Hos Opel er man klar over, at det er en stor udfordring at ændre folks præferencer. Det viser en ny undersøgelse Opel Danmark har fået foretaget blandt 1.511 danskere. Den viser bl.a. at vanens magt og tryghed vejer sammen med erfaringer fra familie, venner og egen research langt tungere end annoncer, når vi vælger bilmærke. Flertallet af danskerne holder sig desuden til de mærker, de i forvejen kender godt.

”Det kan være svært at ændre folks indgroede vaner og forestillinger, uanset hvor mange reklamekampagner man laver. Derfor har vi nu valgt en anderledes måde at fortælle vores historie på, nemlig ved at offentliggøre et forbruger-eksperiment. Vi har lavet forsøget for at undersøge, om fordomme rent faktisk står i vejen for en mere objektiv vurdering af vores mærke, når de rent faktisk prøver at sætte sig i en ny Opel,” siger Opels marketingchef Nikolaj Ledet.

Om eksperimentet
Som led i eksperimentet ”Hypnotized Test Drive by Opel” har Opel fundet en række danskere, som ikke bryder sig om Opel og ikke ville overveje en Opel, næste gang de skulle købe bil. De er blevet interviewet om biler og deres forhold til Opel. Og de har indvilget i at lade sig hypnotisere af en af landets bedste hypnoterapeuter, Michael Rasmusssen. Han er også ekspert i rygestop, i at kurere folk for fobier, som flyskræk mv.

Formålet med hypnosen var at ”nulstille” forsøgspersonerne, så deres forudfattede meninger mod bilmærker, negative som positive, forsvandt. Herefter fik testpersonerne en prøvetur i en Opel Insignia – med Michael Rasmussen som passager. Og ja, man kan godt køre bil under hypnose. Efter prøveturen blev de taget ud af hypnosen igen og interviewet om deres forhold til Opel – uden at Opel på noget tidspunkt har påvirket dem til at sige det, de gør. Det er testpersonernes egne ord hele vejen igennem.