Det går rigtig godt for dansk herremode i øjeblikket.

De danske herretøjs-designere vinder priser, holder modeshows under de største modeuger og udstiller i nogle af verdens mest prestigefyldte butiksvinduer.

Euroman har valgt at hylde dansk herremode, ved at samle de 25 mest indflydelsesrige mærker lige nu. 

Soulland



Grundlagt: 2002
Prisniveau: Middel-høj 

Mest kendt for: Silas-hatten, som er en kombination af en fedora hat og en kasket. 

Bonus info: Soulland lavede et interaktivt show under årets modeuge i London med en app, der viser kollektionen frem, når telefonen holdes op foran en grøn væg. 

Grundlægger og kreativ direktør Silas Adler: ”Det hele startede i 2002, da jeg droppede ud af gymnasiet. Jeg var skoletræt og ville dyrke skateboard-miljøet endnu mere. Jeg har altid skatet meget, og i starten var det bare hvide t-shirt med logo, jeg lavede. Soulland er en ukorrekt oversættelse af Sjælland og er en hyldest til København, hvor jeg er vokset op og som har betydet meget for mig.”

Libertine-Libertine



Grundlagt: 2009

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Deres prints. I sær dyreprintet og den hvide- og lyseblå-stribede oxfordskjorte med print.

Bonusinfo: Navnet associerer til frihed, uafhængighed og lysten til at leve livet fuldt ud. 

Medstifter og direktør Ramus Bak: ”Jeg voksede op med punkmusik og skateboarding og var meget fascineret af de miljøer, der omgav de to kulturer. Mørket i punkuniverset vs. fart og positiv energi i skatemiljøet under den altid strålende californiske sol. Der er noget særligt over de typer af kontrastfelter, og det er ofte der, jeg synes, der sker noget interessant og inspirerende.”

Han Kjøbenhavn



Grundlagt: 2008

Prisniveau: Middel-høj

Mest kendt for: Deres solbriller
Bonusinfo: Kanye West var så vild med Han Kjøbenhavns første solbriller, at han bestilte hele kollektionen hjem. 



Medstifter Janik Wikkelsø Davidsen: 
”Jeg er ikke så vild med at fortælle folk, hvordan de skal gå klædt. Det er der for mange, der gør. Det vigtigste er at føle sig godt tilpas i det, man har på. Alt andet bliver forceret og vil altid se unaturligt ud.”

Wood Wood



Grundlagt: 2002

Prisniveau: Høj middel

Mest kendt for: De to omvendte A’er trykt på alle deres elementer.

Bonusinfo: Wood Wood har lavet samarbejder med Disney, Champion og Clarks.

Stifter og chefdesigner Karl Oskar Olsen: ”I starten af 00’erne var København ikke helt sat på modekortet endnu, og vi ville gerne tilføre byen noget kant ved at have en butik, som definerede looket imellem streetwear og high-end fashion.”

Norse Projects



Grundlagt: 2004 

Prisniveau: Middel

Mest kendt for: sine 5-panel caps i alverdens farver og mønstre.

Medstifter Mikkel Grønnebæk:”Moden bevæger sig naturligt i mange retninger, men hos Norse Projects underligger vi os ikke af trends. Vi har et personligt synspunkt og egne referencer i forhold til den klassiske herregarderobe.”

Mads Nørgaard



Grundlagt: 1986

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Sømandssweater med lynlås.

Bonusinfo: Familien Nørgaard ejer desuden cafeen Europa inde ved Storkespringvandet.  
Grundlægger Mads Nørgaard: ”Jeg bliver inspireret af byen omkring mig, udviklingen i musik, mode og arkitektur. Sammen med nye vaner og gamle ting, der pludseligt virker friske igen. Jeg forsøger altid at følge min nysgerrighed.”

Matinique 



Grundlagt: 1973

Prisniveau: Lav middel
Mest kendt for: At være det ældste tilbageværende danske herremærke.

Bonusinfo: De har netop åbnet en helt ny butik i København lige ved Kongens Have.



Chefdesigner Jan Oliver Booth: ”Matinique startede meget eksperimenterende og casual, og med tiden blev der bygget nogle mere formelle lag på. Vi er i dag især kendt for at bygge bro mellem det formelle og det casual.”  

Bruuns Bazar 



Grundlagt: 1994

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: At holde sig til klassisk herreskræderi og lægge sig tæt op af svensk tøjdesign. 

Bonusinfo: Lene Borggaard er ny kreativ direktør og chefdesigner. 

Medstifter og direktør Bjørn Bruun: ”Modebranchen var en helt anden, dengang vi åbnede op. Der var meget meget færre mærker, og mentaliteten var en helt anden. Den var mere afslappet. Men vi følte, vi kunne tilbyde branchen og danskerne noget nyt, et velklædt og kvalitetsbevidst look. I starten gik det meget stille og roligt, men så begyndte vi at komme med til messerne, og langsomt begyndte der at ske noget.” 



Sand



Grundlagt: 1981
Prisniveau: Middel

Mest kendt for: Deres jakkesæt
Bonus info: Både sanger Bryan Adams og den verdenskendte fotograf Helmut Newton har skudt kampagner for Sand. 



