Lad os være ærlige. Det er første gang, vi har høje forventninger til en Seat. Mærket der aldrig rigtig har ramt hverken os, eller den kultiverede kør-smukt-målgruppe, de adresserer i deres reklamer.

Tværtimod har Seat været associeret med alt andet end smuk, hensynsfuld kørsel og på et tidspunkt forlød det fra landets forsikringsselskaber, at den mest sandsynlige skadeforvolder i trafikken var en ung mand i en Seat på gule nummerplader.



Hvordan kører den?
Seat Leon Cupra kører ganske enkelt genialt godt. Hvordan den formår at forvalte alle sine kræfter uden spinde, understyre eller rive rattet ud af hænderne på dig er en gåde, men det gør den altså.

Det er lige præcis dét, der gør den så uhyggelig skarp at køre i. At du kan smide alle de kræfter via speederfoden og ned i forhjulene og så bare trække fuldstændig rent gennem alle mulige og især umulige sving og køresituationer.



Vi kørte den på helt krappe landeveje, hvor så hurtig en bil som regel bliver for hurtig og stor. Hvor al vægten sejler ind over forhjulene og truer med understyring, når du går ind i svinget, og hvor du knap tør slippe kræfterne fri. Leon Cupra kører de veje til UG.

Naturligvis fordi det er en let bil, men også fordi den udfolder sine kræfter så fuldendt velbalanceret. Rigtig mange kraftige forhjulstrækkere ville slå ud i momentstyring eller miste grebet, men ikke Leon Cupra. Den hænger i og lægger på forunderligvis alle sine kræfter i asfalten med perfekt indstyring og uhyggeligt træk ud af svingene.



Styretøjet er hurtigt og kommunikerer med undervognen, så du aldrig mangler feedback. Derfor er Cupra ikke bare hurtig, du kan også køre den i et uhørt rapt flow og stadig have en god og tryg følelse af kontrol.

Samtidig er rejsekomforten absolut anstændig. Undervognen er til den meget faste side, men det går an og den sprøde motorlyd falder til et absolut tåleligt niveau, når bilen står i komfort. Eneste indvending herfra er den lidt sløve speederreaktion uanset køreprogram, når du laver kickdown på motorvejen. Er du først oppe i omdrejninger er speederkontrollen derimod, nærmest intuitiv.

Hvad siger vi til det?
Seat er underhunden i VW-gruppens hierarki, men Leon Cupra er skarpere og mere velkørende end såvel Golf GTI som den firehjulstrukne Audi S3. Det er kort sagt den bedst kørende forhjulstrækker, vi nogensinde har haft fingre i.

Samtidig er styling, finish og komfort gået fra at være lidt vel råt til at være diskret, modent og helt i orden uden at være prangende. Kan du nøjes med kult-status frem for almen prestige, så er der køreglæde for hver en krone her.


Seat Leon Cupra DSG
Motor: 1,6 liter turbo
Hestekræfter: 280
Moment: 350 Nm v. 1.750 omdr.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 5,7 sek.
Benzinøkonomi: 14,9 km/l (EU-norm)
Co2-udlening: 155 g/km.
Pris: 436.400 kr. 
Karakter: 5/6