Som med tøj skal vores ure være enkle og ikke larme for meget. Vi behøver ikke blære os med logoer, så længe kvaliteten er i orden. Modeposten sætter i denne uge fokus på ur-tendenserne og giver dig gode råd til køb af dit næste ur.

Den forgange uge har desuden budt på en masse nye sneaker-udgivelser, og så har vi på Euroman.dk fået et nyt favorit tøjmærke. 

LÆS OGSÅ: Få en ny efterårsgarderobe for under 5.000 kroner

Det og mere til er, hvad vi skal igennem denne uge. 

Jaeger LeCoultre understreger, at de elegante vintage-ure dominerer urbranchen

De schweiziske ur-producenter Jaeger LeCoultre har netop tilføjet fire nye ure til deres populære ’Geophysic’-serie, som de sidste år relancerede efter urets fødsel i 1958. Den nye tilføjelse består af to forskellige modeller; det ene mere klassisk end det andet, hvor skiven indeholder et verdenskort og samtidig viser tiden i alle verdenens tidzoner. Det unikke ved Geophysic-serien er, at sekundviseren bevæger sig rykvis i stedet for den klassiske flydende gang. Det giver mulighed for en milimeterpræcis tidsmåling. 

Med de nye ure giver Jaeger LeCoultre et godt billede af tidens tendenser, hvor det klassiske ur samt vintage-uret er i højsædet. Det er samtidigt også vigtigt, at kvaliteten er i orden, og at uret kan tilfæje ekstra dimensioner. Det er på disse parametre mærkerne konkurrerer. 

De nye Geophysic-ure ligger ikke overraskende i den høje ende med en startpris på 66.000 kroner. I den helt dyre ende ligger prisen på over 190.000 kroner. Alligevel blev den relancerede kollektion revet væk sidste år. De fire nye ure kan i Danmark købes hos Ole Mathiesen på Østergade i København. 


Fra venstre er det Jaeger LeCoultre Geophysic True Second og Jaeger LeCoultre Geophysic Universal Time. 

For at få nogle flere ord på ur-moden samt nogle tips til, hvad man skal være opmærskom på, når man køber et nyt ur i samme kategori som Jaeger LeCoultre, har Euroman.dk talt med urmager og Stormanager hos Ole Mathiesen, Daniel Marslew.  

Hvilke ure hitter i øjeblikket?

"Over de sidste tre år har der været en tydelig tendens til, at folk i stigende grad efterspørger mekaniske ure. Og så er vi også inde i en periode, hvor mange ure skal være sorte. Især hos modemærkerne og de nye designere med budgetvenlige og minimalistiske ure har de sorte ure været i højsædet. Men også traditionsrige mærker som Omega er hoppet med på bølgen, og har lavet et helt sort ur i keramik."   



Netop det sorte Omega Speedmaster er også et godt billede på en anden sideløbende tendens, nemlig at producenterne eksperimenterer med nye materialer til urkassen, som fx keramik. 

Endnu en stor tendens er, at urene skal være mindre. Vi er ovre perioden, hvor uret skulle være stort. Enkelt og elegant er nøgleord.

Er det stadig fedt at blære sig med sit ur?

"Ligesom de store ure, er bling bling-urene også lagt lidt på køl. Men det er stadig vigtigt for folk, der investerer i et dyrt ur, at vise det lidt frem og sende den ønskede signalværdi. Men det handler ikke længere om, hvor mange penge man har brugt på uret, men mere om at vise, at man har forstand på ure og har truffet et individuelt ur-valg. Så skal ur-kendere nok registrere urets kvalitet og give den anerkendelse, som vi alle et eller andet sted søger, når vi købet er dyrt ur, sko eller jakkesæt."


 
Hvorfor er vintage-ure så populære for tiden?

"Der er rigtig mange, som har fået øjnene op for værdien i at købe et brugt ur på aktion til 5.000-10.000 kroner. Pludselig kan de traditionstunge og dyre mærker blive tilgængelig for de fleste. Der er flere folk, der har opdaget, hvor godt kvalitetsure holder sig. I de fleste tilfælde skal remmen bare skiftes ud, og så har man nærmest et nyt ur." 

LÆS OGSÅ: Moderedaktørens 3 gode råd til at købe et ur

Hvilke råd vil du give de danske mænd, som skal købe et nyt ur?

"Først og fremmest skal man gøre det klart for sig selv, hvad man ønsker at bruge uret til. Hvis man svømmer fem gange om ugen, skal man selvfølgelig have et vandtæt ur med en gummirem. Dernæst er det vigtigt at vurdere, om det er urets udseende, man umiddelbart bliver tiltrukket af, eller om det er egenskaberne inde i urværket," siger Daniel Marslew. 

"Den første gruppe skal gøre op med sig selv, om det blot er en øjeblikkelig forelskelse og baseret på tidens tendenser og så vurdere, hvor stor risikoen er for, at uret ligget støvet i skuffen året efter. Her kunne man kigge mod den nye bølge af nye minimalistiske designere, som går efter tendenserne, og et mærke som Daniel Wellington, der har formået at skabe en trend, folk gerne vil være en del af. Er det mere egenskaberne, som trækker i en, er det et helt andet ur man bør købe. Skal det bruges til sport, i luften eller har man en grundlæggende nørdet interesse for urværket. Men udseende og egenskaber kan nemt forenes – se bare de nye ure fra Jeager LeCoultre." 