Medstifter og ejer Søren Sand: ”Jeg syntes ikke, der var et brand, der kunne opfylde mine krav til en moderne mands garderobe – krav om moderne styles med noget kant. Derfor startede vi vores egen herretøjslinje i 1989, drevet af vores passion for smukke italienske metervarer i cool, skandinaviske silhuetter.” 

Won Hundred



Grundlagt: 2004

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Har i mange år været mest kendt for deres jeans-linje.

Bonus info: Grundlægger Nikolaj Nielsen er også manden bag den populære herretøjsbutik Pede & Stoffer.

Grundlægger Nikolaj Nielsen: ”Won Hundred oplevede ikke en stor popularitet i sin tidlige fase, men gennembruddet kom i 2007, da vi præsenterede en visionær denimkollektion. Siden da er vi vokset og vokset. Vi udvikler os og arbejder på fremadrettet at kreere kollektioner, der udfordrer stereotyper.”

Samsøe Samsøe 



Grundlagt: 1993

Prisniveau: Lav middel
Mest kendt for: V-halset T-shirts med Samsøe Samsøe skrevet i nakken

Chefdesigner for herrelinjen Gitte Wetter Olufsen: ”I begyndelsen var stilen enkel, stilren og demokratisk – det var med andre ord design til folket. Det er idealer, som Samsøe & Samsøe stadig hylder.”

Premium by Jack & Jone



Grundlagt: 1990 

Prisniveau: Lavt

Mest kendt for: Deres jeans. Og for at være et af dansk modes mest omsættende virksomheder.

Bonusinfo: Er en del af Bestseller-koncernen, der er Danmarks suverænt største modevirksomhed, og havde i 2014 et resultat før skat på 1,7 milliarder kroner.

Designmanager Winnie Andersen: ”Premium by Jack & Jones er den opgraderede del af Jack & Jones - en ekstra dimension til vores velkendte jeans-univers. Med fokus på vores kerneprodukter skjorter, herreskrædderi, strik- og overtøj. Alt er lavet med fokus på detaljen og kvalitet helt ud til forbrugeren."

Les Deux



Grundlagt: 2009

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Det romerske to-tal på maven af deres sweats og caps
Bonusinfo: Virgil Nicholas, som er medstifter af Les Deux, var i 2014 nomineret af læserne på euroman.dk til årets mest velklædte mand.

Medstifter Andreas Von Der Heide: ”Les Deux består af Virgil og mig. Med to vidt forskellige baggrunde ville vi skabe et livsstilsmærke som kombinerede gadedrengen med et preppy look. Vi tog en gammel Polo og kørte fra Helsingør til Århus en weekend. Samlet set besøgte vi 50 butikker og blev smidt ud af 48, med et "det kommer aldrig til at lykkes for jer". Vi fik solgt 20 T-shirts, hvilket ikke var meget, men nok til at vi turde bestille 500 stk. hvide T-shirts med patches på direkte fra Indien.”

NN.07.



Grundlagt: 2007
Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Aldrig at bruge farven sort i sine kollektioner 

Bonus info: NN.07. har haft overskud i alle sine leveår.

Grundlægger og medejer Victor Lindh:”Vi arbejder ud fra devisen ’Originals of Tomorrow’, hvilket betyder, at alle produkter, som vi udvikler, skal have en lang levetid. Pasformer, kvaliteter og alle detaljer bliver gennemarbejdet og testet helt ned til mindste detalje. Vi udvikler og designer produkter til mennesker, der har præcis samme værdier som os. Mennesker som værdsætter kvalitet, komfort og funktion. Ganske enkelt godt håndværk.”   



Selected Homme



Grundlagt: 1997

Prisniveau: Lavt
Mest kendt for: Gode basiselementer til fordelagtige priser
Bonusinfo: Bestseller koncernen blev grundlagt i 1975 og har mere end 41.000 ansatte.

Kreativ chef Daniel Struzinski:”Vi går efter den modebevidste mand, som kombinerer sin basisgarderobe med sæsonernes nye input. Det er mænd, som kender deres personlige stil, og som ved, hvad de vil have. Nogle følger alle de nye trends tæt, andre er mere interesserede i, hvad der passer dem og sidder godt.”   

Peter Jensen



Grundlagt: 1999

Prisniveau: Middel-høj
Mest kendt for: Kaninen som logo
Bonusinfo: Han har undervist i herretøj på Central St. Martins i 15 år.

Grundlægger Peter Jensen:
”Jeg laver tøj, som jeg selv har lys til at gå med. Min professor fra St. Martins-tiden Louise Wilson sagde til mig: ”du er en fucking idiot, hvis du ikke designer det, du selv vil bære”. Det gjorde jeg så.”

Astrid Andersen



Grundlagt: 2010
Prisniveau: Højt
Mest kendt for: At have specieldesignet en frakke til rapperen A$ap Rocky
Bonusinfo: Hun har lavet et samarbejde med high street-mærket Topman med A$ap Ferg som model.

