Hele Norden, og særligt Skandinavien, har altid haft en rig tradition for at producere modetøj, som resten af verden holder af. Den skandinaviske designtradition er ofte lig med enkel stil, god smag og høj kvalitet. 

Især svenskerne har været dygtige til at kombinere design og fornuftig forretning, og skabt nogle af de største internationale modemærker med H&M i spidsen. I den dyrere ende har brands, som J. Lindeberg, Tiger of Sweden og Fillipa K været toneangivende i mange år. 

Men nu er Norge, Finland og Island også ved at træde ind på den internationale modescene.

LÆS OGSÅ: Danmarks 25 bedste mærker

Euroman.dk har valgt at hylde nordisk design og giver dig her en liste på 13 ikke-danske mærker, du bør tjekke ud, hvis du ikke allerede kender til dem.

Acne Studios – Sverige 



Acne Studios har markeret sig som Nordens største modebrand og er for længst blevet for stort til Sverige. Hvert år fremviser mærket sine kollektioner på modeugen i Paris. Acne Studios blev grundlagt i 1996 i Stockholm som en del af det kreative fællesskab ACNE, som står for ’Ambition to Create Novel Expressions’. Tøjlinjen blev uafhængig som Acne Studios i 2006 fra Acne Film, Acne Advertising og Acne Digital. Og sidenhen er det gået en vej – fremad. 

Acne formår at genopfinde sig selv i hver kollektion og kombinerer det enkle og elegante med det mere progressive, hvilket både giver mange stilrene styles, men også tøj som skejer mere ud. 



Kaibosh – Norge



Brille- og solbrillemærket Kaibosh er grundlagt i Bergen af Michelle Rowley og Helge Flo og er skabt med et mål om at ændre måden, briller bæres på. Det kan tydeligt ses på deres meget legende tilgang til brilledesignet, der kommer til udtryk i mange eksperimenterende stel. Fx er de ikke bange for at lave meget kantede briller med gennemsigtig stel, eller helt runde i vilde farver.

Kaibosh har hurtigt opnået en høj hipness-faktor og mange danske fans, netop derfor har man valgt at åbne sin første butik i København. Designet er funktionelt og lækkert, og så er priserne meget overkommelige.




CMMN SWDN - Sverige



CMMN blev lanceret i 2012 i det kreative og multikulturelle Malmö med et mål om at lave en kvalitetsgarderobe med progressivt tøj, der skiller sig ud. De henter inspiration fra subkulturer og kombinerer det med elegancen fra klassisk herretøj. 

Bag CMMN står Saif Bakir og Emma Hedlund, som mødtes, da de begge studerende på den londonske designskole Central Saint Martins. De har begge arbejdet for andre anerkendte modehuse og senest for Kanye West, da de satte hans studie op i Paris. Det blev samtidig startskuddet til deres eget mærke. 

LÆS OGSÅ: De 11 bedst klædte sportsstjerner i verden

Our Legacy - Sverige



Hvis man er til minimalistisk design med karakter - tidløst og samtidigt med på beatet - så er Our Legacy perfekt. Mærket blev etableret i Stockholm i 2005 med en tro på, at pænt og klassisk herretøj aldrig går af mode. Derfor følger de ikke de nyeste trends, men holder i stedet fokus på højkvalitetsmaterialer. 

Selvom deres silhuetter er typisk skandinaviske, så holder de sig ikke fra at lege med vilde prints og farver og specielle materialer, fx bruger de stoffet polyamid, som har den største fasthed blandt alle tekstilråstoffer og er højelastisk, til nogle af deres jakker. 



Nudie Jeans - Sverige



Er man denim-elsker, er Nudie Jeans lige sagen. Det svenske jeans-mærke sendte sin første jeans-kollektion på gaden i 2001. Sammen med Acne og Lindeberg er Nudie Jeans et af de mest populære svenske mærker international set. De har egne butikker i 38 forskellige lande. 

Nudie Jeans laver jeans med lang holdbarhed, og modsat de fleste andre tøjmærker, der satser hårdt på mersalg, har denim-fanatikerne lavet butikker, hvor man kan få repareret sine jeans. De har i høj grad været med til, at raw-jeans er blusset op igen, og anbefaler deres kunder at vente 6 måneder, før de vasker deres jeans. 

66 North - Island



Mærket blev etableret i 1926 af Hans Kristjánsson, som Fishermen’s clothing factory of Iceland, for at holde de islandske fiskere varme. Hans Kristjánsson boede i Vestfirðir, hvor vejrforholdene er meget barske, og den rigtige beklædning var derfor et spørgsmål om liv eller død for fiskerne. 

I dag hedder mærket 66 North og laver overtøj til alle, men fortidens fokus kan stadig ses I den høje kvalitet og funktionalitet. Selvom historien er rig, har de formået at følge med tiden, og ligger i dag et sted mellem fashion- og outdoor-kategorierne. 



