Great BritainTriumph, Speed Triple R94:

Baggrund: 21-års jubilæumsudgave som en hyldest til Triumph´s roadstere. 135 heste, 111 Nm i trækket, og det fra en at markedets mest atletiske 3-cylindrede motorer på hele 1050 ccm. 

Derfor: Meget få roadstere er designet så rene i snittet. Det her er motorcykel uden dikkedarer. Og det er køreegenskaber, der ganske enkelt er sublime – komplementeret af en så massiv effekt, at selv hidsige sportsmaskiner må bide i asfalten. Pris: 209.999 kroner. 



Arnold Swarzenegger`s Harley Davidson Fat Boy:

Baggrund: Harley-Davidson Fat Boy blev lanceret i 1990. 1690 ccm er slagvolumen i den 2-cylindrede motor, der leverer et drejningsmoment på hele 132 Nm. Vægten er tæt på 350 kilo tanket – men alligevel er den faktisk til at håndtere.  

LÆS OGSÅ: 10 klassiske biler du ikke taber penge på 

Derfor: Sig Guns´n Roses ”You could be mine”, Terminator 2 og Arnold Swarzenegger. Et år efter lanceringen blev Fat Boy verdenskendt på det store lærred, da Arnold håndterer den gennem LA. Og i dag, 24 år efter, har den udviklet sig til et sandt ikon. Mange har efterlignet den – men ingen har leveret en mage til Harleys tykke dreng. Pris: 426.000 kroner.



Ninjaen, Kawasaki Ninja H2:

Baggrund: I 2015 lancerede Kawasaki deres raket, Ninja H2. Takket været kompressor, præsterer den 998 ccm store motor 200 heste og 133,5 Nm i trækket. Det hele toppes med elektroniske styreprogrammer, der gør den mere overskuelig at tumle.  

Derfor: At vride så højt et drejningsmoment effekt ud af en motor på blot 998 ccm er imponerende. H2 er et effektbrag af en anden verden, og så kan du snakke nok så meget om udseende eller ubehagelig kørestilling. 

LÆS OGSÅ: Den amerikanske hingst løber stadig

Skønheden, MV Agusta F4:

Baggrund: Knap 300 kilometer i timen er topfarten på denne maskine. F4 er blandt de mest eksklusive af alle. Effekten er gedigen; 195 heste og 111 Nm giver den 998 ccm store motor. Italiensk design, så englene synger. 

Derfor: En kompromisløs sportsmaskine der giver en helt unik køreoplevelser for feinschmeckere. Og når du ser den, er du solgt. For den her silhuet er så uendelig smuk og tidløst, at den næsten er smukkere at betragte end køre på. Pris: 321.000 kroner. 

Muldyret, BMW R1200GS:

Baggrund: Tyskerne har altid været konger til adventuremaskiner. R1200GS er bestykket med BMW´s formidable 2-cylindrede boxermotor, der med sine 1170 ccm leverer et massivt, dybt og nærmest skræmmende bundtræk. 125 Nm og lige så mange HK kvitteres der med. 

Derfor: Verdens testkørere er enige; Det her er den mest komplekse og mest anvendelige motorcykel af dem alle. Du kan mene, hvad du vil om udseende. Men når først der skal køres langt, der skal krydse bjerge og floder, så findes der kun en mester; Og den hedder BMW R1200GS



Vægt for effekt, Ducati Monster 796 ABS:

Baggrund: Ducati var tidligere sportsmotocykler, men med monster er fokus nu også på lette og velkørende roadstere, der kan håndteres i byen. Tanket vejer monster 798 blot 187 kilo. Men effekten fra de 803 ccm er 87 heste, og 58 Nm. Designet? Italiensk, lækkert. 

Derfor: En enormt letkørt maskine. Og det skal sættes i perspektiv til de 87 heste, som gør den ganske legesyg. Det er en motorcykel, der ser rigtig stilet ud foran cafeen eller iskiosken på stranden. Samtidig er den ikke kedelig. Tværtimod, det er legetøj for voksne mænd. Eller kvinder. 

LÆS OGSÅ: Fremtidens bil er en cykel

Kejserens konge. Med V-TecHonda VFR 800 F:

Baggrund: Honda er kendt som den bedst sammenskruede japanske motorcykel. VFR 800 har en legendarisk V4 motor på 782 ccm, 106 heste og 75 NM. Og den lyder så smukt, at du får tårer i øjnene, når den spinner omdrejningerne af.  

Derfor: Ingen anden motorcykel kombinerer så stor sportslighed med så stor komfort. Og så tilbage til motoren, der ved godt 7000 omdrejninger, slår de sidste ventiler til. Honda kalder det V-TEC. Og det føles som fanden, der skyder dig ud af en kanon.  

Sjov for alle pengene, Yamaha MT-07:

Baggrund: I 2014 lancerede Yamaha MT-07 som en billig entré til motorcyklernes verden. Motorcyklen er letkørt, enkelt designet og med overskuelig effekt. 75 heste, 68 Nm. 689 ccm er motoren, og den samlede vægt er uden benzin helt nede på 164 kilo. 

Derfor: Prisen er lav. Vægten er det samme. Men anderledes forholder det sig med underholdningen, der er mere end almindelig høj. Selv garvede motorcyklister er faldet for den her model, der ganske enkelt er et røverkøb, for dem der vil ind i MC-verdenen.

LÆS OGSÅ: Mig og min cabriolet: Anders Lund Madsen  

LÆS OGSÅ: Se Kevin Magnussen køre gokart som 2-årig

LÆS OGSÅ: Langsommere og grimmere biler øger spændingen i Formel 1