Tiden, hvor en stor mand skulle have en stor bil er ovre. Ved at vælge en lille bil signalerer du, at du hviler i dig selv og din maskulinitet. Spørgsmålet er så hvilken lille bil, man skal vælge. Indtil videre har denne signatur uden at blinke svaret Volkswagen up! Alternativt en Audi A1 eller Mini, hvis du har råd, men gælder det mon også nu, hvor den seneste generation af trillingerne C1, 107 og Aygo fra Citroën, Peugeot og Toyota er på gaden. Vi har testet sidstnævnte.



Hvad er det nye?
Aygo er blevet en helt ny bil at se på, men under huden gemmer den omtrent samme nøjsomme teknik som før. Det nye er, at du kan individualisere og udstyre bilen, så den bliver langt mere personlig og luksuriøs.

I forvejen skiller designet sig ud med den karakteristiske, sorte profil, som løber langs siderne og henover fronten hvor den danner et kryds. En markant detalje, der sammen med designets mange kanter giver Aygo en særegen og udstråling, som signalerer mere livsstil end discount.



Resultatet er progressivt og ungdommeligt men også lidt af en dekonstruktivistisk jamsession. Er det moderne, eller er der i virkeligheden mere stil over den minimalistiske renhed, man finder hos konkurrenterne? Vi er mest til sidste svarmulighed, men iderigheden har indiskutabelt givet Aygo et stort (og tiltrængt) løft.

Masser af udstyr
Det samme må man sige om udstyrslisten, der nu tæller bakkamera og navigation i den indbyggede skærm. Hertil kommer nem tilslutning af musik og telefon via USB-stik, mini-jack og BlueTooth, samt almindelige bekvemmeligheder som fjernbetjent centrallås, klima-anlæg og elruder. Noget er standard, og andet er tilvalg, men under alle omstændigheder gør det igen Aygo til en stærk spiller på billigbil-markedet.



Hvordan kører den?
Trods det rabiat forandrede ydre er mekanikken stadig den samme, og det er måske Aygos svaghed. Den trecylindrede 1-liter motor har fået en ekstra hest, så den yder 69 hk, men den vibrerer og larmer stadig en del mere end den tilsvarende maskine i up-familien, og så er det, man mærker, at man trods forbedret finish og kabinedesign sidder i en billig bil. Når det er sagt, så klarer Aygo hverdagens opgaver uden at tabe pusten.



Hvad siger vi til det?
Aygo har fået et tiltrængt livsstilsløft. Det gør den til en skarpere udfordrer i billigbilklassen, men ikke til det indlysende valg – med mindre du er faldet pladask for designet.

Toyota Aygo
Motor: 1,0 liter
Hestekræfter: 69
Moment: 95 Nm v. 4300 omdr.
Tophastighed: 160km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 14,3 sek.
Benzinøkonomi: 24,4 km/l (EU-norm).
Co2-udlening: 88 g/km.
Pris: fra 90.000 kr.

Karakter: 3/6

Hvorfor?
Fordi den er grøn og billig uden at se billig ud.

Hvorfor ikke?
Fordi motorens larm og vibrationer minder dig om, at den er billig.