Filippa K - Sverige



Det bliver ikke meget mere typisk skandinavisk end Fillipa K. Tøjet har altid meget rene og enkle linjer, nedtonede farver, kvaliteter, der får det til at glide lige ind i den gode basisgarderobe. Fillippa K blev grundlagt af Fillipa Knutsson og Patrik Kihlborg i 1993 og er i dag et af de største svenske modemærker med en omsætning på over en halv milliard kroner og butikker i mere end 20 lande. 

Fillippa K tilhører gruppen af de mere traditionelle svenske mærker, men er med sine  bæredygtige og tidløse produkter stadig interessante og nyskabende. Og elementer som en trenchcoat, en hvid skjorte og et par pæne sko går aldrig af mode. 




Norwegian Rain – Norge



Når man er født og opvokset i Bergen i Norge, som er den mest regnfulde by i Europa, er det oplagt at beskæftige sig med regntøj. Den ene halvdel af duoen bag Norwegian Rain er økonomiuddannet, den anden designer og skrædder. Det kan ses på deres regnjakker, som er klassisk skrædderi, der møder moderne hightech-materialer.  

På trods af, at Norweigian Rain blev søsat i 2009 midt i finanskrisen, er det lykkes duoen at sælge regnjakker i tusindekroner-klassen. Og det skyldes helt klart deres høje kvalitet og unikke design. Her er en regnjakke ikke kun noget du har på, når det regner. 

LÆS OGSÅ: 15 ting ingen mand bør gå med



L’Homme Rouge - Sverige



L’Homme Rouge er skabt af fire svenske mænd, der går imod tidens store overforbrug og fokuserer på miljøbevidst design i høj kvalitet. De finder inspiration i maskulint og klassisk herretøj, moderne kunst og det skandinaviske miljø. 

Det er ikke kun navnet, som er fransk, deres stil har også et parisisk strejf. Materialerne er lette og behagelige. Og selvom det hele er meget minimalistisk, er de ikke bange for at smide lidt print på skjorter og shorts.



Trés Bien - Sverige



De fleste modeinteresserede har nok hørt om den malmøske herretøjsbutik Trés Bien, hvis webshop har modtaget talrige udmærkelser fra internationale modemagasiner. Men at de også har deres egen tøjlinje er ukendt for flere, det gør den ikke mindre interessant. De to grundlæggere, brødrene Simon og Hannes Hogeman, har taget det, de har lært gennem 10 år i branchen og udtrykt det i deres eget univers. 

Deres seneste sommerkollektion var deres første fulde kollektion og sikken en stærk debut. De er inspireret af, hvordan moden så ud, da de startede deres butik for et årti siden. Stilen er high-end fashion ligesom det meste i deres butik, men den skandinaviske enkelthed skinner stadig igennem. 



Samuji – Finland 



Det er ikke fordi, finsk mode historisk set har været nogen magtfaktor, men inden for de seneste par år er der sket en udvikling. Mode fylder mere og mere på Helsinki Design Week, og de finske designere arbejder for nogle af de største internationale modehuse. Et af de få finske mærker, som er blevet en succes, er Samuji, der laver klassisk skandinavisk tøj med et tydeligt internationalt potentiale. 

Samuji startede i 2011 med kvindetøj, men lavede også en herrelinje i 2013. De er vokset hurtigt og har i dag 11 medarbejdere, og deres tøj sælges i mere end 60 butikker verden over. 



BLK DNM - Sverige



Johan Lindeberg ønskede i 2010 at der skulle ske noget nyt i hans univers (han er også manden bag J. Lindeberg), og generelt mente han ikke, at modeverdenen havde brug for flere store modehuse. Derfor etablerede han BLK DNM, som mere var et kreativt projekt end et almindeligt modemærke, hvor der var plads til at samarbejde med alle mulige kreative mennesker og dermed gå i forskellige retninger. 

Lindeberg har siden hen forladt sig eget mærke og ladet nye kræfter komme til, men inspirationen kommer stadig fra New Yorks kreative gader og fra teater- og musikscenen. Og det kan tydeligt ses på mærkets meget sorte stil med smalle jeans og rå læderjakker. Klart et frisk pust til det ellers meget pæne skandinaviske design.



EYTYS - Sverige



Det stockholmske skomærke er startet af den tidligere Acne-designer Max Schiller og hans gode ven, finansmanden Jonathan Hirschfeld. Navnet Eytys er 80s skrevet med to y’er, for at hylde generation Y, som blev født i 80’erne og var den første generation til at vokse op med internettet. 

De fik øjeblikkelig succes med deres lærredssko med den tykke sål, hvilket var en lille tilføjelse på et par traditionelle lærredssko, men ikke desto mindre en fed detalje, der gik rent hjem. De formår at kombinere den pæne sko med lidt gadeattitude og skabe nogle virkelig lækre sneakers. 



LÆS OGSÅ: 14 nye bud på sommerens bedste fodtøj

LÆS OGSÅ: Polotrøjen gør comeback


LÆS OGSÅ: 17 ure vi kan li’