I dag findes der adskillige grene inden for hver størrelsesorden og i denne omgang skal det handle om en ny spiller i den kompakte klasse for crossovers. Det er selvfølgelig den nye Mazda CX-3, der er tale om.

CX-3eren er en ny biltype, der appellerer til bilkøberen, som af både økonomiske og praktiske årsager ønsker sig en bil i den mindre klasse, men hvor rummelighed, køreglæde og et tiltalende design stadig gør sig gældende. Og her kan den nye Mazda CX-3 sætte tre flueben med et ekstra tykt et af slagsen på design. CX-3eren vandt nemlig Red Dot Design-prisen.

Design

En Mazda CX-3 profilerer sig på flere områder. Starter vi med designet, er der ingen tvivl om, at Mazda har oppet sit game med en fin balancegang mellem sportiness, luksus og skarpe linjer.

 

Kabinen og udstyr

Når du sætter dig ind i CX-3eren, mødes du af overraskende meget plads, hvor voksne mennesker kan sætte sig på bagsædet uden at skulle moses ind. En voksen på 180 cm har fornuftigt med benplads.

Sætter du dig på førersædet bag rattet, er der alle forudsætninger for at føle sig godt tilpas med godt udsyn, et stilrent  og brugervenligt interiør med masser af avanceret teknologi til rådighed.

 

Blandt andet har du en adaptiv fartpilot, head-up display, nøglefri betjening, infotainmentsystem med touch screen samt et velspillende BOSE-audiosystem, du kan styre fra rattet.

Hvilken Spotify-playliste, vil du fyre op for?

Motorkræft og køreglæde

Inden vi løfter sløret for, hvor kvik Mazda CX-3 egentligt er, bør du lige stifte bekendtskab med bilens avancerede sikkerhedssystemer, hvilket i øvrigt er usædvanligt for biler i denne klasse. Aktive sikkerhedssystemer som blindvinkelsalarm, Smart City Brake Support, Rear Cross Traffic Alert og Lane Departure Warning, gør dig mere sikker i trafikken. 

Med udgangspunkt i topmodellen Optimum, gemmer der sig overraskende meget sjov og ballade under motorhjelmen. For biler i denne klasse, er der ellers normalt ikke det store fokus på forhøjet køreglæde og råstyrke.

Mazda CX-3 har ikke problemer med at flytte sig. Vælger du 2.0 motoren, skal du ikke holde speederen i bund i mere end 9 sekunder, før speedometeret viser 100 km/t. Fortsætter du med at holde speederen i bund, kan du komme op og snuse til lige under 200 km/t, hvor det er tilladt.

Trods overraskende meget power under motorhjelmen, er der alligevel tale om en økonomisk motor, som snildt kan runde 17 kilometer på en liter brændstof.

I det hele taget er Mazda CX-3 en sjov bil, der adskiller sig fra de andre biler i klassen og den starter fra kun 209.995 kr.