Christian Grau har tidligere været med til at give god råd til, hvordan man kører som en gentleman. Og her har han været ude at prøvekøre.

Hvad er det nye?


Adam, der har taget navn efter Opels grundlægger, rullede ind i butikkerne i 2013. Et kig i bybilledet fortæller, at nogen af dem også er rullet ud igen. Det nye ved Rocks-versionen er primært det elektriske kanvastag, der om ikke gør bilen til en cabriolet, så i hvert fald åbner den i lighed med konkurrenter som Fiat 500C og Citroen DS3 Cabrio.

Reelt er det bare et stort soltag, men på syv sekunder gør det trods alt den lille Opel til en glad sommerbil - og så beder vi ikke om mere.

Hvis Adam Rocks ikke er en rigtig cabriolet så er den endnu mindre en rigtig terrænbil. De karakteristiske plastskærmkanter og den øgede frihøjde på 15 millimeter kunne ellers pege i den retning.



Alligevel er det kun forhjulene, der driver livsstilsrockeren frem, og hvad frihøjden måtte give af duelighed i mudder modvirkes af de brede 18-tommer dæk. Det handler om udstråling, og arbejdstøjet får da også Adam til at se lidt mere rå og maskulin ud, men nogen forskønnelse er det efter vores mening ikke.

I vores øjne gemmer de bedste nyheder sig langt fra pyntelister og soltag. Det er nemlig Opels nye trecylindrede turbomaskiner og den nye sekstrins gearkasse. Det er to forbedringer, som Adam har kaldt på længe.




Hvordan kører den?

Vi kørte den lille af de nye en-liters maskiner. Med sine halvfems heste er den ingen raket, men den trækker helt fornuftigt med sine 170 Nm ved 1800 omdrejninger. Og det var netop den ubesværede følelse, vi savnede i de gamle motorer, som skulle op i 4000 omdrejninger for at levere 40 Nm mindre. Kombineret med den nye sekstrins gearkasse giver det Adam en komfort og et overskud, som den gamle drivlinje manglede.



Desværre modvirkes denne komfort lidt af soltaget, der giver en del vindstøj, når speedometernålen kravler op mod 100 km/t. Og hertil kommer, at de store hjul giver en lidt drøj fornemmelse i rattet, trods det levende styretøj. Det kan godt være at 18-tommer fælgene er vigtige for udstrålingen, men køredynamisk er det lidt synd.

Hvad siger vi til det?

Adam Rocks er fjollet, men sådan er det med livsstilsbiler. Der findes ikke rationelle argumenter for at vælge dem. Til gengæld kan følelserne gøre udslaget, hvis ellers ideen er i orden.

Det er den på Adam, som flytter Opels image med lækker finish og individuelt design, men det kniber altså lidt på Adam Rocks, når soltaget larmer og SUV-looket er til pynt uden at pynte. Spar hellere pengene og nyd godt af den nye motor, gearkassen og lidt mere udstyr i den almindelige udgave af bilen.

Opel Adam Rocks 1,0T

Motor: 1,0 liter, 3 cyl. turbo
Hestekræfter: 90
Moment: 170 Nm. v. 1.800 omdr.
Tophastighed: 180 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 11,9 sek.
Benzinøkonomi: 22,2 km/l (EU-norm).
Co2-udledning: 105 g/km.
Pris: 215.000
Lease: 2.900 mdl. v. 5000 i førstegangsydelse.
Karakter: 3

Hvorfor?

Fordi den ikke ligner nogen anden bil og du kan åbne taget.

Hvorfor ikke?

Fordi den er pænere og mere komfortabel uden soltag og SUV-look.

LÆS OGSÅ: Se Peter Falktofts auto-cv

LÆS OGSÅ: Ford Mondæn

LÆS OGSÅ: Mig og min cabriolet: Anders Lund Madsen