Jo, den kan stadig ringe, SMS'e og gå på facebook-appen, men der er kommet en ny og "den skal vi da ha'!".

Man kan næsten se den gamle bedstefar sidde derover, vende det hvide ud af øjnene over sit fortabte forbruger-barnebarn, men 'brug og smid-kulturen' er stammer faktisk helt tilbage fra før bedstefar var født.

I 1930'ernes Amerika, for at være helt præcis. Her blev 'brug og smid væk' faktisk præsenteret som en politisk ide, da økonomiens hjul skulle i gang igen efter krakket. Forslaget var, at alle produkter, der blev købt, skulle have en udløbsdato - om de stadig virkede eller ej. På den måde ville man sikre sig, at folk blev ved med at købe nyt, så fabrikkerne ligeledes skulle blive ved med at producere.

Forslaget blev aldrig gjort til lov, men selve det mindset har til gengæld hængt ved. Ikke kun hos os som forbrugere, men også som en smart forretningsplan for producenter af alt fra printer over smarthones til møbler.

Reglen har frem for undtagelsen i mange år syntes at være, at vi ikke køber nyt, fordi det gamle er gået i stykker, men fordi det skal være nyt, nyt, nyt...

Alt imens der synes at være en mistænkelig sammenhæng mellem, hvor hurtigt virker, når den nye opdaterede version er landet på marked.

Men men men... det er alt sammen små konspirationsspekulationer. Pointen er bare, at tendensen er uheldig. Ikke blot for pengepungen men for hele samfundets ressourcer og modernatur.

Modkultur til Poul og Fritz-snobberne
Dog oplever vi for tiden også en modstand overfor 'brug og smid væk kulturen'. Nyt, nyt, nyt har fået en negativ klang af vestlig verdens overflod og snobtyperne som Poul og Fritz ("Du er sgu os' så dejlig")

En af dem, der går imod er EVERCLASSIC.com. En ny online handelsplads, hvor vi kan købe og sælge alt fra vintage-sofaer over retro-cykler til antikke franske varmeplader. Kort sagt finder man her et bredt udvalg af alt fra møbler over keramik til andet design.

Præmissen for EVERCLASSIC.com er, at varerne skal have både sjæl og historie, mens de skal have bevist deres værd gennem en vedvarende interesse. Det er altså ikke tale om loppemarkedsstorskrald, men om ting, der har en faktisk værdi, som gør dem interessante at sælge videre.

Det er everclassic.com brugers egne annoncer, så er man faldet over noget, der har interesse, kontakter man brugeren via besked-systemet eller giver dem et ring.

Sælg selv på EVERCLASSIC
Det er gratis og nemt at komme i gang som bruger på everclassic.com. Det tager få sekunder at oprette en annonce, og så er dine ting til salg med det samme, hvor tusindvis af købere hver dag scanner Everclassic.com for den nyeste klassiker.

Everclassic.com hjælper gerne med at finde værdien af det, du gerne vil sælge. Tag et billede af genstanden, skriv et par ord om den og send det hele til vurdering@everclassic.com