Seat Leon FR er hverken en saftspændt GTI eller en helt almindelig Leon. Spørgsmålet er, hvad den så er? Det har Christian Grau sat sig for at undersøge.

Dengang Volkswagen Golf åbnede GTI-festen i 1976, skulle der ikke mere end 112 heste til at skabe myten om de tre bogstaver. I dag har enhver GTI med respekt for sig selv 200 hestekræfter. Mindst.

Så hvad stiller man op med en Seat Leon FR med "blot" 180 hk? Det er ikke Seats bud på en køremaskine, for så ville den hedde Leon Cupra, men det er altså heller ikke nogen helt almindelig bil. Vi tog en prøvetur i den oversete spanier for at se, hvad den er gjort af.

LÆS OGSÅ Uffe Buchard: Bilerne i mit liv


Hvad er nyt?

Først og fremmest er Leon blevet en tand skarpere at se på og tilsvarende mere kultiveret at køre i. Den gamle Leon var rå og upoleret både i finish og kørestil, nu fremstår den mere raffineret. Selve bilen er bygget på samme platform som den seneste aftapning VW Golf og Audi A3, det lover godt for køreegenskaberne, men forvent ikke søstrenes niveau i finish. Til gengæld får du en billigere billet til de motorer og gearkasser, der følger med platformen. En pakke vi er særdeles begejstret for både bag rattet i Golf og A3.



Hvordan kører den?

Præcis som sine mere kendte søskende fra VW og Audi er den nye Leon en køreglad bil. Styretøjet er hurtigt, balancen er fin, og den effektive 1,8 liter turbomotor leverer et solidt træk på 250 Nm. fra 1500 omdrejninger. Kombineret med den effektive syvtrins DSG-gearkasse giver det dig en veloplagt køremaskine – især hvis du sætter køreprofilen i sport, så speederrespons og gearskiftetiderne forbedres, mens undervognen strammes op, og motorlyden får en snert mere bas. Det er sådan vi bedst kan lide Leon FR, når opsætningen matcher kræfterne. Så er Leon FR et godt bud på en hurtig og inspirerende hverdagsbil. Tro ikke at du får en billig GTI – så skal du vente på den nye Cupra med 280 hk og differentialespær – men er du på udkig efter en køreglad pakke med tryg VW-mekanik går du ikke forgæves. I givet fald er dieselversionen af FR med motoren fra Golf GTD måske det bedste valg.

 

Seat Leon FR

Motor: 1,8 liter turbo
Hestekræfter: 180
Moment: 250 Nm v. 1. 500 omdr.
Tophastighed: 224 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 7,5 sek.
Benzinøkonomi: 17,5 km/l (EU-norm)
Co2-udlening: 132 g/km.

Pris: 325.000 kr. 

Karakter: 3/6


Hvorfor?

Fordi du får en god blanding af design, køreglæde og økonomi.

Hvorfor ikke?
Fordi prestigen ikke matcher prisen.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman