Christian Grau har tidligere præsenteret os for den nye generation af Seat Leon Cupra. Nu er det spansk/tyske bilmærke så hoppet med på bølgen af bilproducenter, der eksperimenterer med større udgaver af deres ellers velkendte modeller. Senest var det Mini med deres Mini Cooper D, der er blevet strukket. Her er en test af Seats nyeste skud på stammen:

Lad os se det i øjnene. De store firehjulstrækkere er dejlige, men også et levn fra nullernes forbrugsfest. Med mindre du stadig fester som om det var 2006, får du et mere moderigtigt valg ved at gå ned i størrelse. Eksempelvis til den lækre klasse for det man kunne kalde AWD'ere – altså terræntrimmede stationcars som Volvos XC70 og Audis Allroad-modeller. En klasse som vi altid har haft et godt øje til og som fik lidt nyt liv med Zlatans Ibrahimovics Volvo-reklame.

Hvad er det nye?

Nu er der kommet en ny dreng i klassen, der også tæller Peugeot 508 RXH og Opel Insignia Country Tourer. Seat Leon X-Perience hedder den, og som det hører sig til, har den fået hele det udvendige trim med skørter og skærmkanter i mat plastik samt en diskret forøgelse af frihøjden. Det gør den ikke helt lækker som klassens førerhunde, men det tilføjer alligevel en rustik karakter til designet.



Samme charme præger kabinen, der har fået et løft i materialer og finish. Endda et vellykket et af slagsen og en sjov prøve på hvor lækker en Seat kan føles. Vi har i hvert fald aldrig før haft den der følelse af eksklusivitet i en Seat. Det får vi med det tykke læderrat og de alkantara-polstrede dørsider, der matcher sædernes sort/brune dellæder. Kombineret med gennemførte designedetaljer som dørgrebene løfter det Seat-kabinen til nye højder.



Hvordan kører den?

Vores testbil er den rundhåndede version med 184 dieselheste og DSG-gear. Den kører forrygende med masser af vejgreb, præcist styretøj og meget høj komfort.



Man kunne frygte, at motorstørrelsen og firehjulstrækket gav følelsen af en tung bil, men man mærker ikke de ekstra kilo. Til gengæld mærker man, at motoren leverer hele 380 Nm. Du mangler aldrig træk og accelerationen fra 0-100 km/t kan klares på 7,1 sekund. Vi fik ikke testet terrænegenskaberne, men tør godt love, at de klarer både mudderskred og snestorm.



Hvad siger vi til det?

Med X-Perience tager Seat et skridt frem i finish, anvendelighed og herlighedsværdi. Selve navnet mangler stadig prestige, men når du sidder bag rattet føles bilen næsten på højde med søsterskibene fra Audi – og med 300.000 kroner op til en tilsvarende A4 er "næsten" jo slet ikke så tosset.

Leon er lidt mindre – og måske også lidt klejn at se på som stationcar – men den kører fantastisk og gør klassen tilgængelig for flere. Sammenlignet med populære crossovers som Nissan Qashqai og Renault Capture er den decideret cool, fordi den i modsætning til dem kan mere, end den ser ud til i stedet for at ligne noget, den ikke er.

Drømmer du om en "rigtig" SUV er Seat på vej med produktionsudgaven af konceptet 20V20-koncept, som de netop har vist på biludstillingen i Geneve.



Seat Leon X-Perience

Motor: 2,0 liter turbodiesel.
Hestekræfter: 184 hk.
Moment: 380 Nm. v. 1.750 omdr.
Tophastighed: 224 km/t.
Acceleration: 0-100 km/t på 7,1 sek.
Benzinøkonomi: 20,4 km/l. (EU-norm)
Co2-udledning: 133 g/km.
Pris: 412.000 kroner.
Karakter: 4 ud af 6

Hvorfor?

Fordi den kører godt, kommer frem over alt og koster et par hundrede tusinde mindre end konkurrenterne.

Hvorfor ikke?

Fordi du får mere prestige i en brugt Volvo XC.  

LÆS OGSÅ: Opel Insignia: Den lille store forskel

LÆS OGSÅ: Test af Opel Adam Rocks: En fjollet bil

LÆS OGSÅ: Toyota Aygo har fået et stort (og tiltrængt) løft