Fremtiden er nu – og den er mærkelig, men sjov. Christian Grau har været på Ibiza for at køre Renaults svar på ellerten.

DER VAR NOK DEM, der tænkte, at udviklingsminister Christian Friis Bach må have været fuldstændig desperat for at skaffe bare en eller anden elbil, da han troppede op til præsentationen af den nye regering i en falmet ellert. Uanset hvor elektrisk fremtidens vognpark ser ud, så er der ikke meget fremtid endsige udvikling over den danske pioner, selv om den i øvrigt stadig produceres. Og dog. For ser man sig om på alverdens biludstillinger, står de etablerede mærker i kø for at præsentere, det de med forblommede marketingfloskler kalder ”alternative bud på fremtidens mobile løsninger”. Og tænk, mange af dem minder faktisk om en ellert, fordi de i samme ånd er tænkt som en slags helt små en- eller to-personers køretøj i grænselandet mellem bil og kabinescooter. Nu blot tilsat pålidelighed, moderne teknik og frem for alt en stor portion opsigtsvækkende design.

Det handler om visioner – og hvem gider have en vision, der ligner lort? Så hellere en vision, der udstråler optimisme, og hvorfor vente på fremtiden, når man kan lancere bilen her og nu. Sådan synes Renault at tænke, for nu er franskmændene klar til at sende deres rullende champignon Twizy på gaden. En minimalistisk elbil med 17 hestes motor, saksedøre som en Lamborghini og plads til to personer plus meget lidt bagage. Opsigtsvækkende og uanvendelig med andre ord – ikke mindst når man tager i betragtning, at bilen er åben for vejr og vind, der hvor andre biler har sideruder. Nu er vi så bare nogen, der mener, at uanvendelig er en fin egenskab ved biler, og derfor er vi fløjet til Ibiza for at se, hvad der er virkelighed, og hvad der er fremtids-visioner i den lille Renault.

LÆS OGSÅ En Mini model: Coupé eller Roadster

Sjov ser den i hvert fald ud. Man bliver i godt humør bare af at kigge på den, og det er svært ikke bare at styrte hen og pille ved den, men det kræver vel en længere briefing at køre en bil, der er så anderledes? Næh, egentlig ikke, det er bare at række over dørkarmen og gribe håndtaget, der åbner den fjerlette saksedør. Så finder vi plads i det hårde plastsæde og får et overblik over instrumenteringen. Det tager omkring et sekund, for der er blot et rat med viskerarm, blinklys og speedometer med kilometertæller og rækkevidde-indikator. Så drejer vi nøglen og sætter af med et smil. Ja faktisk ender vi med at grine højlydt og råbe lidt på de første kilometer, for med sin kontante køremåde og simple mekanik er Twizy åndssvagt let og underholdende at køre.

Den er ikke hurtig, men den accelererer omtrent som en kvik knallert og runder 80 km/t på toppen, og det føles latterligt hurtigt i så lille en bil. Servo er der ikke noget af, esp ej heller. Affjedring er der, men den mærker man ikke meget til. Da vi forcerer et vejbump, rystes bilen så voldsomt, at viskerarmen hopper et hak ned og aktiverer vinduesviskerne. Man bliver lidt overmodig, når man sidder i sådan en bil, men overvurderer man vejgrebet, kan den både under- og overstyre, takket være de små og smalle hjul. Det kræver, at man kører den lidt åndssvagt, men det får man også lyst til, når solen skinner, og den baleariske landevej ligger og byder sig til med alle sine krummelurer. Her i 20 graders forårsvarme og overskuelige ruter foran os giver Twizy god mening.

LÆS OGSÅ Passat er passé

Det gør den også i de smalle gyder i hovedbyen San Antonio, hvor Twizy med sine beskedne 2,34 x 1,23 m kan parkeres på kryds og tværs, men hvordan vil den klare sig en januarnat i Danmark? Lad os sige det sådan, at vi håber aldrig at finde ud af det. Herhjemme vil Twizy være det sjoveste og grønneste urbane køretøj, du kan fragte din blege røv i fra maj til september. Den koster omkring 65.000 kroner, og du kan komme langt omkring på en opladning, som klares i enhver stikkontakt og koster omkring 14 kroner. Samtidig er den en forfriskende uhøjtidelig kontrast til Renaults involvering i det semi-sekteriske elbilsprojekt Better Place, men glem alt om at bruge den hver dag året rundt – så er den ikke sjov længere.



RENAULT TWIZY


Motor: 15 kW el (17 hk)
Moment: 57 Nm. v. 0 omdr.
Tophastighed: 80 km/t
Acceleration: 0-45 km/t på 6,1 sek.
Rækkevidde: Op til 100 km på en opladning (optimalt set, regn med 70 km)
CO2-udledning: 0 g/km.
Pris: 65.000 kr. plus batterileje på 300 kr. mdl.

Karakter:
++++



LÆS OGSÅ Video: Verdens hurtigste sedan - i slowmotion