En af verdens mest velrenommerede brilleproducenter er Moscot Eyewear. Kendt for tidløst design har Moscot siden 1915 lavet briller og solbriller fra hjembyen New York, hvor foretagendet nu breder sig over tre butikker.

I fredags mødte vi i butikken Storm fjerde generation og nuværende Vice President og Director of Eyecare af Moscot, Dr. Harvey Moscot, som var på besøg i København. Over morgenkaffen fik vi lov til at stille Harvey Moscot et par spørgsmål om autenticitet, collaborations og København:

Moscot er næsten 100 år gammelt. Hvorfor er det stadig relevant?
"Fordi Moscot har en autentisk og ægte historie. Det er et 100 år gammelt heritage-brand. Vi har aldrig prøvet at være trendsættende eller være noget, vi ikke er. De modeller, vi har nu, har været en del af vores kollektion i 60-70 år, og vi kan blive ved med at sælge dem. Der er omkring 25 originale modeller i kollektionen nu."

I lavede for nylig en collaboration med Johan Lindebergs BLK DNM. Hvordan kom det i stand?
"Jeg tror Johan Lindebergs drøm var at flytte til Downtown New York og lave sin egen lille virksomhed. Han åbnede BLK DNM og kontaktede os fordi han gerne ville lave en fælles brillekollektion med tre modeller. Han var vild med vores æstetik og Moscot arv, så den lille kollektion var helt sikkert en succes."

Hvad er dit indtryk af København?
"Det er en smuk by. Den er kultiveret og så er der selvfølgelig ikke noget som dansk design. Jeg elsker desuden den måde, lyset bliver bragt ind i alle rum og bygninger."


Rasmus Storm med Harvey Moscot og hans søn, som i øjeblikket studerer design i København.


Moscots butik i Brooklyn, der åbnede tidligere i 2012. Med Brooklyn-lokationen har Moscot nu tre butikker i hjembyen New York. Herunder et par af Moscot kendte modeller.


Moscot Yukel



Moscot Lemtosh


Moscot Mensch.



Moscot Miltzen.

FACEBOOK Bliv ven med Euroman

TWITTER Følg os på Twitter