Teknologien er så langt fremme, at det nu er sikkert, at vi vil se førerløse biler i fremtiden. Alligevel er en række moralske valg blevet overvejet nøje, når det kommer til bilernes programmering.

For hvad skal der ske, hvis bilen pludselig bliver kørt ud på et sidespor, helt ude af kontrol, på vej til at ramme en større menneskemængde eller måske blot en simpel fodgænger?

Hos Mercedes Benz har man valgt en enkelt løsning. Deres selvkørende biler vil ramme der, hvor chancen for at skade personen i bilen er mindst. Og det er på trods af at en flok skolebørn må lade livet.

”Hvis man ved med sikkerhed at en enkelt død kan forhindres, så er det førsteprioriteten,” siger Mercedes manager for førerløse biler, Christoph von Hugo, i et interview med Car and Driver.

Han tilføjer i øvrigt, at de etiske problemer er ingenting, når man tænker på at de førerløse biler generelt vil være langt mere sikre, end hvis der sad en person bag rattet.

Tilføjelse: Efter publiceringen af denne artikel har vi modtaget en kommentar fra kommunikationschefen for Mercedes-Benz Danmark, der siger, at ovenstående citat af Cristoph von Hugo er blevet misforstået af journalisten fra Car and Driver.

"Vores udviklingsarbejde fokuserer på at undgå situationer, hvor disse dilemmaer opstår – fx ved at implementere risiko-undvigelse i vores biler. Der er på ingen måde truffet nogen form for beslutning om at tilgodese førere af Mercedes-biler. Vi stræber fortsat efter at tilbyde det højest mulige niveau af sikkerhed i bilerne for alle trafikanter. Som bilproducent vil vi følge både gældende lovgivning og socialt acceptable normer," skriver David Engstrøm, PR- og kommunikationschef hos Mercedes-Benz Danmark i en mail.

LÆS OGSÅ: Fire danske direktører viser deres biler frem: ”Det er en skam at direktører næsten altid kører i store sedan´er”Ny side

LÆS OGSÅ: Video: Fællesnævneren for os her er kvalitetsbevidsthed – vi drager omsorg for vores biler

LÆS OGSÅ: Elegant Audi A3 assisterer dig i trafikken