"Og så er der den fjerde søjle, som er investeringen set i et længere perspektiv; Hvis man ønsker et ur, der holder for altid, og man, som Patek Philipe siger med deres slogan, vil give uret videre til den næste generation, bør man købe et ur i den dyere ende."

Hvad gør man, hvis man skal købe sit første ur og ikke har råd til et dyrt ur?

”Her vil mit råd være at gå på rov efter et vintage-ur på aktioner, på nettet eller hjemme i din morfars skuffe, der kunne godt ligge et Omega fra 60’erne. Ellers prøv med nogle af de her modeure og opnå en smag for urværket, få fornemmelsen af at have et pænt ur om håndleddet og kast dig så ud i et dyrere ur næste gang. ”

Nye Wolverine støvler har fået dansk islæt

Amerikanske Wolverine har lavet kvalitetsstøvler i mere end 130 år og har for længst udødeliggjort deres design. Nu har den populære danske herretøjsbutik Wardrobe 19 fået æren af at sætte sit personlige præg på de ikoniske støvler. 

’Kilometer Boots’ hedder de nye støvler, som de to har samarbejdet om. Støvlerne er inspireret af Wolverines historiske ’work boot- tegninger tilbage fra 1914 og har fået tatoveret Wardrobe 19s logo i skindet. 



Støvlerne kommer i et meget begrænset oplag på 30 par – heraf 12 i sorte og 18 i brune - og er alle nummeret. I forbindelse med lanceringen holder Wardrobe 19 et lille event i deres hyggelige butik i ’Pisserenden’ på Larsbjørnsstræde, fredag den 9. oktober k. 16-18.30. Her kan du se støvlerne få tatoveret logoet og drikke en gratis fredagsøl. 

Drømmer du også om at få en lastbil fuld af sneakers?

NBA-stjernen og Houston Rocket-spilleren James Harden har netop skrevet under på en 13-årig aftale med Adidas til den nette sum af 1,33 milliarder danske kroner. Dermed har James Harden spillet sin sidste kamp i et par Nike-sko.

Han begrunder skiftet med, at Adidas lader Harden have stor indflydelse på, hvordan han bliver promoveret og selve designprocessen af hans personlige sko. 

Udover frihed og en stor pose penge under armen kunne James Harden fejre sit nye sponsorsamarbejde med intet mindre end et lastbil fuld af Adidas-sneakers. Noget Adidas selvfølgelig har lavet et lille PR-stunt over, hvor man i ærkeamerikansk stil hylder det vulgære frem for tidens store fokus på bæredygtighed og minimalisme. Sjovt er det nu stadig. 



Stor sneaker-weekend med Nike i hovedrollen

Det var overraskende for de fleste, da Nike i sidste uge lancerede en helt ny sneaker. Her er hverken tale om et samarbejde eller en nyfortolkning af en klassiker, NikeLab har designet en helt ny silhuet. Inspirationen har de angiveligt fået fra Alaska, hvor de indfødte indianere gik rundt i en slags eskimosko, som kaldes en payaaqek og eksemplificerer simpelhed. 

LÆS OGSÅ: Sådan kommer du velklædt i gennem det danske skodvejr



At de nye Nike-sneakers ligefrem ligner en payaaqek er nok at tage munden for fuld, men idéen med et snørresystem henover anklen har designerne da fået med hjem fra Alaska.



For tiden lader alt til at skulle være minimalistisk, og det er ikke længere en skandinavisk designtilgang. Og man må sige, at Nike har prøvet at skære unødvendige attributter væk med deres nye Payaa.



Payaaen er ikke den eneste nye store internationale sneaker-nyhed. I den netop overståede weekend blev der lanceret en masse nye spændende sneakers. Nike har også sendt en hel ny Jordan-model på gaden, og så er der endnu en Adidas Superstar-model klar. Highsnobiety har samlet alle weekendens udgivelser her

Alle bør kende det nye svenske mærke L’Homme Rouge

De har lavet tøj siden 2013 og er nu klar med deres nye efterårskollektion, som er blot deres tredje af slagsen. Med den viser L’Homme Rouge et utroligt højt niveau, hvilket gør dem til et af de mest lovende mærker internationalt set. 

Stilen er ret klassisk, men de er samtidig ikke bange for prints og leverer nytænkende silhuetter i stil med deres svenske embedsfæller fra Acne og Our Legacy. 

I virkeligheden har vi fået et skandinavisk bud på de franske mærker A.P.C. og AMI – og det er ikke kun pga. deres navn, at de fortjener denne sammenligning. Ligesom de parisiske succeser fokuserer L’Homme Rouge på det gode håndværk, bæredygtighed og at give det klassiske lidt kant.   

Her er tre favoritter fra L’Homme Rouges nye efterårskollektion:



L’Homme Rouge massugu shirt til ca. 960 kr.



L’Homme Rouge tech polo til ca. 1.035 kr. 



L’Homme Rouge memory puff jacket til ca. 2.870 kr.

LÆS OGSÅ: Modeposten: Nyt lovende, dansk tøjmærke: ”Nu har vi set nok strikhuer og fuldskæg, det er tid til at mænd finder deres egen unikke stil”

LÆS OGSÅ: Modeikonet der ikke vil dø

LÆS OGSÅ: 12 Instagram-profiler alle sneakerfans bør følge