I  Danmark elsker vi mikrobiler – el­ler det er i hvert fald dem, vi har råd til – og så kan vi også godt lide hatchbacks som fx Golf. Skal det være stort, køber vi en sta­­­ti­on­car, en crossover eller en SUV. Men sedaner, hvornår køber vi så lige dem?

Tjoh, tjah, når det skal være lidt fint. Sedanen er magtens bil, plejer jeg gerne at sige. Kig bare på vores ministerbiler. Bortset fra en Tesla, som daværende klimaminister Martin Lidegaard anskaffede, er det sedaner hele bundtet.

Jeg vil ligefrem vove den påstand, at det ville udløse en diplomatisk krise, hvis man eksempelvis afhentede Vladimir Putin til et statsbesøg i alt andet end en sedan.

Hent ham i en stationcar, og det er et spørgsmål om dage, før russerne invaderer Bornholm. Sedanen derimod indgyder behørig respekt, og derfor er det fortsat magtelitens foretrukne valg.

Det betyder så til gengæld også, at de helt små sedaner som fx Polo Classic har det med at fremstå latterlige og opblæste. Det er evighedsfunktionærens ynkelige drøm om en direktionsvogn.

Så ser det bedre ud for de mellemstore sedaner som Passat, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse, men også dem står der et småborgerligt skær omkring. Det er sælgerbiler, og så foretrækker mange en stationcar, men nu ser det ud til at vende for sedanerne.

Kig blot på den aktuelle version af Ford Mondeo. Forgængeren solgte bedst som stationcar, og af de sidste 1.000 eksemplarer valgte 98 % af kunderne den løsning. I seneste version er andelen faldet til 60 %, og kigger vi ud over Danmarks grænser, er sedanen også i vækst.

Det er forklaringen på, at nye biler som Alfa Romeo Giulia (3) og Jaguar XE (1) slet ikke kommer som sta­tioncars. Kunderne efterspørger det ikke, og derfor må du i stedet vælge mellem sedan og SUV.

I Jaguars tilfælde XE eller F-Pace (4) og i Alfas tilfælde Giulia eller den kommende firehjulstrækker, som skal hedde Stelvio. Hvad ville jeg så vælge?

Nu er der det med Jaguarerne, at F-Pace klart overstråler XE med sit fantastiske design, men ellers ville jeg gå efter det lave tyngdepunkt og  køreegenskaberne i sedanen.

Så jeg tager Giulia i stedet for Stelvio, og kigger vi på det traditionelle valg mellem sedan og stationcar, vælger jeg også den nye Mercedes E-klasse (5) som sedan i stedet for stationcar. For nogle år siden havde det været lige omvendt, men sedanerne er altså på vej frem.

E-klassen er i øvrigt kongen af de store sedaner. Udefra synes den måske lidt anonym, men indvendig byder den sig til med en grov, næsten arrogant og luksuriøs stil, der skal tiltrække et yngre og mere moderne publikum end sine forgængere.

På samme måde har Volvo løftet deres store sedan fra den legemliggjorte anonymitet i Volvo S80 til den meget markante S90 (2), der med sine næsten skulpturelle baglygter fremstår mindre konservativ end den tilsvarende stationcar V90.

Ja, tænk engang, en progressiv sedan – hvem skulle nu have troet det? Væn dig til tanken om selv at få en sedan en dag. Du behøver hverken være sælger eller gå med attachémappe fra Cavalet.

1. Jaguar XE

Man burde se mange flere XE’ere i trafikken, for med sit design, sin køredynamik og sin aggressive pris er den mere spændende end alle naboernes BMW’er og Audi’er.

2. Volvo s90



Sedaner har aldrig været Volvos stærke side, men indvendig og køremæssigt er S90 præcis så overlegen som V90.

3. Alfa Romeo Giulia

Længe ventet – og ventetiden værd, når det gælder design og køreglæde.

4. Jaguar F-Pace

Imponerende debut i SUV-klassen, men indvendig føles den ikke helt så eksklusiv, som den synes udvendig.

5. Mercedes E-klasse

Anonym udvendig, men en sjælden magt­demonstration, når det gælder kabinedesign, teknologi og kørekomfort. E-klassen har mere klasse end længe set.

LÆS OGSÅ: L.O.C.'s auto-CV: "Jeg vidste ikke så meget om biler, men jeg vidste, at jeg ville have en 1964 Coupé DeVille"

LÆS OGSÅ: Se astronauten Andreas Mogensens auto-CV igennem tiden

LÆS OGSÅ: Folkevognsrugbrødet er tilbage i nyt futuristisk design