rådgivere har allerede været på besøg hos Force India, men uden konkrete resultater. Det privatejede team er økonomisk presset, og en ny kører skal derfor medbringe betydelige, personlige sponsorer.
Plus: Godt mellemklasse-team med stærke Mercedes-motorer.
Minus: Teamet er økonomisk presset og i princippet til salg.

WILLIAMS
Her ventes den 17-årige Lance Stroll at ’købe’ den plads der bliver ledig, når Felipe Massa går på pension. Finske Valtteri Bottas har en 2017-kontrakt med Williams, men Renault har forsøgt at købe ham fri. Hvis det lykkes, er Magnussen en oplagt afløser, for med debutanten Stroll i den anden bil, har man brug for en erfaren førstekører. Her er Magnussen efter to F1-sæsoner det bedste bud.
Plus: Et klassisk team, hvor Magnussen kan blive førstekører.
Minus: Teamet har ikke imponeret i 2016 og mangler penge.

HAAS
Kevin Magnussen var allerede sidste år i forbindelse med det nye Haas-team, der dog til sidst valgte et satse på den mere erfarne Romain Grosjean. Danskeren for holdt forbindelsen til amerikanerne ved lige, men Haas skal have et ledigt sæde, før man kan gå i realitetsforhandlinger. Grosjean ser ud til at fortsætte, men andenkører Esteban Gutierrez sidder ikke helt så fast i sædet.
Plus: Haas har tætte links til Ferrari – der mangler en kører til 2018
Minus: Nye F1-team har traditionelt en svær sæson nummer 2.

MANOR
Inden Renault i januar kom på banen, var Magnussen på vej til en 2016-sæson hos Manor. Formel 1-feltets mindste team har takket være et nyt samarbejde med Mercedes forbedret sig markant i år, og fremgangen kan fortsætte i 2017. Manor indsætter i år Mercedes´ juniorkørere Pascal Wehrlein og Esteban Ocon, og Magnussen er ung nok til også at kunne indgå i tyskernes fremtidsplaner.
Plus: Team i fremgang og med links til motorleverandør Mercedes
Minus: Lille, økonomisk presset team. Krav til sponsor-støtte.