Du cykler til arbejde, i skole, i byen, ud til dine venner, når du har handlet og når du skal til lægen. Men cykler du nogensinde en tur i stille og roligt tempo, hvor du ikke skal nå noget? Det bør du, for København er fuld af gode cykelruter. Det kræver ikke meget mere end fem minutter før du er væk fra asfalt og bilos og ude i det grønne. Vi har fundet tre cykelruter, hvor du ikke skal koncentrere dig om andet end at slappe af og nyde udsigten. Og træde i pedalerne, selvfølgelig.

Cykelrute #1: KALVEBOD FÆLLED

Turen ud til Kalvebod Fælled er en smuk motionstur uden nævneværdig trafik og uden bakker. Til gengæld er der lange, lige strækninger på hæderlig asfalt (helvede i modvind) og med udsigt til heste, hav og et skud banebrydende arkitektur ved VM-husene. Det er grønt, stille og så mennesketomt, at man føler man er kommet langt ud af byen.

Der er stille og smukt på Kalvebod Fælled.

Kør over Sjællandsbroen og til højre efter Fiskerihavnen – og følg så strækningen langs med vandet med udsigt til Kalveboderne (billedet). Skær ind gennem Kalvebod Fælled og sigt mod VM-husene. Lige efter VM-husene skal man til sydpå ad Kanalvej mod noget, der hedder Natosøen eller Hejresø. På den anden side af volden kan man bade (eller fiske) i havet, inden man tager ruten langs vandet tilbage til civilisationen.

Cykelrute #2: BRYGGEN, SYDHAVNEN OG VALBYPARKEN

Er du til en mere urban tur langs vandet, kan du dreje til højre efter cykelbroen, der forbinder Fisketorvet med Islands Brygge. Hold ruten langs havnen og kør gennem H/F Nokken og H/F Lille Nok. Hold pause i den diminutive havn og kør videre ad stien. Drej til højre Ved Slusen og kryds gangbroen til Sluseholmen. Tjek de moderne lejligheder ud.

Du skylder dig selv en tur ud i Sydhavnen.

Tril ud på Sydhavnsgade med retning tilbage mod Sydhavnen og Vesterbro, men drej efter et par hundrede meter af mod venstre på Bådehavnsgade. Drej til venstre ned ad de små veje og nyd det lille samfund og den stille havn. Efter en kort pause triller du ned i bunden af Bådehavnsgade, drejer til højre ad Sydløbsvej og fortsætter på stien, når vejen ender. Nyd ingenmandslandet, kryds vej på stien over vandet og kør gennem Valbyparken. Følg stien langs vandet eller kryds gennem Valbyparken og kør tilbage til byen. Og så fortjener du vist en lille øl.

Cykelrute #3: NØRREBRO, BISPEBJERG OG UTTERSLEV MOSE

Den sidste tur går fra byen og ud til Utterslev Mose. Men selvfølgelig ikke den direkte vej, det havde været for kedeligt. Start ved Den Grønne Sti på Rantzausgade (eller hvor det nu passer) og følg den gennem Nørrebroparken ud til Tagensvej. Kryds Tagensvej, drej til venstre op mod Bispebjerg Station og drej til højre umiddelbart efter. Kør gennem parken, nyd udsigten mod Bispebjerg Hospital og kør derop.

Indre ro og rig natur i Utterslev Mose.

Drej til højre ad Tuborgvej, kør langs Bispebjerg Parkallé til du rammer Utterslev Mose. Drej højre om den og bestem selv, hvor meget du er i humør til. Ruten kan forkortes, så du kan stikke mod byen ad enten Maglegårds Allé eller Hareskovvej. Hvis du skærer ved førstnævnte, skylder du dig selv et smut forbi Bisbebjerg Kirkegård og selvfølgelig den imponerende Grundtvigskirke. Kør tilbage mod Nordvest og spis en velfortjent shawarma på Kösk Kebab.