Grundlægger Astrid Andersen: ”Jeg er tiltrukket af gadedrengen og synes, han er interessant og inspirerende, fordi han har en oprigtig tilknytning til sin omverden og dens udvikling.”

Jean Phillip





Grundlagt: 2008
Prisniveau: Høj
t
Bonusinfo: Fik afslag fra Designskolen tre gange, inden han droppede uddannelsen og startede sit eget mærke. 



Jean Phillip:

”Jeg laver tøj til den sikre mand, der ved, hvad han kan lide og vil. Ham som sætter pris på godt håndværk og god kvalitet. Det er til manden, der har en klassisk stil med et moderne og sporty twist.”

Henrik Vibskov



Grundlagt: 2002
Prisniveau: Høj
t
Mest kendt for: Sine meget spraglede print og mønstre.

Bonus info: Henrik Vibskov ejer caféen ’Den plettede gris’ på Papirøen, hvor han desuden har kontor og værksted.

Grundlægger Henrik Vibskov: ”De fleste af vores shows har et koncept, som er bundet op på en flerlags-historie. Jeg vil gerne lave et show, hvis historie med tiden kan virke stærkere, end lige da showet blev lavet. Alle kollektionerne er spundet op på en titel, som har poetiske filmiske referencer og som forhåbentligt også tydeliggør stemningen og konceptet.”



Asger Juel Larsen



Grundlagt: 2010

Prisniveau: Højt
Mest kendt for: Den sorte hue med Agers Juel Larsens okkulte logo trykt på en metalplade.

Bonus info: Hans ynglings butik i London er ’The Great Frog (som også findes i New York). 

Grundlægger Asger Juel Larsen. ”Vi har to labels; Asger Juel Larsen og A.J.L Madhouse. AJL spiller på flere strenge og rammer den rebelske ungdom, men også personer, som tilstræber at bære en overfrakke med officer-rang uden 4 stjerner på skuldrene. A.J.L Madhouse er vores underlinje, som er mere ungdommelig og bredtfavnende og i øjeblikket udvikler sig til at blive en fuld unisex-kollektion.” 



Armoire d’homme



Grundlagt: 2012

Prisniveau: Mellem

Bonusinfo: De var nomineret i år til DANSK Design Talent ’Magasin Prisen’, og her skulle Kjetil Aas designe et sæt tøj til rapperen Sivas.



Grundlægger og chefdesigner Kjetil Aas: ”Vores håb er, at de fleste mænd uafhængig af alder og tilhørsforhold skal kunne finde noget, de kan lide i vores kollektioner. Vi har omtalt vores kollektioner som ’contemporary casual’, og det siger måske også noget om den mand, der går i vores tøj. En, der tiltrækkes af det tidløse, skandinaviske formsprog.” 

Avec 





Grundlagt: 2013 

Prisniveau: Mellem

Mest kendt for: Psykedelisk printede sweatpants

Bonusinfo: Avec har intet med Frankrig at gøre. Som Sigurd Bank siger - avec er også et dansk ord og betyder en lille én man drikke efter et måltid’.



Grundlægger Sigurd Bank: ”Jeg designer primært efter, hvad jeg gerne selv vil klæde mig i. Det er ikke, fordi vi har et bestemt segment, vi går efter.” 



Capital Goods



Grundlagt: 2014

Prisniveau: Mellem
Bonusinfo: Tøjet vil blive solgt i udvalgte butikker i Europa og Japan i starten af foråret. I Danmark kan det købes i Goods på Østerbrogade. 

Medstifter og ejer Hannes Wellander

: ”Vi laver Capital Goods til rigtige mennesker, ikke fiktion, underholdning eller celebrities. Vi henvender os til mænd, der ved, hvem de er, samt er bevidste om hvad deres garderobe udtrykker - less is more.”

Martin Asbjørn



Grundlagt: 2012

Prisniveau: Højt

Mest kendt for: Brug af sort og læder

Bonusinfo: Ifølge Martin Asbjørn bør alle mænd eje en hvid T-shirt, et par sorte jeans og en læderjakke med lidt rockattitude. 

Grundlægger Mads Asbjørn:

”Fra jeg var helt ung, har jeg haft lyst til at arbejde med mode og ikke mindst skabe mit eget brand og univers. Mit design skulle først og fremmest være velsiddende.”

BRAND8



Grundlagt: 2009
Prisniveau: Mellem
Bonusinfo: Sammen med pladeselskabet Sound of Copenhagen uddelte de i år en talentpris til Brynjolfur (elektronisk musik).



Design manager Kristina Søndergaard: ”BRAND8 kom til verden for fem år siden som et rendyrket streetwear-mærke med især printede T-shirts og sweatshirts. Da jeg kom til for halvandet år siden, var det vigtigt for mig at skabe et helstøbt mærke med en fuld kollektion, der udover T-shirts, sweats og skjorter indeholder overtøj, bukser, strik og accessories.”

LÆS OGSÅ: Forårsklar: De 17 fedeste nye sneakers 

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker – de hippe

LÆS OGSÅ: Sommeren er på vej: Sådan finder du den perfekte brille