Sneakers har allerede i lang tid været bredt accepteret. Og nu kan sweatpants blive det nye sportstøj, der kommer ud af sportshallen og ind på de bonede gulve.

I øjeblikket bliver mere og mere sportstøj en stadig større del af folks hverdagsgarderobe. I USA har de kaldt tøjet for ’atheleisure’. 

LÆS OGSÅ: Næsten 10.000 kroner for to par sko: Unge sælger sneakers videre for formuer

Og det er da også især i USA, at trenden er udsprunget fra. Her er salget af ’athelisure’ tøj solgt for mere end 240 milliarder kroner sidste år, hvilket er en stigning på otte procent i forhold til året før.  I det hele udgør det nu 17 procent af det amerikanske tøjmarked. 


Burberry's SS 16 kollektion indeholder masser af sweatpants.

Men det er ikke kun i USA, at tendensen er tydelig, også herhjemme er især den yngre generation blevet glade for de behagelige benklæder.

”Der er klart flere, der går i sweatpants nu, og det lader til, at det vil blomstre endnu mere i nær fremtid. Vi ser mange af de store internationale designere er begyndt at tage sweatpantsne alvorligt,” fortæller Euromans moderedaktør Frederik Lentz Andersen.
 
Store highstreet-kæder som H&M, Urban Outfitters og TopShop har alle lanceret fulde ’athleisure’-linjer, hvor nogle af dem er lavet i samarbejde med store popstjerner som Kanye West og Beyonce. 

LÆS OGSÅ: De 11 bedst klædte sportsstjerner i verden

Det har været medvirkende til, at internationale modemagasiner som GQ og Esquire har kaldt sweatpants de nye jeans.  

”Sweatpants er i den indledende fase af at blive accepteret. Der er sket et skift, og det er fedt at se,” siger designer Todd Snyder grundlægger af mærket med samme navn til Esquire.   

Han mener, at det i høj grad skyldes, at kontorfolk i dag oftere arbejder i uhøjtidelige og kreative kontormiljøer eller hjemmefra. 

For få år siden gik bukserne for det meste under betegnelsen joggingbukser og var store og posede. Dengang var det primært sportsmærker som adidas og Nike, som producerede dem. 

I dag er det også Alexander Wang, Thom Browne og Acne Studios, som laver sweatpants, og de er tætsiddende og fås i så forskellige stoffer som cashmere, fleece og silke. Nogle af dem sælges endda til priser op mod 10.000 kroner stykket. 


Det franske mærke AMI viste også træningsbukser frem under årets modeuge i Paris.

Designerne vil have folk til at gå med dem til hverdag - fra kontoret til hjemmet. Sågar til fest. Men Frederik Lentz Andersen mener ikke, at det nødvendigvis er en god idé.

”Jeg synes, det er få, som rigtig kan bære dem og få hele sit outfit til at se fedt ud. At det kan fungere for Kanye West og Pharrell Williams, er det ikke sikkert, at de ser sådan ud på alle.” 

Frederik Lentz Andersen er ikke alene om at være kritisk overfor sweatpants. I sin klassiske komedieserie slår Jerry Seinfeld fast, at når man går i sweatpants har man opgivet alt og overgivet sig til uklædelig magelighed. 

LÆS OGSÅ: Kendrick Lamar laver en hiphop-sneaker der rent faktisk er pæn

Mens salget af sweatpants stiger voldsomt i USA, er det samtidigt faldet med seks procent, når det gælder jeans. Og selvom sweatpants er blevet mere accepteret som en del af hverdagsgarderoben, er det stadig ikke alle steder et par sweatpants hører hjemme, mener Frederik Lentz Andersen.

”Jeans går bedre til forskellige lejligheder. Du bør ikke tage sweatpants på til et fint selskab.” 


Et af historiens største stilikoner, James Dean, var glad for jeans.

Der er ingen tvivl, om at sportslige bukser er en udbredt trend, som for længst er blevet mainstream, men at jeans skulle blive afløst, er ifølge Frederik Lentz Andersen tvivlsomt:

”Jeans er det mest demokratiske stykke tøj. Alle ejer et par jeans, hvad enten du er præsident, skolelærer eller studerende. Det kan godt være at sweatpants vinder frem lige for tiden, men det er et modefænomen. Jeans holder til alle tider.” 

LÆS OGSÅ: 14 nye bud på sommerens bedste fodtøj

LÆS OGSÅ: 13 nordiske mærker du bør kende

LÆS OGSÅ: ”Jakkesæt, italienske sokker og hvide sneakers er god sommerstil ”