Siden Acnes samarbejde med Lanvin i 2008 har hele modebranchens opmærksomhed været rettet mod det svenske mærke fra Lilla Nygatan 23 i Stockholm. Deres balance mellem high fashion og brugbar dagligdags-garderobe har givet dem en styrke og en international position, som mange etablerede modehuse misunder dem. Deres forår-/sommerkollektion for 2014 er endnu et eksempel på hvor stilmæssigt bredt, de favner. Guld, sølv, print og ekstreme sømandsbootcut står i skarp kontrast til velsiddende læderjakker, smalle jakkesæt, kashmirstrik og captoe-sko.

Se et par billeder fra mit besøg ved Acne i Paris her:

 
Den dynamiske duo bag Acne, Jonny Johansson og Mikael Schiller, inden præsentationen af deres forår-/sommerkollektion på Rue Saint Dominique i Paris.


Et suit i guld kræver sin mand at bære. Dem skal der nok være nogle stykker af derude.


Kollektionens bærende farvepalet og gennemgående mønstre er inspireret af den abstrakte svenske kunstner, Hilma af Klint (1862-1944), der beskrives som en ukendt gigant i svensk kunsthistorie.


Måske er sølvversionen nemmere at bære end det i guld.


Acne har igennem adskillelige sæsoner været leveringsdygtige i nogle af de mest populære læder- og skindjakker. Det ser ud som om de har skabt endnu en klassiker.


Velsiddende smalt jakkesæt, der kommer i flere farver, fra de neutrale til som her, de friske. Inderst sweatshirt med Hilma af Klint print.


Hilma af Klint-print på sweatshirt.


Acnes danske PR, Louise Rasmussen med deres internationale PR-chef, Pontus Björkman.

Dagen efter præsentationen besøgte jeg Acnes showroom for at få et nærmere syn på kollektionen.


Acnes populære læderjakkemodel ’Oliver’ er tilbage i koboltblå.


Fin cardigan og koboltblå shorts.


Hilma af Klint-print på både skjorte og tørklæde under deres nye og velsiddende jakkemodel.


Captoes i forskellige farver.