I dag er en helt speciel dag for Peter Palshøj. Af to grunde. Tv-værten på TV3 Sports dækning af Formel 1 debuterer for første gang som redaktør på ’TV3’s Officielle Formel 1-Magasin’, der er skabt i samarbejde med Creative Marketing Egmont. Det er den ene grund.

Den anden grund er – og bestemt ikke den mindste for tv-værten og Formel 1-aficionadoen – at årets første grandprix denne weekend løber af stablen i Melbourne. Og hos de danske Formel 1-aficionados er forventningerne til i årets sæson høje. Sidste års verdensmester, Nico Rosberg, er smuttet, F1-direktøren, Bernie Ecclestone, er afsat og Kevin Magnussen har fået et nyt hold. Men hvad er Peter Palshøjs egne forventninger til Formel 1-sæsonen 2017? Det har vi spurgt Formel 1-værten om her.

LÆS OGSÅ: Kevin Magnussen: "Mit nye team er bedre end det gamle".

Hej Peter – kan du pege på ét hold, som du i særdeleshed er spændt på at følge i år?

”Nej. Det er det korte svar. Det kan jeg virkelig ikke. Der er nemlig rigtig mange, synes jeg. Kan Mercedes holde kadencen og vinde deres fjerde verdensmesterskab i træk? Indfrier Ferrari de forventninger, de har givet os under testkørslerne i Barcelona, og kan Red Bull-teamet igen blande sig i toppen?”

”Og hvad med McLaren? Står det virkelig så slemt til, som vi så under testkørslen (McLaren var ikke blandt de bedste tider, og deres kører, Fernando Alonso, kritiserede efterfølgende bilen for at være for langsom, red.)? Og så selvfølgelig Kevins nye hold. Hvor ligger Haas i F1-hakkeordenen? Nej, jeg kan sgu ikke bare pege på ét hold”

Men apropos Kevin Magnussen - han har jo umiddelbart kørt nogle gode testkørsler i Barcelona her i marts – hvor håbefuld er du omkring hans 2017-sæson?

”Jeg håber, at alle de positive udmeldinger, der har været, kan realiseres. At Haas kan komme op og blande sig der, hvor der bliver uddelt point. Jeg håber det for Kevin og holdet, men jeg håber det også for sporten, for så kan Haas bevise, at det godt kan lade sig gøre at komme ind i Formel 1 som et kunde-team men stadig få sat en pakke sammen, der gør, at man kan blande sig der, hvor det er sjovt”


Kevin Magnussen og hans franske team-makker på Haas, Romain Grosjean.

”Men i forhold til alle de positive udmeldinger der har været fra Haas og Kevin, så skal man også bare huske på Formel 1-ordsproget, der lyder; ’When the flag drops the bullshit stops’. Lige nu er der en masse snak og røgslør. Folk sender alle mulige meldinger ud for at forvirre. Måske gør de sig stærkere, måske underspiller de deres styrke."

"Vi ved ikke, hvilken benzinmængde de har kørt med under testkørslerne. Vi ved ikke, hvor meget de har skruet op for deres motorer. Kort sagt - vi ved ingenting! Måske får vi indikationer under lørdagens tredje og sidste træning, men det er først for alvor, når kvalifikationen starter på lørdag, at vi ved noget”.

LÆS OGSÅ: Nikes nye løbesko kritiseres for at være så hurtige, at det er snyd

Kendetegnende for Formel 1-sporten er jo, at reglerne og bilerne ændres fra sæson til sæson – er der bestemte ændringer, som du tror kommer til at få særlig effekt på 2017-sæsonen?

”Ja, det er der. De har fået tilladt større portioner af downforce (downforce er lig med vejgreb, som er lig med højere fart i svingene, red.) og markant bredere dæk, der begge kommer til at gøre omgangstiderne hurtigere. Topfarten bliver ikke nødvendigvis hurtigere, men det, der er interessant, er svinghastighederne, som jeg forventer, vil stige dramatisk.”

Hvem kommer det til at gavne mest - de stærke eller mindre stærke hold?

”Det kommer alle holdene til gode. Jo bedre din bil er, jo bedre udbytte vil du kunne få af de nye tiltag. Og vice versa. Men alle får udbytte i forhold til, hvor de var før.”



I ’TV3’s Officielle Formel 1 Magasin’ snakkede jeg med Nicolas Kiesa (Peter Palshøjs medvært og tidligere Formel 1-kører) og dig om Red Bulls Max Verstappen, som I begge havde enormt høje forventninger til – er de forventninger fortsat intakte?

”Ja, helt sikkert. Han er og bliver bare en virkelig dygtig racerkører, og nu får han et stykke legetøj, der står bedre fast. Jo, det gør de andre også, men man må bare sige, at når du har en kører med de egenskaber, som Verstappen har, så kan de aldrig blive forringet af en bil med endnu bedre greb i vejen”.

Og hvad så med uovervindelige Mercedes – kommer de til at vinde verdensmesterskabet for fjerde år i træk?

”Det kan jeg simpelthen ikke svare dig på. Igen må jeg bare sige; ’When the flag drops the bullshit stops”. Men hvad jeg kan sige er, at Mercedes stadig kommer til at være holdet, der skal slås. De har vundet alt de sidste tre år. De er blevet konstruktørverdensmestre (det samlede antal point holdets kører får tilsammen, red.) og individuelle verdensmestre i 2014, 2015 og 2016 – selvfølgelig er det holdet, alle vil slå.”

LÆS OGSÅ: DIsse sportsgrene var populære, da farfar var ung

LÆS OGSÅ: Andreas Christensen: "Det kunne være meget sjovt at være med til festerne, men jeg får lov til at spille foran 50.000 tilskuere, så jeg vil ikke bytte"