I februar præsenterede Soulland deres kollektion for 1000 mennesker ved et stort anlagt show. Men det klassiske show er helt droppet ved modeugen, der foregår i denne uge. Der er et langt større potentiale ved at gøre det på nettet, mener kreativ direktør, Silas Adler. 

Den københavnske modeuge, der starter i denne uge, bliver i år et stort show fattigere. Danske Soulland har nemlig valgt at satse anderledes i år, fortæller Silas Adler.

”Der er mange begrænsninger ved et fysisk show. Du har en masse logistik med en masse mennesker, og kun ét take, hvis du skal lave en god film. Formen er meget fastlåst. Det har vi valgt at bryde med og i stedet satse vi nu mere på nettet.”

Soulland vil ikke helt løfte sløret for, hvad de vil i stedet, men de vil lave en eller anden form for online præsentation af kollektionen i løbet af ugen. Samtidigt har Soulland også skabt en restaurant fra bunden på Islands Brygge i København, hvor mærket for en enkelt aften holder et eksklusivt arrangement for indkøbere og presse i samarbejde med restauranten Aamanns, der står for maden.

”Hvis du filmer et modeshow, har du nogen faste rammer, der gør det virkelig kedeligt at se på nettet. Hvis du ser på Chanel og nogle af de andre store modehuse, har de skræmmende få, der gider se deres store shows det på YouTube. Det skyldes, at den traditionelle form er røvsyg.”

Burde I ikke bakke op om den københavnske modeuge?

”Det synes jeg også, vi gør. Man bakker ikke op ved bare at være fysisk til stede. Det er en gammel måde at tænke på. Det er der mange af de ældre etablerede virksomheder, der tænker sådan. Vi laver noget i stedet noget, der er rigtig egnet til nettet, og som folk vil have lyst til at dele. Det kan komme meget længere ud.”

Copenhagen Fashion Week foregår 7.-11. august 2013.

TWITTER Følg Euroman på twitter