“Ikke et rugbrød, ikke en GTI, men den lille grimme boble med en boksemotor i, for det er den rigtige folkevogn, når familien skal en tur i skoven, og jeg vil ha' mig en folkevogn og fise op og ned ad vejen,” sang 40-års-jubilarerne Shu-Bi-Dua, i hvad der mildt sagt var efteråret af deres storhedsperiode.

Siden VW torsdag præsenterede deres nye elbil for hele den danske verdenspresse, har Euromans udsendte haft denne sang på hjernen. På pressemødet brystede man sig nemlig af at have produceret ikke bare folkevognsrugbrøddet og den ”lille grimme boble med boksemotoren”, men adskillige ikoniske bilmodeller. Seneste i rækken er VW Up!, som med en startpris på knap 90.000 kroner er blevet en af mest solgte biler i Danmark, ja nærmest nogensinde. 10.000 solgte biler er det blevet til i år.

Derfor kan den nye elbilversion af Up’en, e-Up, som den hedder, næsten også kun blive en succes – eller hvad?

Njaaa, lad os nu se. Problemet er, at e-Up kommer til at trille lydløst rundt med de samme udfordringer, som har gjort de fleste elbiler på markedet usælgelige. Men det kommer vi tilbage til om lidt.



e-Up’en er VW’s første rigtige elbil. Inden længe er der også en e-Golf i sortimentet, som sammen med lillebroderen skal være med til at gøre VW til den mest miljøvenlige bilproducent i 2018. Indtil videre har VW satset på at trække så mange kilometer som muligt ud af deres dieselmotorer, men tyskerne er efter egne udsagn ikke blinde over for de udfordringer, biler med fossile brændstoffer står over for, så nu må der også andre boller på suppen.

Det er svært at se det, hvis man ikke lige ved det. VW har bevidst valgt at holde fast i et design, som brugerne allerede kender, og på den måde adskiller e-Up sig fra konkurrenter som Nissan Leaf og Renault Zoe, der er umiskendeligt elbiler. e-Up’en ligner en almindelig Up, men afslører dog sig selv med nogle blålige nuancer omkring VW-logoet og med sine særlige C-formede LED-lygter på for- og bagsiden. Og sådan vil VW gerne have det. e-Up’en skal afmystificere mere, end den skal forbløffe. Tyskerne satser på, at bilkøbere vil være mere tilbøjelige til at køre på strøm, hvis bilen for enden af strømkablet er en model, de kender i forvejen, og som de er trygge ved.

Vi havde dog gerne set, at VW havde taget flere chancer med designet, som BMW tilsyneladende gør med deres BMW i3, men nu er det jo VW, vi taler om, og det ville ligne dem dårligt.

  

Det konservative design gør hverken fra eller til i forhold til elbilens to store udfordringer, hvoraf den første naturligvis er rækkeviden.

VW e-Up har en rækkevidde på op til 160 kilometer, før den begynder at gispe efter strøm. Altså hvis du kører i den om sommeren. I de forestående vintermåneder vil den skrumpe ned på mellem 80 og 120.

For at få det meste ud af rækkevidden skal man i øvrigt også lige lære at køre bilen.

Dermed ikke sagt, at den er svær at køre. Nærmere tværtimod. Alt det gode ved elbiler har du også her, dvs. fuldt drejningsmoment ved igangsætning, ”automat”-gear og en næsten lydløs kørsel, som gør det at accelerere fra det ene lyskryds til det andet en sjovere oplevelse end i en almindelig Up. Bilen kører kort sagt fremragende. 

Men hvis du nu havde lært at køre bilen, ville du vide, at der er en pris at betale for al den sjov og ballade. Det tærer på rækkeviden.

Da vi testkører e-Up’en forsøger en tysk VW-instruktør at forklare os principperne bag bilens såkaldte ”rekuperation”-teknologi, som betyder 'genvinding af bremseenergi'.



Det indebærer bl.a., at man helst ikke skal trampe alt for meget på bremsen, men bare flytte foden fra speederen og lade bilen motorbremse. Føreren af bilen har nemlig mulighed for at genvinde noget af den energi, der opstår, når motoren skifter over til generatordrift. Energi som kan bruges til at genoplade bilens batteri delvist.

Ved hjælp af bilens gearstang kan man justere styrken på opbremsningen fra maksimal til minimal genvinding af bremseenergien, eller man kan også slå funktionen fra, hvis man foretrække at bremse på den gode gamle måde. Måske er det lidt svært at forstå. Det er i hvert fald svært at vænne sig til på den korte tur, vi har glæden af e-Up denne torsdag eftermiddag i Københavns Nordvestkvarter.

Overvejer man at købe bilen, vil det nok være en god idé at lære det, hvis man skal nå op på de 160 kilometers rækkevidde.

Og så er der prisen. VW e-Up! er fritaget for registreringsafgift, men lige meget hjælper det. Prisen lander stadig på 186.000 kroner plus levering, og det vil for mange være en dealbreaker. Det er næppe nogen større trøst, at e-Up’en er pakket med udstyr, har otte års garanti på batteriet og kan køre op til 100 kilometer for en flad 20-krone sammenlignet med de 60 kroner, det ville koste at tilbagelægge samme distance i en benzin-Up!.

Så kort sagt: VW Up! er en rigtig folkevogn til næsten ingen penge. VW e-Up!’en er også en rigtig folkevogn med masser af udstyr, og endda en fantastisk velkørende en af slagsen for bilister med et begrænset kørselsbehov. Desværre kan køreegenskaberne ikke overskygge et lidt kedeligt design, en høj pris og en fortsat meget begrænset kørselsrækkevidde.