Det var kommet for min næse, at der findes racersimulatorer så realistiske, at professionelle racerkørere bruger dem til træning. En maskine til over en mio. kr., hvor man kan køre på flere hundrede racerbaner fra hele verden.

Baner, der kan køres fra lige så mange forskellige racerbiler gennem en fem meter bred panoramaskærm. Den måtte jeg simpelthen prøve. Og det viser sig, at der findes et eksemplar i Aarhus.

Steen Christensen, direktør for shoppingportalen katoni.dk, gav mig lov til at komme forbi og prøve en tur. Simulatoren bruges til daglig af motorholdet Massive Motorsport, der ligesom katoni.dk ejes af Borneo-organisationen.


Fem meter skærm, en halv Aston Martin-vogn og et indre som en rigtig racerbil. Der er skruet helt op for realismen i racersimulatoren, der er udviklet af britiske Base Performance.

Det er en af holdets frontfigurer og topkørere Casper Elgaard, der introducerer mig til simulatoren, som han selv bruger til træning. Mit første spørgsmål til ham lyder selvfølgelig: Hvor realistisk er den her maskine egentlig?

”Hvis vi skal bruge det som et træningsredskab, så er det vigtigt, vi kommer så tæt på virkeligheden som muligt. Og det synes jeg, man gør her. Vi har kørt på flere forskellige baner rundt omkring i Europa, hvor vi har testet dem herinde først, og der en næsten ingen forskel, ”fortæller han, imens han gør sig klar til første omgang i sædet.

LÆS OGSÅ: Se billeder: På besøg hos McLaren og Kevin Magnussen

Vi skal køre Monza rundt i en virtuel Aston Martin identisk med den, Massive Motorsport kører konkurrencer i på virkelighedens bane.


Det er denne Aston Martin, der lige nu er splittet ad indtil næste løb, vi kører i simulatoren.

Jeg har planer om at slå Caspers tid på dagen. Derfor forsøger jeg flittigt fra passagersædet at distrahere ham under sine omgange med talrige spørgsmål, der kan forsinke ham nok til, at jeg har en chance. Jeg spørger blandt andet ind til, hvad der adskiller netop denne simulator fra andre:

”Computerspil er jo, når alt kommer til alt, computerspil, og der findes rigtig mange af den slags, som er rigtig flotte. Der er efterhånden også mange, hvor realismen, omkring hvordan en racerbil føles, er rigtig god. Det, der gør den her simulator speciel, er skærmen, og det at du sætter dig ind i en rigtig bil. Rat, gearskifte og bremserne især er med til at give den fornemmelse, som man reelt har, når man sidder i en rigtig racerbil,” siger han.

Men hvad er det, der gør så mange af os mænd så tiltrukket af motorsport? For Casper handler det om adrenalinen, der følger med:

”Motorsport er spændende, fordi alt handler om millimeter. Du ligger på grænsen af noget, der er lige ved at gå helt galt. Og du ved, du hele tiden er lige ved at gå over grænsen, men du gør det ikke på noget tidspunkt. Og det giver en fantastisk oplevelse, som gør, at man har brug for at køre en omgang mere. Det sker, at man oplever den helt perfekte omgang, ellers tænker man, ’argh, det kunne jeg godt have gjort lidt bedre’. Oplevelsen af et tæt ræs, når tingene lykkes, er fantastisk,” mener Casper Elgaard.


Casper Elgaard bag rattet på en virtuel Autodromo Nazionale Monza.

Det er blevet min tur til nogle omgange i simulatoren, og Steen Christensen giver mig nogle personlige erfaringer med på vejen:

”Det går rigtig stærkt, og så har man lige pludselig ikke vej nok til at bremse. Og der ryger man altså af banen.”

Jeg har spillet min del af Sony Playstation-spillet Gran Turismo, men nu aldrig igennem forruden af en rigtig bil, hvis interiør er identisk med det i en rigtig racerbil. Men hvor svært kan det lige være? Casper fik det jo til at se så nemt ud.

Jeg træder speederen i bund og når kun lige at koncentrere mig om gearskiftet, inden jeg ender på siden i gruset. Og igen. Det scenarie gentager sig de mange indledende omgange. Ude bagved har Steen taget plads i kontrolrummet, hvorfra han kan holde øje med bilens data på to forbundne skærme. 


Fra kontrolrummet kan der følges med i, om jeg eksempelvis træder hårdt nok på bremsen, hvilket ikke er helt så nemt, som det kan lyde.

Endelig får jeg manøvret bilen igennem en hel omgang. Sveden begynder at kravle ned ad panden på mig i takt med at mit greb strammes om rattet, og øjnene hele tiden leder efter det næste sving på vejen. Jeg ved ikke, om den øget kropstemperatur skyldes rattets helt brutale og konstante modstand, eller om det er adrenalinen, som Casper før beskrev, der begynder at sparke ind.

Ud i gruset igen, og jeg når lige at udbryde et ’fuck!’ for fuld drøn, inden jeg bliver mindet om, at jeg ikke sidder mutters alene ude på Monza. Diverse skældsord rækker ikke til en førsteplads, og Casper får lov til at beholde kronen denne gang. Spørger man ham, skal jeg lægge mange timer i simulatoren endnu, før det bliver anderledes:

”For at blive god til noget skal man jo bruge 10.000 timer, siger man. Det er nok ikke helt ved siden af i simulatoren heller,” mener han.

På trods af at jeg har siddet i en stillestående (og endda kun halv) bil, er jeg pumpet med adrenalin og fornemmelsen af netop at have kørt 250 km/t. Det skyldes ikke blot den store skærm og det realistiske interiør, men lige så vel en imponerende lyd fra højtalerne i lokalet.

Casper mener også, at maskinen vil kunne give mænd mere realistiske omkring egne evner:

”Mange mener jo, at de, fordi de engang har kørt over 200 km/t på den tyske autobahn, er en anden Schumacher. At være god til at køre racerbil handler snarere om at være god til at bremse sent nok og have teknikken til at komme igennem svingene hurtigst muligt.”

Jeg må konstatere, at simulatoren hurtigt fangede mig, og at mine forventninger til en sådan maskine blev indfriet. Resten af dagen gik jeg med præcis den følelse, Casper beskrev, om at jeg kunne have gjort det bedre, og at jeg måtte have en runde mere. 

Simulatorens evne til at lade sin kører rive sig med og slippe sit indre konkurrencegen fri gør, at den efter min overbevisning kan være det ultimative legetøj for mange mænd.

Du behøver heldigvis ikke en mio. kr. for at kunne prøve en simulator af denne kaliber:

”Den kan lejes af alle, lige meget om du er professionel racerkører, eller bare har lyst til at prøve, hvordan det er at køre en i en rigtig racerbil,” fortæller Casper Elgaard, der opfordrer alle med ønsker om at prøve simulatoren til at kontakte Massive Motorsport via deres hjemmeside massivemotorsport.com.

Prisen er 1.750 kroner i timen eksklusiv moms. Men så kan du også prøve alt fra Aston Martin til en Audi R8.

LÆS OGSÅ: Fodboldstjernernes vildeste bilindkøb

LÆS OGSÅ: Smukke kvinder racer penge ind i luksusbiler

LÆS OGSÅ: Se video: Vanvittigt hjulskifte mens bilen er i høj fart