Hvor meget glæde kan man have af en lille bil? Christian Grau har kørt den lille VW Up og fornemmer, at noget stort er i gære.

Det er sjældent, vi kører de helt billige biler i Euroman. Ganske enkelt fordi vi ud over glæden ved at lade os transportere også altid er på udkig efter lidt indbygget herlighedsværdi, når vi tester en bil. Men det er der også i den nye VW Up, og så er det om at slå til, for der er mange gode grunde til at køre billigt og småt.

Allerede på efterårets biludstilling i Frankfurt kunne vi se, at den ikke vil være som de andre små, billige biler. For i stedet for at fylde dig med påmindelser om alt det, du har sparet ved at vælge fra, giver den dig en glæde ved det, du har valgt til. Tag fx kabinen. Det føles som at sidde i en iPod, hvis du vælger udstyrsvarianten Move Up. Det er ikke noget overflødighedshorn, men der er det, der skal være – el-ruder, fjernbetjent centrallås og stereoanlæg med aux-indgang og seks højttalere. Det kan konkurrenterne også, så lad udstyr være udstyr og priskrig være priskrig. Det bemærkelsesværdige ved Up er, at den ikke handler om discount, men om minimalisme. Den har kun det mest nødvendige, men det lidt, den har, har den til gengæld gjort noget ud af.

LÆS OGSÅ Endelig Audi A5

Hvordan kører den?
Fordi Up føles lækker, er det først, når du kører den, at du sander, at der altså er tale om en meget billig bil. Bevares, den kører upåklageligt, styrer godt og bremser fint, men køredynamisk er der ikke ligefrem tale om fagenes fest. Fart og spænding må du lede forgæves efter, men den trækker dig fint gennem byen og larmer overraskende lidt på motorvejen. Normalt giver trecylindrede maskiner en lidt grov lyd og vibrerende motorkultur, men det har ingeniørerne haft held til at dæmpe meget effektivt. Det betyder, at du får relativt høj komfort, bilens størrelse taget i betragtning.

Med sin stil har Up mulighederne for at være mere end bare billig, og den kommende GT-version vil måske kunne tilfredsstille de mere kørekrævende kunder. Ved lanceringen i Frankfurt havde VW givet designafdelingen frie tøjler til at udvikle et par sjove koncepter over Up, og alene det, at VW bruger energi på disse mere eller mindre fjollede fortolkninger, vidner om det folkelige potentiale, bilen har. Vi spår, at den kan blive for denne generation af Folkevogne, hvad Golf var for generationen før, og hvad Boblen var i tidernes morgen. Eneste indvending er, at Seat og Skoda er på vej med identiske biler, hvilket selvsagt gør Up en hel del mindre unik og ikonisk.

LÆS OGSÅ Er din cykel sommerklar?

Til gengæld fås den til priser, der ligger sjældent tæt på prisen i Tyskland. 10.000 euro koster den dernede. Herhjemme betaler du blot 15.000 ekstra, og så får du endda en del mere standardudstyr.

Hvorfor er den fed?
- Fordi den emmer af minimalistisk stil i stedet for billig nøjsomhed.
- Fordi du får masser af udstyr, sikkerhed og grøn teknologi allerede i billigste variant.
- Fordi Volkswagen har gjort sig umage.

Hvad kunne være bedre?
- Planløsningen. En del konkurrenter har tre pladser bagi.
- Strategien. Volkswagen burde vente længere med at introducere identiske biler fra Seat og Skoda.
- Billigste version. Brug 9.000 kr. på udstyr, så bliver den 500 % mere lækker.

Karakter:
+++++

VOLKSWAGEN UP
Motor: 1,0 liter benzin, 3 cylindre
Hestekræfter: 60 hk
Moment: 95 Nm v. 3.050 omdr./min.
Tophastighed: 161 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 14,5 sek.
Benzinøkonomi: 23,8 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 105 g/km

Pris: 97.990 kr. inkl. Move Up-pakke. Fås fra 90.000 kr.

LÆS OGSÅ Kan man det? Aston Martin Rapidé med fire døre

TWITTER Følg Euroman på twitter