Det er ikke sikkert, du er klar over det, men der er en revolution i gang i dine bukser. 

De seneste par år er markedet for herreundertøj vokset støt i takt med, at undertøjet er blevet mindre. Mens salget af briefs og tights, stramtsiddende undertøj med henholdsvis ingen ben eller ben der er skåret lidt over midt på låret, vokser hastigt, så sælger løstsiddende boxershorts mindre hvert år.

Det viser tal fra flere amerikanske analyseinstitutter, og udviklingen går endnu hurtigere i Europa. Her er det tætsiddende undertøj er endnu mere populært end det løse, viser en analyse bestilt af undertøjsmærket Garcon Model. 

LÆS OGSÅ: Christiano Ronaldo lancerer undertøj

Den udvikling kan sælger Rasmus Høgenhaven fra herreekviperingsbutikken Troelstrup i København nikke genkendende til. Han fortæller, at trenden også er tydelig hos det mere klassiske segment af mænd, der handler hos dem:

”Der er blevet længere mellem efterspørgslen efter løse boxershorts, og vi sælger rigtig mange af de mere tætsiddende modeller, tights og trunks,” siger han.

Hos Urban Outfitters, der henvender sig til et lidt yngre publikum, er efterspørgslen efter løse boxershorts så lav, at de ikke engang fører modellen:

”Vi fører kun en model, og det er en tætsiddende Calvin Klein-model. Det er samme tendens over hele Europa,” fortæller manager Josefin Johansson.
Ifølge Euromans modeassistent Ciara Broadbery skyldes de skrumpende underbuksers øgede popularitet, at der er sket et overordnet skift i bukse-moden, som undertøjssalget afspejler.

”I løbet af de sidste mange år er strammere bukser, både i form af slim-fit jakkesæt og skinny jeans, blevet moderne, mens de mere løsthængende bukser, der var moderne i 90’erne, er blevet mindre populære,” siger mandemode-eksperten.

”De løse boxershorts gør sig ikke godt under stramme bukser hvor de kan skabe folder, og derfor er det strammere undertøj blevet mere populært,” siger hun.



Ifølge de toneangivende herrer på det amerikanske mandemagasin GQ er de løsthængende boxershorts nu så håbløst umoderne, at valget ikke længere står mellem de løse gevandter eller stramme briefs, men mellem briefs med korte eller lange ben. Den eneste undskyldning for at eje et par løse boxershorts er, hvis du bruger dem som nattøj, skriver magasinets modefolk i en stor undertøjs-guide:

”Vi kan aldrig sige god for, at du har boxershorts på under bukserne. Men de er perfekte at bruge som pyjamas.”

I takt med at undertøjsindustrien for herrer vokser – ifølge NPD Group udgør den nu mere end en fjerdedel af det amerikanske herretøjsmarked, og Garcon models analyse viser, at industrien er $6.5 milliarder værd globalt – er udvalget også blevet større. 

Herreundertøj fås nu i flere farver, materialer og modeller end nogensinde før. Calvin Klein laver simple, grå g-strenge til mænd, undertøjsfirmaer som Naked har specialiseret sig i at lave lugt- og svedabsorberende undertøj til mænd i mikrofiber-materiale, og flere firmaer fokuserer på at lave undertøj, der yder optimal støtte i eller uden for fitnesscentret. 

LÆS OGSÅ: Klassisk stil: Sådan finder du den perfekte skjorte

Samtidig poster undertøjsgiganter som Calvin Klein og Giorgio Armani store beløb i reklamer med fodboldstjerner som David Beckham og Cristiano Ronaldo, hvilket har været med til at øge opmærksomheden om – og salget af – undertøj til herrer.

”Lidt ligesom designersokker, som vi så boome for et par år siden, giver det adgang til nogle brands, som ellers er økonomisk utilgængelige for især unge mennesker,” siger Ciara Broadbery.

”Måske har man ikke råd til et jakkesæt eller en skjorte fra Armani, men så kan man gå i undertøjet og lade mærket gå lige over buksekanten, så man kan skimte det,” siger hun.

En anden tendens Rasmus Høgenhaven har bidt mærke i  er, at mændene går mere op i kvalitet end pris, når de vælger undertøj.

”Luksusprodukterne er begyndt at sælge rigtig meget, så vi kan klart mærke, at der er opstået mere interesse for undertøj til mænd og at de er villige til at betale mere for det,” fortæller Rasmus Høgenhaven, der dog understreger, at de fleste mænd holder sig til den samme model.

”De køber ofte 5-10 par ad gangen, også af de dyre mærker, men hovedparten hos os er stadig dem, der skal have en ny omgang af det, de har hjemme i skuffen.”

Endelig er en sidste tendens indenfor herreundertøjsmarkedet værd at bide mærke i: Langt flere mænd end tidligere køber nu deres undertøj selv. I 1975 købte 25 % af amerikanske mænd deres eget undertøj, mens antallet af mænd, der ikke lader kæresten, konen eller måske endda moderen købe deres undertøj, i dag er oppe på 75 %.

LÆS OGSÅ: Klassisk stil: Sådan finder du det perfekte jakkesæt

LÆS OGSÅ: Danmarks vigtigste mærker: De klassiske

LÆS OGSÅ: Guide: Sådan klæder du dig som en chef