Democratique Socks har på det seneste lavet meget larm i gaden. Vi fangede Jacob Christiansen, selvudnævnt Sock Democrat og en af ejerne, til en snak om bruger-inddragelse, den perfekte dag, og hvor inspirationen til de ofte farvestrålende sokker kommer fra.

EM: Hvad er din/Jeres historie, hvorfor sokker?
DS: Vi er kommet igang via distributon af forskellige brands til skate/surf bran-chen. Det er et utroligt kreativt miljø, og ligesom mange andre har vi fået lyst til at skabe selv. Glæden ved ikke at være afhængig af, om kollektionen fra USA er god eller dårlig, fik os til at starte to andre brands i 2002 og 2009 – som stadig er i gang rundt om i Europa og Japan. I august 2011 besluttede vi os for at droppe distributionsdelen og satse 100 % på egne brands. Herefter tog vi to måneder fri, brainstormede på fremtiden, og så kom sokkerne op af idé-skuffen igen efter et par år.

Efter rejser rundt i Europa og mange storechecks i København kunne vi se, at der var et kæmpe hul i markedet, for sokker af høj kvalitet til rimelige priser. Det hul satte vi os for at lukke. Vi hev fat i vores gode venner Jesper Isholm, Thomas Carlson og Jacob Unna, og de har været med til, at udvikle strategi, corporate identity, website, design mv. Samlet på kontoret har vi mere end 120 års erfaring med at gå med sokker, så vi ved det virker og er nok kommet for at blive.

EM: Hvor og hvordan kommer demokratiet og det sociale design ind i billedet?
DS: Vi ville inddrage vores kunder i Democratique Socks, og det skulle være på ’daglig’ basis. Derfor skulle de også inddrages i designprocessen. Vi laver selv størstedelen af kollektionen, men vi har ladet en lille dør stå åben, til potentielle superdesigns fra vores kunder. Det tog vi højde for, da vi programmerede vores website, så der blev indbygget en afstemningsfunktion, hvor kunderne kunne ind-sende deres egne designs.

Vi er allerede godt i gang, og der er alt fra vores egne designs – som dog ikke indgår i den endelige afstemning – til Peter der elsker sin hund Oda, en øl-sok, papirsflyvere og meget andet. Her stemmer man så på det design, som man synes bedst om, og den, der får flest stemmer, får sin sok i produktion. Det kan næsten ikke være mere demokratisk, og ligesom i den virkelige verden, så har man kun én stemme ved et valg. Det er kort sagt der, hvor det demokratiske kommer ind i billedet, og det er det vi kalder social design.

Yderligere er vores website fuldt integreret og bygget over sociale medier, så vores social design fik en bredere betydning. Se hvem der fører lige nu på Democratique Socks Vote ».

Læs mere og se flere sokker på de næste sider.

EM: Hvordan ser den perfekte dag ud, når man går i demokratiske sokker?

DS: For mig personligt så er dagen helt perfekt, når jeg står tidligt op med min kone Maria og mine tvillinger Anna og Alfred og hygger mig, indtil turen går mod vores showroom ved 7-tiden. Om det er et par sorte Democratique Socks jeg har på eller en vareprøve i camouflage, som kommer i vores sommer kollektion i juni, gør ikke den store forskel.

Det er trods alt “kun” sokker – men der bliver dog farvekoordineret med beklæd-ningen, humøret og vejret. Det vigtigste er, at kvaliteten holder, og de er perfekte at have på, lige meget om det er i sneakers eller Clarks sko. Så starter dagen med e-mails, der i denne tid primært omhandler forespørgsler fra udenlandske butikker og agenter. Vi har ikke selv lager, da det håndteres ude af huset, men vi nyder trods alt stadig de ordrer, der er kommet, fra vi gik fra kontoret til vi kommer næste morgen. Så arbejder vi resten af formiddagen med udvikling af nye kollektioner, samarbejder og ideer – vi har f.eks. lige lavet en sok sammen med drengene fra Sneaker Banquet.

