I år kører Kevin Magnussen og de øvrige Formel 1-stjerner i markant anderledes biler med sløvere motorer og en frastødende front. Og de mange ændringer øger spændingen.

Den nye Formel 1-sæson bliver ikke som de andre. Først og fremmest fordi vi har en dansker med i feltet, men også fordi der er blevet lavet store ændringer i bilerne. De mange forandringer vil formentlig åbne løbet op og gøre det langt mere uforudsigeligt end tidligere.

Den mest åbenlyse ændring ses på fronten. Her har bilerne har fået et lidet flatterende næse-job, der blandt andet har gjort dem lavere og 15 cm smallere for at øge sikkerheden for kørerne. Skulle de køre galt, er der nu langt mindre risiko for, at bilen flyver i vejret.

Samtidig er der også store ændringer i motorerne. De hidtidige 2,4 liters V8-motorer er erstattet af 1,6 liters V6-turbo-motorer, og antallet af hestekræfter er sænket fra 750 til 600.

Kørerne får også meget mindre benzin at fyre af i mindre tanke. I sidste sæson brugte holdene tanke, der kunne rumme 160 liter. De er nu begrænset til 100 liter per løb. Brændstofsøkonomi vil spille en stor rolle.

”Det er en seriøs udfordring for ethvert hold i år. Alt er anderledes. Vi har et nyt bremsesystem – brake-by-wire – hvilket ikke er det bedste at bruge i øjeblikket. Det gør det hele meget mere tricky. Der er nyt instrumentpanel på rattet, turbo, KERS. Vi forsøger at fintune alle disse ting,” har Lewis Hamilton sagt til Sky Sports F1.

Bilerne er blevet langsommere, hvilket bekræftes af den første testkørsel i Spanien. The Bleacher Rapport har sammenlignet testkørslen med sidste år, og her viser omgangstiderne, at de er omkring fem sekunder sløvere i år. Sidste år var Felipe Massa fra Ferrari hurtigst i Spanien med 1:17.879, mens Kevin Magnussen i år var den hurtigste mand med 1:23.276.
           
Der skal dog tages nogle forbehold. Blandt andet var der ikke så store ændringer fra 2012 til 2013, så kørerne var flyvende fra start, mens de her i 2014 starter nærmest forfra med markant anderledes biler.

Nico Rosberg mener også, at den første testkørsel var en bumpet jomfrurejse:

”Forhåbentlig bliver pålideligheden større, og kan vi køre en ordentlig test nu, og ikke bare øge kilometertallet. I Bahrain kan vi begynde at se på tider.”

Kevin Magnussen glæder sig til også til den nye test, fortæller han på Twitter, hvor han også afslører, at han denne gang kører først, mens Jenson Button må vente. 

”Jeg ser virkelig frem til at flyve til Bahrain i morgen (i mandags, red.). Jeg kører onsdag og torsdag, Jenson kører fredag og lørdag.”

Testkørslen i Bahrain starter 19-22. februar og igen fra 27. februar til 2. marts.

LÆS OGSÅ Er Kevin Magnussen det danske svar på Zlatan Ibrahimovic

FACEBOOK Bliv ven med Euroman

via