Moden 2016 går i to retninger. Samtidigt med, at vi går tilbage til 70’erne og henter en stor bunke inspiration, fylder sportstøj og ny teknologi mere og mere i vores garderobeskabe.

Disse to modstridende tendenser bliver afspejlet i vores skovalg i 2016.  

”For tiden har vi meget fokus på herreklassikere, og en god broque eller Chelsea-boot er sko, som enhver mand bør eje,” siger Mads Emil Grove Møller, der er kommunikationschef hos CIFF og tidligere moderedaktør hos det nu lukkede Cover Man. 


Soulland Rajnai Broque shoe til 2.050 kr.

Det er han langt fra alene om at mene. Martin Vestphael, der er ejer af herretøjsbutikken Wardrobe 19, kan fortælle, at Chelsea-booten var den bedst sælgende støvle i 2015, og han er sikker på, at populariteten fortsætter. 

”Jeg tror, at ruskindsudgaven i forskellige nuancer bliver en vinder i år. Og ikke nødvendigvis den sorte læderudgave, som var favoritten i 2015.”

A.P.C. Suede Chelsea-boots til 2.930 kr.

Sidste år introducerede de fleste modehuse 70’er-bølgen, som i øjeblikket skylder ind over os. Det lod til, at alle i branchen var enige om, at vi igen skulle hylde de frigjorte 70’ere med store skjorteflipper, brede bukser og brune farver. 

Det blev til et markant skifte i moden fra et strammere og smallere udtryk og samtidigt et endnu større fokus på at hente klassikerne frem igen. Sådan er moden, den går i ring, og da 70’er-stilen ikke havde været fremme siden 90’erne, var det nu dens tur igen. 

”Klassikerne holder altid i herremode. Vi elsker nostalgi, og derfor kommer de mest tidløse tilbage på skift. I år holder især Chelsea-boots og desert-boots,”siger Euromans moderedaktør, Frederik Lentz Andersen. 


Clarks Dessert Boot Bronze til 1.100 kr. 

Selvom herremoden er glad for at gå tilbage i tiden for at hente inspiration, bliver der også kigget fremad og eksperimenteret med ny teknologi, materialer, og der opstår nye normer for acceptabel hverdagsbeklædning.

Sportstøj har allerede domineret modescenen i mange år nu, og dens indflydelse vil kun blive endnu større de kommende. Sneakers har været den store frontfigur for sportsøjets indtrængen i den klassiske herregarderobe, og det behagelige fodtøj er fortsat umuligt at komme udenom, når man taler herresko. 


Nike Air Presto Black til ca. 1.000 kr.

”Sneakers har for længst indtaget rollen som mændenes foretrukne fodtøj, og de fylder utrolig meget. I år må de godt være lidt hurtige. En sneaker som Nike Air Shox har i lang tid været dårlig smag, men nu er de blevet en oplagt modreaktion på de sidste par års meget enkle sneakers,” mener Frederik Lentz Andersen, der får opbakning af Mads Emil Grove Møller:

”Der er en klar tendens til, at sneakers skal være mere avancerede og have vilde farver. Kanye West og Rick Owens laver ikke ligefrem enkle sneakers, men folk vil have dem, og de bliver udsolgt lige med det samme.”


Reebok Instapump Fury Road til 1.300 kr.

Sportsgiganter som Nike og adidas kan efterhånden tilskrives titlen som verdens største modebrands. De har gennem de sidste 40-50 år været en stigende magtfaktor og trendskaber på modescenen. Jordan, Stan Smith, Superstar, Roshe Run et blot nogle af deres sneakers, som har revolutioneret skomarkedet og modebranchen generelt. 

”Da adidas satsede på genoplive Stan Smith og Superstar, blev det kæmpe stort. I år satser adidas på deres nye NMD-model og tro mig, den skal nok blive utrolig populær,” siger Frederik Lentz Andersen.


Adidas NDM_R1 Primeknit til ca. 1.400 kr. hos Rezet Store fra d. 30. januar 2016

Da flere mænd har taget den klassiske beklædning til sig, er flere også begyndt at gå ens klædt, og her kan de vildere sneakers ses som en mulighed for at skille sig lidt ud fra mængden. Men du behøver ikke være fan af Yeezy eller vilde Reebok-sneakers for at skille dig ud. Hos Wardrobe 19 ser de nemlig en ny tendens, når det kommer til indkøb af sneakers.

