Kristian Haagen er født i 1970 og har arbejdet som artdirector i reklamebranchen og er forfatter til flere bøger om armbåndsure. Arbejder i dag som forfatter, foredragsholder og ur-konsulent i virksomheden Timegeeks.

1996-98: 1962 Volkswagen Type 1, brun. Artdirector på TBWA.
Min første bil købte jeg af min underbo, kaldet underbo-Benny. Sandfarvet og med sorte nummerplader – den havde simpelthen så meget personlighed. Den gik aldrig i stykker, men jeg sled den op. Jeg arbejdede på et reklamebureau i Nordhavn, og der var grusveje dengang. Det ødelagde bunden, og til sidst kom der en VWekspert ude fra Artillerivej og hentede den.

1998-99: 1986 Range Rover V8, brun. Artdirector på TBWA.
Så fik jeg tilbudt en Range Rover, helt latterligt billigt. Det var sådan en fyr fra Jylland, der solgte hiphop-tøj. Den var på gule plader, men det var jo en rigtig selskabsbil. Al den plads. Jeg hældte bare mine venner ind i den med bajere og røg, og så kørte vi rundt og holdt fest. Jeg købte den for 5.000 kr., og efter et år fik jeg tilbudt 15.000. Så måtte den ud af vagten, og jeg tænkte: ”Hold da kæft, jeg skal være bilforhandler …” Lad os sige det sådan, at jeg blev klogere.

1999-2000: 1989 Mitsubishi Pajero, sort med rust. Artdirector på Geelmuyden-Kiese.
Så faldt jeg over en Mitsubishi Pajero ude på Amager Strandvej. Den var supernem at køre, min første næsten almindelige bil. Bortset fra at motoren gik efter 14 dage. Det krævede lige lidt råberi ude hos forhandleren, for der var ingen garanti på bilen, men han var flink nok. Eneste indvending var, da han efterfølgende bebrejdede mig, at der var kommet olie på hans lammeuldsfrakke under udskiftningen. Oplevelsen spolerede forestillingen om, at jeg skulle handle med biler. Jeg købte den for 65.000 og solgte den for 15.000 efter et år.

2000-01:1992 Range Rover, lyseblå. Artdirector på Geelmuyden-Kiese
Jeg er opvokset på landet, og når traktoren kørte fast, trak man den fri med sin Land Rover. Det sad i mig, og det gik jo så godt med den første Range Rover, at jeg måtte have mig en til. Den kom fra et dansk gods med fuld dokumentation og regninger for mange tusind kroner – ja, der burde alarmklokkerne jo nok have ringet, men jeg lader mig ikke slå ud af den slags detaljer, når jeg vil have en bil. Kort efter røg topstykkerne, hvilket bilen er kendt for – lærte jeg efterfølgende. Bilen kostede i øvrigt 85.000, men forhandleren var med på at bytte med et Rolex.

2001-02:1992 Audi 100, guldfarvet, sedan. Stifter og artdirector på bureauet Firtal.
Så fik jeg mit første barn og startede mit eget bureau. Det fordrede noget fornuft, så jeg solgte Range Roveren for 40.000, og hvad køber man så? Man køber Audi 100, guldfarvet … Denne gang i Den Blå Avis. Desværre glemte jeg at tjekke bakgearet under min testkørsel, og det viste sig at være helt ude af funktion. Og efter to dage stod batteriet af. En dårlig oplevelse og i øvrigt min anden bil uden bakgear – det bruger jeg som undskyldning, når jeg skal parallelparkere. Det holdt et år, og så solgte jeg den med et tab på 10.000 kr. plus det nye batteri.

2002-07:1998 Alfa 156 TS, 1.6 sort. Stifter og artdirector på bureauet Firtal samt debuterende urbogs-forfatter.
I 2002 købte jeg noget af det mest fornuftige, jeg nogensinde har købt. En Alfa Romeo, jeg knuselskede fra første tur. Det der italienske med at vende alle instrumenter mod føreren for ligesom at slå fast: ”Det er dig, der bestemmer, det er dig, vi vil forkæle.”

2007-09: 2002 Mercedes A-klasse, koksgrå. Stifter og artdirector på bureauet Firtal samt urbogs-forfatter, foredragsholder og konsulent.
I 2007 blev jeg indlagt akut og opereret i hjertet. Da jeg blev udskrevet efter to måneder, var jeg ikke mig selv. I den proces solgte jeg en masse ting. Alt, der mindede om mit tidligere liv, skulle væk. Selv min fødselsdag ændrede jeg til den dag, hvor jeg vågnede på hospitalet. Det var en storvask, og det gik desværre ud over min Alfa. I stedet købte jeg en brugt Mercedes A-klasse – jeg var som sagt ikke mig selv. Jeg vidste, den var helt galt, da mine forældre sagde: ”Hold da kæft, det er en dejlig bil.” En dag skulle jeg ud og hente et ur, der kom i en 14 kg tung sikkerhedsboks, der ikke kunne være i bilen. Tænk, at have verdens mest latterlige bil, der er for lille til et armbåndsur.

2009-11: 2009 Alfa Romeo MiTo 1.3 JTD, rød. Urbogs-forfatter, foredragsholder og indehaver af konsulentvirksomheden Timegeeks.
Jeg havde læst, at man kunne lease en Alfa Romeo MiTo billigt, så det gjorde jeg. Min Mercedes solgte jeg til nogle venner. Min første rigtige tur gik til Skagen. Jeg kan huske, at jeg følte, at bilen var en forlængelse af mig.

2011-: 2008 Alfa Romeo 159 Sportwagon, 2.4 JTD, sort. Urbogs-forfatter, foredragsholder og indehaver af konsulentvirksomheden Timegeeks.
MiTo’en var endnu et godt Alfa-bekendtskab, så da leasingen udløb, så jeg mig varm på en ny. Den var uproblematisk, men involveret i et voldsomt, voldsomt trafikuheld. Min kæreste og jeg var på vej hjem fra jul i Jylland, og solen stod lavt. Pludselig holdt der en lastbil med noget væltet gods. Jeg nåede at undvige, men bilisten bag os hamrede ind i os. Da jeg vågnede, så jeg min kæreste hænge bevidstløs med airbaggen skudt ud over sig. Bilen var helt smadret. Da vi blev udskrevet et par dage senere, var bilen blevet rippet og erklæret totalskadet. Så gik jeg op til min faste Alfa-pusher og sagde, at jeg skulle have en bil fuldstændig magen til. De havde fået den hjem samme dag, dog med læderstue. Den er den bil, jeg kører i dag.

LÆS OGSÅ: Svend Brinkmanns Auto-CV

LÆS OGSÅ: Mathias Zanka Jørgensens auto-cv

LÆS OGSÅ: Mit Auto-CV: Christian Mørk