I forbindelse med modeugen i København svingede kunstneren og tøjdesigneren Virgil Abloh forbi hovedstaden og Bella Center, hvor hans kunstinstallation ’Industrial by nature’ kan opleves til og med i morgen.

Du er født i 1980 lidt uden for Chicago. Bor du stadig i Chicago?


”Nej, jeg bor overalt. Jeg rejser meget og har ikke en decideret base.”

Så du har travlt for tiden?

”Ja, for hvert år, der er gået, har jeg fået mere travlt. Men det passer mig godt. Det ligger til min natur. Så jeg er taknemmelig for at have travlt. Jeg er ung og interesseret i at maksimere min kreativitet, og det gør jeg bedst ved at have travlt.”

Hvordan maksimerer det din kreativitet?

”Jeg har haft kunstneriske blokader, men de holder normalt ikke længe. Jeg forcerer dem med magt. Og det er blandt andet, derfor jeg rejser så meget. Jeg sætter mig selv i skøre situationer, hvor jeg kan komme på ideer. Ligesom en bankmand kan præstere på kommando, kan jeg også. Jeg er trænet til at være kreativ på kommando.”

Fra Off-Whites forårs- og sommerkollektion for 2015.

Hvordan opdagede du dit eget talent?

”Da jeg gik på college, læste jeg til ingeniør. Det var et hårdt studie, som tog al min energi. Jeg var ved at dø inden i. Jeg besluttede mig for, at jeg også måtte have det sjovt, så jeg startede med at dj’e og arrangere store fester sammen med min room-mate. Jeg skulle lave flyers og plakater til et af arrangementerne og vidste ikke, hvad photoshop var, så jeg designede i word. Da min makker så det, sagde han: ”Du er virkelig god til det der. Det burde være dit job.” Og det var første gang, at jeg overhovedet så det som en jobmulighed.”

Fra Off-Whites forårs- og sommerkollektion for 2015.

Men hvorfor valgte du så at læse arkitektur efterfølgende?

”Fordi det var en træning i at designe – og ikke nødvendigvis bygninger. Jeg tænkte, at det var en god idé. Det var ikke populært blandt mine medstuderende, som alle var der for at designe bygninger. Jeg ser mig selv som en kreativ chef, som styrer mange forskellige projekter. Tøj er kun én del derunder.”

Du havde også titlen kreativ chef i dit samarbejde med Kanye West. Hvad dækker den titel over?

”Vi mødte hinanden i det kreative miljø, som, når alt kommer til alt, ikke er særlig stort. Vi blev venner, og arbejdede sammen i mange år. Mit job var at få ideer, som passede til hans univers og få dem overført til virkeligheden.”

Her ses Virgil sammen med Kanye West på første række /All Over Press

Din første tøj-kollektion hed Pyrex Vision, og bestod af gamle champion-shorts og sweatshirts, hvor du havde lavet tryk på. Hvordan kom du på den idé?

”Det var aldrig meningen, at det skulle blive en kollektion. Det skulle bare være et par få unikke stykker tøj. Men det ramte noget, og der opstod en efterspørgsel på det. Jeg havde altid ønsket mig at komme ud med en kollektion, men jeg havde bestemt ikke tænkt, at det skulle være den.”

Shortsene kostede flere tusinde kroner. Hvorfor vil folk betale så meget for et par billige shorts med dit tryk?

”Hvorfor køber man fx i en polo med et lille hestelogo frem for en polo uden - det er jo bare nogle få centimeter tråd? Fordi det kæder sig til kultur. Shortsene kommer ud af en særlig gadekultur, hvor folk hører noget bestemt musik, køber bestemte sko og klæder sig på en bestemt måde. Det handler om branding og om at sige noget om sig selv. Om 30 år vil shortsene stadig betyde noget. Og derfor er de så dyre.”

Efterfølgende lavede du mærket ’Off-white’, som er let genkendelig på logoet med de skrå striber. Kan du beskrive situationen, hvor du fandt på det?

”Trykket på Pyrex Vision-kollektionen var ret let at kopiere, og det fik sit eget liv hos andre brands. Inden trenden med et navn og nummer havde ramt sit fulde potentiale, så jeg allerede dens død. Derfor stregede jeg det ud. Men på en intelligent designmåde, for havde jeg bare sat et kryds over, var det blevet for direkte og åbenlyst. Så det var mit forsøg på at trække nummeret ud af designet, så du ikke længere kigger på nummeret, men i stedet kigger på et mønster. De linjer blev det, der identificerer mig. Logoet minder mig om noget, der kunne være brugt på et industriprodukt. Det kan jeg godt lide. Det var det første, jeg designede til kollektionen.”

Fra Off-Whites forårs- og sommerkollektion for 2015.