Hvis det er en rigtig god dag, så kommer én af vennerne forbi til traditionel dansk frokost på vores stamsted Café Halvvejen – dog ikke længere end, at der er vigtige ting, der skal laves om eftermiddagen. Så er det hjemover ved 16:30 tiden og så hygge med grill og en kold øl. Det er set gennem mit øje, men jeg er sikker på, at vi har en masse kunder, f.eks. i aldersgruppen 20-27 år, der ikke har børn. Som vi ser den kunde, så er det en kreativ unisex, evt. studerende, både storby og omegn, mode- og musikinteresseret. Derfor er en perfekt dag – når man går i Democratique Socks - formentlig en kæmpe fest med vennerne til Distortion, med masser af musik og drikkevarer fra kiosken. Det er i hvert fald hvad jeg ville gøre – og jeg skal selv forbi, når Distortion er i København K. Jeg har i hvert fald en aftale med Kim fra Flavour i Skindergade på onsdag.

EM: Hvor får du din inspiration fra?
DS: Det er ganske simpelt - over det hele! Vi bruger meget tid på, at gå rundt i København og suge impulser til os, men vi hører også meget på forhandlere og kunder. Derudover er London et perfekt sted at søge inspiration. Om det er Highstreet eller i Shoreditch er ligegyldigt. Det kan også være farverne på et hus-tag i Istanbul, en Hans J. Wegner Y-stol, sammensætningen af farverne på en Fanta etiket eller ideer fra vores salgsteam fra GURU Agency. Det vigtigste er, at vi laver højeste kvalitets/pris mix, så derfor er materialerne, vi arbejder med, også med til at inspirere.

Vi arbejder med fire kollektioner om året, hvor vi har meget kort produktionstid, så vi kan reagere konsekvent på nye ideer. Vi har lige færdiggjort vores Fall/Winter kollektion, der lander ca. 1. september 2012. Havde vi kun set på produktbilledet i butikkerne i Danmark sidste vinter – og produceret ud fra det – så havde det været nærliggende, at vi lavede rag socks (red. uldsokker, som er fortrinlige til at vandre og holde varmen i). Det har vi dog holdt os fra, da vi gerne vil have en mere nuanceret kollektion.
Vi fortsætter selvfølgelig med vores Originals kollektion, men der kommer en bred vifte af lækre sokker til fornuftige priser. Det bedste er, at vi får produceret på én af verdens bedste fabrikker, der har eksisteret i over 50 år, så vi kan drage nytte af deres knowhow. Deres knowhow er også en kæmpe inspirationskilde.

Læs mere på næste side.EM: Hvad definerer du herremode anno 2012?
DS: Uha, der er helt sikkert nogle meget kloge folk i branchen, der kan give et bedre svar på. Hvis vi taler Democratique Socks isoleret, så tænker vi ikke enty-digt på herremoden –  men blot på, at lave godt håndværk, der holder længere end 30 dage eller 3 gange i vaskemaskinen. Hvad der så end kommer først. Det tror jeg også, man kan videreføre til moden generelt, at kunderne ikke tager noget pis. De vil have ordentlig kvalitet og helst til rimelige priser.

Jeg tror dog ikke, mænd har noget problem med at betale lidt ekstra for kvalitet. Hvis vi ser på andet end hvad der kommer på podierne, og bare kigger ud af vores vindue i Krystalgade, så bliver der blandet rigtig meget. Vi er dog så heldige, at vi ikke er afhængige af, om en flip på en skjorte har den ene eller den anden længde – sokker kan der ikke rigtig opfindes på - kun i koncept, materialer, farver og visuel fremtoning. Hvis vi ser på det med lidt andre briller og tænker ud fra vores egen smag, så er der nogle klassiske produkter, man skal have i sin garderobe – og dem ser vi også i herremoden. Mange vil typisk være mere dress-up på arbejdet, men mere løs når man mødes med kæresten eller vennerne lige efter arbejde. Her er det kun valg af sko og måske en enkelt ekstra åbnet knap i skjorten, der afgør, om man er casual eller dressup. Tøjet kan meget vel være det samme fra morgen til aften. Det var det korte og meget transparente svar!

Vi siger mange tak til Jacob Christiansen og ønsker god vind fremover!

LÆS OGSÅ
Stilfigurer: Gentlemanden 2012
Q&A med David Williams

FACEBOOK Bliv ven med Euroman