Engang stod der "sælger" skrevet med flammeskrift på himlen, når du ankom i en Ford Mondeo. Det håber Ford at ændre på med introduktionen af den 5. generation af Mondeo.

Samtidig kunne bilen passende ændre på den kedelige tendens, at salget i mellemklassen er styrtdykket over de senere år. I 2003 udgjorde biler som Mondeo, Passat og BMWs 3-serie over 27% af bilsalget. I dag er tallet under 8% med BMW som en overraskende bestseller. Derfor har Ford skruet op for designet og køreglæden.

Hvad er nyt? Ser man bort fra, at den nye Mondeo allerede har kørt to år i USA under navnet XXX, så er alt nyt på den nye Mondeo. Mest markant er designet, der ligner noget, Ford har fundet i skellet mellem Jaguar og Aston Martin i Gaydon.



Ok, der er tilsat en god portion realisme til stilen, men alligevel ser Mondeo stadig langt mere mondæn, sportslig og eksklusiv ud end tidligere. Vi er især pjattede med den skarpe front og coupésilhuetten, når bilen ses fra siden. Bagfra er såvel sedanen som stationcarversionen mere middelklasse-klassisk.

Indvendigt er stilen også mere sporty end forgængeren. Rene linjer, sort vinyl og paneler i  alu-jam. Det er stadig her, Mondeo afslører sig selv som stangvare. Selv med stort lædertrim er følelsen og finishen til den lidt ordinære side. Det gælder såvel knapperne i midterkonsollen som dørgrebet i pianolak. Ikke decideret lækker men trods alt i orden.



Til gengæld gemmer Ford en stor fordel under motorhjelmen, hvor benzinversionerne nyder godt af mærkets EcoBoost-teknologi. Takket være den hælder Ford 125 hk ud af en 1-liter motor, og snupper man som os en 1,5 literversion får man 160 hk og 16 kilometer på en liter benzin. Absolut værd at overveje i stedet for den omtrent 100 kilo tungere 2-liters diesel med 180 hk.

Hvordan kører den? Et bildesign er et løfte, og bedømt på udseendet lover Mondeo en komfortabel og sporty køreoplevelse. Et løfte, som bilen holder, både hvad det ene og det andet angår. Vi lagde for i dieselversionen, der afslørede et levende og hurtigt styretøj med masser af feedback, men det var først, da vi byttede til 1,5 EcoBoost, at vi opdagede, hvor godt den nye Mondeo kører. Komfortabel og næsten lydløs, når du cruiser, og inspirerende når du udfordrer den på en snoet vej. Vi var heldige at teste den på vejene omkring Malaga, og selv uden sportsundervogn indbød den til frisk kørsel med sin omdrejningsvillige motor, sine gode bremser og ikke mindst undervognen, der lægger Mondeoen perfekt ind i svingene og endda tillader lidt medstyring fra bagakslen, hvis man slipper speederen i et sving. Rigtig godt.

Hvad siger vi til det? Den nye Mondeo er blevet mere end et nummer mere mondæn, lækker og velkørende. Udseendet vil friste andet end sælgere, men snobber (som denne signatur) vil nok stadig have det svært med at kalde sig Mondeo-ejere. En indrømmet irrationel indvending, som modellen måske netop kan være med til at tage luften fra. Indtil da kan den del af det køreglade publikum, der ikke er belastet af fine fornemmelser se frem til endnu mere arbejdsglæde i firmabilen.



Ford Mondeo 1,5 EcoBoost Titanium
Motor: 1,5 liter benzin
Hestekræfter: 160
Moment: 240 Nm. v 1.500 omdr.
Tophastighed: 222 km/t 
Acceleration: 0-100 km/t på 4,8 sek.
Benzinøkonomi: 15,9 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 146 g/km.
Pris:  447.000 kroner  

Karakter: 4 ud af 6 

Hvorfor? Fordi den kører ligeså godt, som den ser ud.

Hvorfor ikke? Fordi den ikke er ligeså lækker indeni som udenpå. 

LÆS OGSÅ: Detroit: En by går kold

LÆS OGSÅ: Video: BMW laver vild flahmob med professionelle racerkørere

LÆS OGSÅ: Mig og min cabriolet: Jarl Friis-Mikkelsen