De cruiser ned ad landevejene på old school custom bikes, kører i skoven på en-cylindrede offroadere, pendler på fornuftige japanere og giver den gas på snerrende italienske racermaskiner. Vi har fundet fem mænd og spurgt dem om deres forhold til motorcykler.



James Roper-Caldbeck


39 år, custom bike builder, indehaver af værkstedet Customs From Jamesville i København med speciale i gamle Harley’er og Triumph-motorcykler.

Nuværende motorcykel: Custom Harley-Davidson 1956 Panhead Chopper, som han selv har bygget med dele fra 40’erne, 50’erne og 60’erne.
Første motorcykel: Triumph Thunderbird årgang 1957.
Drømmemotorcykel: Harley-Davidson Knucklehead Chopper.

Hvorfor kører du motorcykel?
”Fordi det er fantastisk. Jeg elsker kort sagt Harley-Davidson custom bikes. Andre modeller og mærker er jeg pisseligeglad med, men jeg kan godt lide den opmærksomhed, man får, når man starter motorcyklen op, forestillingen om at være en bad ass. Det er lidt som en uniform, en superhelteidentitet, man ifører sig i nogle timer eller dage.”

Hvad har været din bedste tur?
”Mine to første år på de amerikanske highways. Det var sådan, jeg startede med at køre Harley. Jeg var 21 år og vidste intet om motorcykler, ville bare gerne være en outlaw efter at have set film som ’The Wild One’, ’Easy Rider’ og læst bogen ’Hells Angels’. Ud over de to første år, hvor jeg kørte nonstop, bosatte jeg mig i USA og kørte de næste 15 år gennem det meste af USA med kun et tæppe bagpå. Levede af små odd jobs som tømrer og nattevagt. Det var i den periode af mit liv, at jeg opdagede det fællesskab, der er omkring de gamle Harley-Davidsons. Folk, jeg ikke kendte, gav mig mad, en seng at sove i, fiksede sågar min motorcykel.”

Hvad har været din værste tur?
”Engang jeg kørte galt på en køretur i Los Angeles. Jeg kom kørende mellem to biler, da en fyr pludselig åbnede sin bildør. For at undgå et sammenstød lavede jeg en vild undvigemanøvre, men saddeltaskerne sad fast i døren. Det fik motorcyklen til at snurre rundt, og for at det ikke skal være løgn, endte jeg med at lande i bagruden på den anden bil. Motorcyklen var fuldstændig ødelagt, og mine arme blev skåret op.”

Bedste råd til nye motorcyklister?
”At køre motorcykel er en social ting og ikke noget, man gør alene.”

Fortsættes på de følgende sider...

 

Asger Techau


37 år, musiker, trommeslager i Kashmir.

Nuværende og første motorcykel: En custom motorcykel fra danske Wrenchmonkees. Oprindeligt en Yamaha XT 500 fra 1981.
Drømmemotorcykel: Triumphs re-issue af den klassiske Bonneville.

Hvorfor kører du motorcykel?
”Det giver mig frihed. Det handler ikke om at køre stærkt, det synes jeg er decideret ubehageligt. Jeg fik en offroader, da jeg var 11. Sådan en med hul i udstødningen, der brændte hul i mine sokker. Jeg var vanvittig glad for den, men efter et par år gik den i stykker, og min mor overtalte mig til at købe et trommesæt i stedet for. Det larmede nogenlunde lige meget. For et par år siden spottede jeg så en Yamaha XT hos en forhandler på Vesterbro. Den mindede mig så meget om min offroader, og jeg blev helt syg af længsel. Min kone endte med at give mig den i fødselsdagsgave.”

Hvad har været din bedste tur?
”Jeg elsker at køre i skovene omkring Farum. Der er gode lange strækninger, og jeg får fornemmelsen af fred og fordragelighed med verden.”

Hvad har været din værste tur?
”Det var faktisk til køreprøven og hele oplevelsen omkring kontrastyring (en teknik, der udnytter gyrokraftens indvirkning på motorcyklens køredynamik: Når man skubber styret mod venstre, drejer motorcyklen til højre, red.). Jeg forsøgte at øve mig inden, men den manøvre strider imod hver eneste celle i kroppen. Det føles som at kaste sig ud fra et fly.”

Bedste råd til nye motorcyklister:
”Hold afstand, og se så langt frem som muligt, 5-6 biler frem. Vær klar til at skifte bane, orientér dig. Mine erfaringer på motorcykel har gjort mig til en bedre bilist.”

Michael Kvium


56 år, billedkunstner.

Nuværende motorcykel: Kawasaki Versys 650.
Første motorcykel: Honda CB 350.
Drømmemotorcykel: Ducati Multistrada.

Hvorfor kører du motorcykel?
”Jeg blev dybt fascineret, da jeg som teenager så ’Easy Rider’ første gang. Det blev min måde at finde mine grænser på. Som ung brugte jeg det især til at afreagere fra mit arbejde. Jeg får det nogle gange, som om jeg smelter sammen med maskinen. Mennesker har godt af at mærke den slags dybe koncentration.”

