Lider du også af aktut seperationsangst ved udsigten til at skifte sommergarderoben ud med efterårets tunge gevandter? Så er der her muligheden for at drømme om næste år. 

Ved den netop overståede modeuge i København de danske mærker deres 2016-sommerkollektion frem, og vi har spurgt deres grundlæggere og chefdesignere, hvad deres helt personlige favorit er.

LÆS OGSÅ: Nyt dansk urmærke: ”Vi vil bygge bro mellem det enkle og det dyre”

Mads Nørgaard

- Grundlægger og chefdesigner, Mads Nørgaard:

”Jeg er helt vild med denne stribede og umiddelbart meget klassiske skjorte. Men kontrasten med prikkerne giver den noget kant, som er meget typisk for vores design. Vi prøver altid at ramme noget, som både er klassisk og sejt. Det giver en friskhed."

 



Libertine-Libertine

- Medstifter og direktør, Rasmus Bak:

”Til næste sommer har vi lavet et nyt tag på en klassisk mac-jakke. Den er lavet i en fantastisk italiensk uldkvalitet med et åndbart windbreaker-materiale indvendigt. Silhuetten er stram, og udtrykket er stærkt i både i uformel og formel sammenhæng.

Vi har oplevet en særlig stor efterspørgsel på vores 50'er inspirerede kortærmede skjorter, og jeg har på fornemmelsen, det bliver en heftig ting næste sommer.”

LÆS OGSÅ: Guide: De 10 bedste netbutikker til herretøj


Libertine-Libertines nye tag på den klassiske mac-jakke. 


Den 50'er inspireret skjorte. 

Peter Jensen

- Grundlægger og chefdesigner, Peter Jensen:

”Denne bomulds-sweater vil se cool ud med et par blå jeans eller et par vintage Gap (fra 70’erne). Jeg elsker den lilla farve med isvaflen, som er inspireret af tegneserien ’Ghost World’. Og husk man altid skal have en hvid T-shirt på under sweateren. ”



Armoire officielle

- Grundlægger og chefdesigner, Kjetil Aas:

"En af mine absolutte favoritter fra den kommende SS16 kollektion er vores bud på en bomberjakke - lavet i et dobbeltbundet vandafvisende bomulds-materiale fra traditionsrige British Millerain. For mig er det den perfekte kombination af funktionalitet og en tidløs klassiker.

Vi har igen dyrket enkeltheden i kollektionen frem for at forfølge trends. Og vi har især haft fokus på et mix af sporty referencer og det mere formelle for at skabe en garderobe til daglig brug."

LÆS OGSÅ: 12 pæne ure til under 2500 kroner



Soulland

- Grundlægger og kreativ chef, Silas Adler:

”Som en del af vores SS 16 kollektion har vi lavet et samarbejde med kunstneren Charlie Roberts, som jeg er rigtig glad for. Her er profilen denne skindjakke, hvor Charlie Roberts har malet skindene i hånden, og så er de forskellige kunstværker sat tilfældigt sammen. Den bliver kun lavet i 10 eksemplarer.



Jakken fortæller historien om kollektionen, som er en blanding mellem fin- og lavkultur. En kombination, hvor ny amerikansk hip hop kultur møder kunst og teater, og tilsammen bliver vores udtryk for moden til næste sommer.

Hættetrøjen er også lavet sammen med Charlie Roberts. Her er det rapperen Chief Keef, der er påmalet, men historien er det samme, prisen er bare lidt mere tilgængelig.”   

LÆS OGSÅ: Næsten 10.000 kroner for to par sko: Unge sælger sneakers videre for formuer 



Norse Projects

- Medstifter og kreativ direktør, Mikkel Grønnebæk:

”Jeg tror at multifunktionelle produkter bliver en stor trend til næste sommer. Vores nye Thor Light er en klassisk mac-jakke, som er lavet i et ultra let nylon-materiale. 

Den er ikke 100% vandtæt, men er vandafvisende. Jakken er perfekt, når man rejser og pendler meget og har brug for en jakke, der kan både kan bruges i forskellige klimaer og bæres formelt og uformelt. Jakken er desuden foldbar og kan nemt medbringes i tasken, uden at den fylder meget. ”



Bruuns Bazar

- Medstifter og direktør, Bjørn Bruun:

”Vores SS16 kollektion har fokus på kvalitet, pasform og skrædderi, og det mærkes virkelig med denne 3 knaps-blazer, som har den perfekte pasform, og samtidig er blød og casual i looket. Blazeren er brugbar og relevant med stærke referencer fra både klassisk herreskrædderi og sportswear. ”

LÆS OGSÅ: 13 nordiske mærker du bør kende 


Bjørn Bruun har allerede taget den nye blazer i brug. 

Henrik Vibskov

- Grundlægger og chefdesigner, Henrik Vibskov:

”Kiminojakken er meget fremtrædende i vores SS16 kollektion og en sikker favorit for sommeren 2016. Den har en helt særlig teknisk konstruktion og silhuet og er ret unik efter min mening. Farverne er mere nedtonede, end man normalt oplever for mit design. Den bliver fremtrædende i mit univers.”



Won Hundred

- Grundlægger og chefdesigner, Nikolaj Nielsen:

”Jeg er vild med vores dobbeltradet uldfrakke Edward. Dens simple udtryk er tidsløst, og det er en klassikker i enhver herregarderobe. Frakken er meget alsidig og kan dresses op og ned alt efter lejlighed og humør. Dens meget rene og skarpe udtryk definerer vores univers meget godt. Den er essensen af kollektionen, da det er en klassiker, hvor der lagt stort fokus på fit, kvalitet og  det minimalistisk udtryk.”





LÆS OGSÅ: Modeposten: Han Kjøbenhavn gør træningsbukser cool og Norse Projects er klar med en fornem efterårskollektion

LÆS OGSÅ: Næsten 10.000 kroner for to par sko: Unge sælger sneakers videre for formuer

LÆS OGSÅ:
Stor guide: Sådan går du sommerligt klædt på arbejde