Når det gælder rettighederne til at vise Premier League, handler det om milliarder af kroner.  Derfor vil ligaen også gøre alt for, at glade fans ikke gratis deler højdepunkter på de sociale medier. Det fortæller kommunikationschef Dan Johnson fra Premier League til BBC.

”Det er et brud på vores copyright, og vi vil fraråde fans at gøre det. Vi er ved at udvikle teknologi som GIF- og Vine-crawlers, og vi arbejder med Twitter på at bremse det. Jeg forstår godt, at vi er ’killjoys’, men vi er nødt til at beskytte vores rettigheder.”

Den nye jagt skyldes ikke mindst, at den engelske tabloidavis The Sun og The Times har købt de digitale rettigheder. Og målsætningen er, at de vil have målene på nettet mindre end to minutter, efter bolden har været over stregen.

Teknikken med at opspore og forhindre visninger er allerede i brug på Youtube og andre større videodelings-sider. Og nu er jagten også kommet til de mindre.

Nyheden har fået denne direkte reaktion på Vine: