Siger man elbil, må man også sige Tesla.

Elon Musk og hans medarbejdere har i godt og vel et halvt årti været overskyggende på markedet for elbiler.

Konkurrenterne lader hverken til at have et elektrisk modsvar eller gåpåmod til at satse på batteridreven teknologi i samme omfang, som Tesla har bevist muligt. Nærmeste konkurrent hedder BMW i3, men til trods for dens stadig større udbredelse på de danske veje, har den hverken samme rækkevidde eller sexappeal som Teslas Model S.

Det er ikke underligt, at de moderne og velstillede bilister har kastet sig over elbilernes kronede konge, der, når det kommer til rækkevidde, i dag hedder Tesla Model S 90D - den første elbil til at kunne køre over 500 kilometer på en opladning.

Nu lægger californierne efter sigende så yderligere afstand til følgefeltet, når de inden længe præsenterer deres nyeste kreation: Tesla Model S 100D.

Rygterne om offentliggørelsen af 100D startede allerede i marts i år, hvor en amerikansk og velkendt Tesla-hacker, Jason Hughes, fandt indikationer på, at Tesla arbejdede på et 100 kWh-batteri.

En opdagelse, han delte på Twitter, og som faktisk fangede Elon Musks opmærksomhed, der dog kun ganske kort kvitterede med et “god hacking er en gave” efter at have afvist, at han skulle have givet sine ansatte instrukser til en sådan opfindelse.

Nu er det bekræftet, at Tesla har fået godkendt et 100 kWh batteri til det europæiske marked. Navnet på bilen er derimod stadig ikke offentliggjort, men følger den Teslas andre biler er navnet identisk med batteriet.



En ny Tesla-model er altid spændende. Virksomheden præsenterer os gang på gang for ny teknologi, der kun gør tanken om elbiler mere tiltrækkende. Model S 100D er ingen undtagelse. Den står til at kunne køre 613 kilometer på en opladning takket være det 100 kWh-batteri, Jason Hughes for et halvt år siden fik nys om.

Teslas mere sportsfokuserede P100D vil muligvis kunne klare en identisk rækkevidde, mens også den større Model X vil være at finde med et 100 kWh-batteri, der efter alt at dømme vil tvinge dens kilometertæller op på 530 kilometer.

Tesla minder os endnu engang om, at elbiler skal køre os både smukkere og mere venligt ind i fremtiden.

LÆS OGSÅ: Tesla fås nu med luftfilter mod biologiske våben

LÆS OGSÅ: Derfor bør du tage vare på din bil, som var det en Formel 1-racer

LÆS OGSÅ: Kristian Haagen Auto-CV