Audi bliver ofte beskyldt for at være pæn, men lidt anonym. Det gælder heldigvis ikke for den moderigtige business-coupé A7, som vi har testet i den hurtige S-version.

Lad os sige det ligeud. Audi A7 er i forvejen blandt vores yndlings-Audier, fordi den har kant, og det er bestemt ikke alle Audier, man kan sige det om. Designerne fra Ingolstadt går normalt efter den pletfri elegance, hvor alle detaljer går op i en højere helhed – eller forsvinder lidt i vægten af al den gode smag, der er lagt i udformningen.

Sådan er det ikke med A7. Den har kant, sådan helt bogstaveligt. Kanten løber horisontalt hen over hækken, indtil den runder et skarpt hjørne og styrter ned for at fortsætte hen over siden af bilen, hvor den er med til at danne en kileformet linje ned mod forhjulene. Det er en af den slags detaljer, man aldrig bliver færdig med at afgøre om er pæn eller grim, og alene det er i virkeligheden et sikkert tegn på godt design. A7 ville ikke være nær så markant uden, og i en verden af åleglatte Audier minder den os om den selvsikre arrogance, man finder på den gamle klassiker  De Tomaso Pantera.



Bortset fra det er S7 en snorlige Audi med alt, hvad det indebærer af harmoni i det ydre og finesse i det indre, så lad os springe til det, der gør S7 til en S7 og ikke bare en A7: Den nye 4-liter V8-motor, der takket være to turboladere smider 550 Nm og 420 hk ned i asfalten. Spændende at se, hvad tyskerne kan med sådan en god gammeldags V8’er. Og så er de første Audi-fans allerede på vej op af sædet, for S7 er alt andet end gammeldags, men ideen om en stor V8’er er klassisk GT-tænkning, nu bare med lidt Audi’sk Vorsprung durch Technik. Mest opsigtsvækkende er systemet Cylinder on Demand, som betyder, at maskinen kan slå fire af cylindrene fra, når den ikke har brug for dem. Forvandlingen sker på hundrededele af et sekund og er ikke til at mærke – medmindre man kigger på forbruget, som er sænket med hele 25 %. Til gengæld kan vi så drille Audi med, at Bentley introducerede systemet længe før Audi.



Anden uomgængelige landvinding er lyden. Tyskerne har udviklet et system, der først registrerer mislyde og støj via indbyggede mikrofoner og derpå aktivt modvirker dem med en slags hvid støj, der transmitteres umærkeligt gennem bilens 1.200 Watt stærke og 15 højttalere store B&O-anlæg. Du hører det ikke, og det er det, der er pointen. Lyden i bilen er så ren, at den får Seruminstituttet til at ligne en mødding. Altså lige indtil du træder på speederen, så sætter V8’eren i med et nærmest symfonisk vræl – eller nej, et vræl er det ikke, for den måtte egentlig gerne larme lidt mere, men det, man hører, lyder nærmest unaturligt lækkert. Som et kirkeorgel af cylindre og arbejdende stempler.

Hvordan kører den?
Vi er på autobahn, speedometeret siger 265 km/t, men det føles som at køre 140 km/t i en Golf. Min co-driver har dirigeret mig mod et sydtysk bjergpas, han kender. Næppe en livret for den knap fem meter lange og to tons tunge bil, men S7 klarer den kompakte lille bjergstrækning i fin stil. Kræfter mangler der aldrig, og Quattro-systemet fordeler løbende trækket mellem for- og bagaksel. Går du for stærkt ind i et sving, modvirker elektronikken den uundgåelige understyring ved at bremse det inderste hjul, før det skrider. Det fungerer fint, men en decideret letlevende bjergvirtuos bliver S7 aldrig, så vi puster ud og sætter kursen tilbage på autobahn – her er S7 i sit es. Komfortabel, lynhurtig og overlegent ubesværet. A7 er i forvejen en uhyre velkomponeret køremaskine, og i S-versionen får den lige en tand mere umpf. Vælg den, hvis du går efter den pletfrit elegante kraftudfoldelse. Vil du have snerten af en primitiv sportsvogn, er S7 faktisk for poleret.



Hvorfor er den fed?
- Fordi det er en Audi med skarpe kanter.
- Fordi den lyder helt fantastisk.
- Fordi den kører 250 med en komfort som få andre.

Hvad kunne være bedre?
- Vi savner lidt mere nerve og brutalitet, når nu bilen hedder S, men de fire plusser er str. x-large.

Karakter
++++

AUDI S7
Motor: 4,0 liter V8 dobbelt turbo
Hestekræfter: 420 hk
Moment: 550 Nm. v. 1.400 omdr./min.
Tophastighed: 250 km/t
Acceleration: 0-100 km/t på 4,7 sek.
Benzinøkonomi: 10,4 km/l (EU-norm)
CO2-udledning: 225 g/km

Pris: 1.660.000 kr.

LÆS OGSÅ Jaguar XKR-S: Racekatten hvæsser kløer

FACEBOOK Bliv ven med Euroman