Hvad har været din bedste tur?
”Min første tur til Andalusien. Jeg var 20 år gammel og tog med nogle venner på min første tur uden for Danmark. Det var en fantastisk oplevelse at bevæge sig fra den ene ende af Europa til den anden. Spanien var et meget anderledes land dengang, så kulturforskellene gjorde også et stort indtryk.”

Hvad har været din værste tur?
”Det var ved Hardanger mellem Oslo og Bergen for mange år siden. Jeg kørte sammen med min kæreste. Det var minusgrader, regnen stod ned, visiret duggede helt vildt, og vi var stivfrosne, da vi kørte over fjeldet. Det var ligesom at flyve i blinde. Turen ændrede sig fra kold og væmmelig til et decideret mareridt. Man havde ikke mobiltelefoner dengang, så det var bare om at fortsætte. Jeg fik os ned til Oslo, men kunne ikke skifte gear, fordi mine fingre var frosne. Så jeg blev nødt til at ramme lyskrydsene og blive i samme gear. Da vi endelig nåede frem, kravlede jeg af motorcyklen og måtte nærmest trække hænderne ud af håndtaget.”

Bedste råd til nye motorcyklister?
”Tag alle de kurser, du kan komme i nærheden af, og kør ikke på din ret. Jeg kender alt for mange, der har fået enten knubs eller er blevet slået ihjel på den konto. Køb ordentligt farvestrålende udstyr, så bilisterne kan se dig. Og husk: Hellere langsomt ind i et sving og hurtigt ud end omvendt!”

Patrick Reventlow-Grinling


37 år, landmand og ølbrygger.

Nuværende motorcykel: Custom motorcykel fra danske Wrenchmonkees, oprindeligt en Harley-Davidson fra 1953.
Første motorcykel: Honda CR250, offroader.
Drømmemotorcykel: Ducati 1199.

Hvorfor kører du motorcykel?
”Jeg bruger den som et praktisk værktøj, når jeg skal rundt og se til mine marker. Men det er også for at komme lidt væk og have mine tanker for mig selv. Der er ingen radio, ingen børn på bagsædet, man er tæt på asfalten, naturen, lydene og lugtene.”

Hvad har været din bedste tur?
”Første gang jeg var med til at åbne Bakken. Jeg kørte på en gammel Harley-Davidson Aermacchi årgang 1973. Det var første gang, at jeg havde denne intense følelse af ikke at stå alene med min passion.”

Hvad har været din værste tur?
”Jeg kørte engang ud en søndag eftermiddag i det mest fantastiske vejr. Uden mobil og uden særlig meget benzin på, viste det sig. Og pludselig stod det ned i stænger. Jeg havde selvfølgelig heller ikke ordentligt mc-tøj på og måtte trække motorcyklen 2,5 km til nærmeste gård. Det var et helvede.”

Bedste råd til nye motorcyklister?
”Find ud af, hvilken motorcyklist du er. Hvad rykker i dig? Køb ’MC-revyen’, og tjek modellerne ud.”

Klavs Lyngfeldt


54 år, journalist, tidligere road racing-kører på eliteplan, chefredaktør på Bike og forfatter til ’MC-revyen’ 1988-2009 og 2012.

Nuværende motorcykler: Yamaha FZ6, Yamaha R6, Ducati 1098 R, Ducati Desmosedici, MV Agusta F4RR, Honda RVF 400 og eks-raceren fra 1989, en Honda RC 30 – foruden en Cagiva Nitro 125, der står som pynt på hans kontor.
Første motorcykel: Honda CB 750.
Drømmemotorcykel: Bimota Tesi.

Hvorfor kører du motorcykel?
”Det holder mig ung.”

Hvad har været din bedste tur?

”En tur til Italien sammen med nogle gode venner sidste år. Vi boede på et gammelt kloster i Portico di Romagna uden for Firenze, hvor der er en perlerække af snoede veje. Vi kørte dagen lang, det var den ultimative lykke. Når jeg sidder i min cardigan på plejehjemmet, vil jeg tænke på den tur.”

Hvad har været din værste tur?

”Jeg vandt engang en lodtrækning om at sidde bag på en grandprix-racer. Racerkøreren Randy Mamola var flere gange viceverdensmester i 500-klassen og berygtet for at kunne køre på baghjul ved alle hastigheder. Jeg sad nærmest på hug en halv meter over ham, mens han kørte på baghjul på langsiderne. Han kastede raceren ind i alle svingene og bremsede først i allersidste øjeblik. Jeg kan huske, at jeg tænkte: ’Vi ender i gruset’. Men vi slap helskindet fra det.”

Bedste råd til nye motorcyklister:
”Find ud af, om du er rejselysten med hang til weekendture, eller om det skal være et transportmiddel. Den må heller ikke være så dyr, at du ikke har råd til at køre på den (tænk udgifter til dæk, service, benzin etc.). Vær ikke bange for at købe en stor motorcykel som nybegynder, men husk på, at jo større mc, jo større ansvar. Gør op med dig selv, om du kan stå for fristelsen.”

LÆS OGSÅ Kan man det? Aston Martin Rapidé

LÆS OGSÅ Er din cykel sommerklar?

FACEBOOK Bliv ven med Euroman