Pelstæpper, klovnehatte og kjoler til mænd. Det er ikke alt, som bliver vist frem under modeugen, der virker brugbart og anvendeligt. Men det er hér, at fremtiden bliver præsenteret og her, vi får et indtryk af, hvilken retning moden går. 

I år var der flere interessante herreshows på programmet, hvor de mere rutinerede som Henrik Vibskov og Han Kjøbenhavn gav et godt mix med spirende talenter som Tonsure og Ellen Pedersen. 

"Den københavnske modeuge er lidt speciel i forhold til de store internationale uger, da de danske shows går i mange forskellige retninger. I Paris og Milano er der et mere ens udtryk. Jeg synes, at det er befriende, at vi ser en masse forskelligt, og der er noget for enhver smag, hvilket også er med til at udvikle den danske mode," siger Euroman og Eurowomans moderedaktør Frederik Lentz Andersen, og giver sin personlige dom over årets program:

"For mig var Tonsure årets højdepunkt. De har et stort potentiale til at blive en stærk dansk eksport vare. Det er ikke kun deres stil og design, som er meget internationel, det gælder også deres prissætning, der ligger på et langt højere niveau, end vi er vant til herhjemme. Det er modigt, men sender også et signal om høj kvalitet."

Selvom stilen går i forskellige retninger, var der stadig flere elementer, som gik igen hos flere forskellige designere. Flere er enige i, at bukserne bliver bredere, at sportstøjet stadig dominerer og så lader det til, at pels vinder frem til næste vinter.  

Modeugen går fredag aften på hæld, og her kommer en vurdering af tre af de tydeligste tendenser, vi har set de seneste tre dage.  

90’erne er tilbage med træningsdragter og pels

Det er efterhånden blevet en tradition, at Han Kjøbenhavn leverer et af modeuges største højdepunkter. Med de rå omgivelser i Den Grå Hal på Christiania og hiphop-musik pumpende ud af højtalerne, skuffede årets show da heller ikke. Selve kollektionerne, som de fremviste, bød på masser af 90’er-stemninger med træningsbukser, print, lyse denimjakker og hvide tennissokker. Med forskellige håndværkeres logo printet på både overdele og bukser, lignede meget af tøjet noget, som var taget ud fra de to Han Kjøbenhavn-designere Jannik Wikkelsø Davidsen og Tim Faith Hancocks opvækst på Vestegnen.  



Med masser af åbenstående træningsbukser med lynlås, nylon og træningstrøjer med rygnummer tror Han Kjøbenhavn forsat på sportstøjets store indtrængning i vores klassiske herregarderobe. Samtidigt giver de lysegrå denimjakker og lange falskpels-frakker en masse kontraster i beklædningen. 



Hvis det står til de to københavnske designere, så bliver pelsfrakker en stor tendens til næste vinter, hvad enten det er fuld pels eller blot pelskraver. Endeligt ignorerer de det meste af den resterende modebranche, der er enige om, at bukserne nu skal være brede - i stedet holder de fast i de helt smalle. 



Tøjet skal være for stort

Vinderne af årets Dansk Design Talent Magasin prisen, Tonsure, havde fået æren af at åbne den officielle start på modeugen. Med et vellykket show på Rådhuset fremviste Tonsure en kollektion af høj international standard. 



Den klassiske herregarderobe med MAC-frakker, dobbeltradede blazere og uldfrakker vil stadig være i højsædet, men der bliver leget med silhuetter og materialer. Overordnet tror de talentfulde designere på, at både bukser, skjorter og jakker skal være oversized - noget som blandt andre Henrik Vibskov også viste frem. Selvom de også fremviste et par smalle bukser, overvandt de brede og straight-fittet bukser billedet.

Således går Tonsure i samme fodspor som mange af de helt store internationale modehuse, som også satser på frakker, der hænger lidt på skulderen. 



Kollektionen bød også på 50’er-inspirerede kortærmede skjorter og nogle med lidt større flipper, som var de taget ud fra 70’erne. Årtiet agerede også overordnet inspirationskilde i en kollektion, der ellers stikker lidt i forskellige retninger, men generelt har et moderne tag på retro-inspirationen. Det ses blandt andet på deres helt korte nyfortolkning på bomberjakken og brug af pels, silker og italienske stoffer. 



Rock’n Roll og cowboystøvler

Efter et par sæsoner med neonfarver og vilde prints, viste Asger Juel Larsen under årets modeuge en mere rå og afdæmpet kollektion, som hyldede forskellige subkulturer og undergrunden. I Hotel D’Angleterres fine omgivelser skabte designeren en stærk kontrast med sit rå udtryk og hårdtpumpet rockmusik fra højtalerne. 



Asger Juel Larsen viste en kollektion med inspiration fra flere forskellige subkulturer. Der var det helt rockede udtryk med læderjakke, stramme jeans med huller på knæene og sorte og røde tern på overdelen. Camouflage-printet fylder endnu en gang en del, og så var cowboystilen også i højsædet med flere cowboystøvler og skjorteemblemer. Asger Juel Larsens fascination af den britiske undergrund, virker mere aktuel end nogensinde, hvor 90’er-stilen lader til at blive en udbredt tendens. 

Ligesom Han Kjøbenhavn viste Asger Juel Larsen også falske pelskraver - heriblandt et par i leopardprint - så det ville ikke undre nogle, hvis vi er flere, som om et års tid eller to kaster os over pelsjakkerne igen. 



Efter en periode, hvor bæltet har skullet være helt enkelt eller helt gemt væk, tror den rockede designer på det store bæltespænde igen. Alt i alt et show som holdt godt fast i de traditionelle maskuline ærketyper, men også bød på et par nye tendenser. 

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 sko der vil dominere 2016

LÆS OGSÅ: Sæsonskifte: 6 nye kollektioner du godt kan glæde dig til

LÆS OGSÅ: Modeuge i Milano: Mastodonternes nye stil