”Vi er begyndt at sælge flere højkvalitets og håndsyede sneaker, hvilket er noget, vi ikke har oplevet før. Tidligere skulle sneakers helst koste omkring 700-800 kroner, men nu har folk ingen problemer at bruge 1600-2000 kroner på et par sko. Common Projects har banet vejen for, at kvaliteten er blevet den nye detalje,” siger Martin Vestphael.


Filling Pieces Low Top Ghost til 1.600 kr. 

Det gode håndværk og kvalitetsdesign er to nøgleord for en helt tredje tendens i tiden, nemlig ’Slow fashion’, som kort sagt handler om at skrue tempoet i  modebranchen lidt ned og i stedet fokusere på at skabe tøj med længere levetid. 

”Jeg er selv i gang med at få lavet Chelsea-boots i Spanien på en fabrik, som har lavet støvler i over 100 år. Jeg er stor tilhænger af slow fashion-fænomenet, og det er vigtigt, at vi ikke skifter for meget ud i butikken, men at vi i stedet fokuserer på kvalitetsprodukter, der kan gå igen i flere sæsoner,” siger Martin Vestphael. 


COS Chelsea Zip-Up Boots til 1.200 kr. 

Denne søgen efter kvalitet hænger i den grad sammen med, at en gammel kending som Chealsea-booten fik så stort et comeback sidste år.

I år er Chelsea-boots dog ikke den eneste af klassikerne, som forventes stor succes. Flere designere satser bredt på genkendeligt fodtøj som militærstøvlen, loafers og cowboystøvler. 

”Til det mere velklædte udtryk, synes jeg, at et par originale Dr. Martens militærstøvler kan give lidt kant. Jeg tror, at den kommer til at konkurrere med Chealsea-booten i år,” siger Nikolaj Nielsen, der er ejer og designchef hos Won Hundred. 


Dr. Martens 1460 Boot til ca. 1.030 kr.

Designeren fra Won Hundred viser også tydeligt i sit eget design, at han tror på, at støvler bliver en endnu større del af herremoden i 2016. Og i samme boldgade har han en lille fidus til en støvle, som måske kan få sit kommercielle gennembrud i år.

”Cowboystøvlen kan godt komme udover kanten i år og ramme bredere. Yves Saint Laurant har haft succes med deres rigtig flotte cowboystøvler og banet vejen for de mere kommercielle mærker.”


Saint Laurent Leather Harness Boots til 8.930 kr. 

Og Nikolaj Nielsens bud på cowboystøvlen som en kommerciel succes, vil ikke blive den eneste sko med et lidt blandet ry, der vender tilbage til spotlyset, hvis man spørger Mads Emil Grove Møller.

”Jeg tror også, at loafers bliver populære i år. Den er lidt skæv og har for nogle et lidt dårligt ry, men det går rigtig godt i hånd med 70’er-bølgen, og så kan det se rigtig fedt ud, hvis den bæres rigtigt.” 


Mango Leather Moccasin til 899 kr. 

Noget som Martin Vestphael også er enig i. Han har allerede købt ind af Grensons nye mokkasin til det kommende forår. 

”Grenson har lavet en sko, som ligner en blanding mellem en sejlersko og en mokkasin. Den ligner næsten en sutsko og er utrolig behagelig at have på, hvilket går godt i hånd med det afslappede og komfortable tøj, som mange efterspørger i øjeblikket”.

Selvom Chelsea-boots, cowboystøvler og loafers umiddelbart adskiller sig en del fra sneakers, og vi her har redegjort for, at moden går i to retninger, mener Mads Emil Grove Møller, at det hele ikke må adskilles for meget.

”Tidligere var der mange, som sagde, at de var typen, som kun gik i sneakers, og sådan har jeg også selv været. Nu bør man eje lidt af hvert.”

LÆS OGSÅ: Årets mest hypede adidas-sneaker: Se alle de kommende varianter

LÆS OGSÅ: 6 nye danske tøjmærker du bør holde øje med i 2016

LÆS OGSÅ: Sæsonskifte: 6 nye kollektioner du godt kan glæde dig til