Allerede sidste år viste flere modehuse, at de er fascinerede af 1970’erne. Det var en næsten sammensluttet modebranche, der rejste mere end 40 år tilbage i tiden og lod sig inspirere. 

Foruden brune farver og bredere bukser har det frisættende årti sat sit tydelige præg på skjorterne, hvor kraven er blevet bredere og flipperne længere. 

”David Bowie er igen - efter hans død - blevet det store stilikon, og hans stil fra 70’erne og 80’erne med lange flipper og trompetbukser passer vildt godt ind i tiden,” siger kommunikationschef hos CIFF, Mads Emil Grove Møller. 



Dries Van Noten Carrey Panel Shirt til 1.530 kr.

Det er dog stadig de færreste af designerene, der har ladet kraverne vokse sig lige så store som i Bowie-tiden, men det er tydeligt, at skjortekraverne generelt er vokset. 

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 jakker du ikke kan komme udenom i 2016

Vi har i flere år væltet os i printede skjorter; vildest var det i post finanskrise-tiden, hvor man flygtede fra det stramme forretningsmand-udtryk. Den printede bølge er midlertidigt døende.


COS Oversized chest pocket shirt til 790 kr. 
 
”Vi er allerede på vej væk fra de printede skjorter, og i år tror jeg, at den ensfarvede skjorte, især den hvide, bliver mere kommerciel. Kvaliteten og komfort betyder mere end farve og print,” lyder det fra Won Hundreds ejer og designchef, Nikolaj Nielsen. 

For at det ikke skal blive for kedeligt, og vi alle ikke skal gå rundt i ens skjorter, tror Nikolaj Nielsen, at mange vil satse på nogle særlige detaljer som fx en stor brystlomme, stretch-materiale og de større flipper. 

CMMN SWDN Felix shirt til ca. 1.730 kr.

Synes man, at det bliver for trivielt med helt hvide, blå eller grønne skjorter, er der godt nyt. For flere mærker kaster sig i år over broderinger. 

”I år ser vi mest printet som broderinger. Og her kan man sagtens få sit Hawaii-print. Typisk er broderingerne i samme farve som skjorten, så det ikke larmer for meget,” siger Frederik Lentz Andersen, der er moderedaktør hos Euroman og Eurowoman. 

Soulland Dustin shirt til 1.800 kr.  

Udover de lange skjorteflipper ser det ud til, at den mest kontroversielle skjorte-tendens kommer i kraft af den kortærmede skjorte, der får comeback. Den har tidligere haft et noget blakket ry og har i en lang periode været alt andet end moderigtig. 


Norse Projects Vilmar til 1.200 kr. 

”Før var det lidt mere campist-typen, der var vild med den kortærmede skjorte, typisk med noget Hawaii-print. Den var meget folkeligt. Men nu kommer næsten alle anerkendte designere og store modehuse med deres bud på den sommerlige skjorte,” fortæller Frederik Lentz Andersen. 

Inspirationen til designet af de kortærmede skjorter kommer fra et nyt årti, nemlig 50’erne, der især har sat sit præg på skjortens krave. Den åbne skjortelukning og kraven, der hviler nede på kravebenet - ala franske sømænd - er meget karakteristisk for denne tidsperiode, der giver et rock ’n’ roll’et udtryk. 


Libertine Libertine Cave S/S White til 700 kr. 

Nogle designere har dog valgt at gå i modsatte retning og skåret kraverne helt af og i stedet brugt de såkaldte ’kinakraver’. 

”De, som går forrest modemæssigt, efterspørger kinakraver, og det kan vi sagtens mærke på salget. Vi sælger ikke så mange button down-skjorter og smalle flipper, som vi gjorde for et par år siden,” siger Martin Vestphael, der ejer herretøjsbutikken Wardrobe 19. 

LÆS OGSÅ: Derfor er 1920'ernes gangsterstil stadig smart

De kraveløse skjorter stammer tilbage fra arbejderklassen i begyndelsen af 1900-tallet, hvor kraven kun blev brugt til formelle lejligheder eller om søndagen i kirken. Her var det muligt at påsætte en krave til lejligheden. 


Won Hundred Faden til 900 kr. 


Ifølge Martin Vestphael kan man også se arbejderstilen spille ind på skjorternes silhuetter. 

”De bliver bredere, lidt længere og mere afslappet. Det er jo næsten blevet kommercielt med de helt lange og næsten kjolelignende skjorter. For at skille sig lidt ud, er der mange, som leger med kontraster og forskellige længder. Det kunne være en lidt lang skjorte under en kort jakke.”

Det er ikke kun kraverne, ærmerne og silhuetterne der bliver leget med i år - vi vil også se nye materialer snige sig ind i. 

Silke har tidligere været forbeholdt et særligt velhavende segment eller kvinder. Mest udbredt har det været til pyjamassæt eller tørklæder, men nu ser vi i højere grad silke blive brugt i skjorte-produktionen. 

Soulland, Our Legacy og Acne er blot tre eksempler på førende skandinaviske mærker, der er hoppet med på silke-bølgen. Og samtidigt har et nyt dansk mærke ’All At Sea’, der udelukkende arbejder med silke, set dagens lys. 

All At Sea Pyjama Shirt in Printed Silk til 1.600 kr.

”Silke bliver helt sikkert en udbredt tendens i år. Det hænger også godt sammen med silkehalskludens voksende popularitet,” siger Mads Emil Grove Møller. 

Silken får Mads Emil Grove Møller til at kommentere på endnu en ny tendens, han har opfanget under de store modeshows. 

”I London fyrede de virkelig op for farverne på sommerens kollektioner. Vi kommer til at se pangfarver som gul, pink orange være tydelige i sommerens gadebillede.”


Our Legacy First shirt til 1.270 kr. 

Selv er han mest til de mere afdæmpede farver som grå, blå og sort. Og han forudser da også, at vinterens farver bliver klassiske vinterfarver som brun, mørkegrøn og bordeaux. 


Han Kjøbenhavn Army Shirt til 1000 kr. 

Ligesom resten af vores garderobe har sportsverdenen også sat sit præg på skjorterne, som i stigende grad har fået lynlås i stedet for de traditionelle knapper. Det er noget, som et bredt segment af designere allerede har leget med i et par år. 

Selvom mange trendsettere har taget de sporty skjorter til sig, er Nikolaj Nielsen skeptisk overfor, hvor langt tendensen rent faktisk kan nå ud.

H&M Skjortejakke til 349 kr. 

”Jeg tror ikke at lynlås-skjorterne bliver kommercielle lige nu. Om det ser fedt ud, kommer meget an på bærerens stil – det kan være fugl eller fisk. For mig er det mere en let jakke end en skjorte, og lynlåsen er heller ikke behagelig mod huden.”

LÆS OGSÅ: Talent-fokus: 7 nye forårskollektioner fra mærker du bør kende

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: ”Smykker til mænd bliver stort i 2016”

LÆS OGSÅ: Mode-cheferne: 11 sko der vil dominere 2016