I år er vi gået tilbage i historien og hentet gamle garderobe-favoritter frem fra gemmerne. Chelsea-boots, uldfrakker og cardigans er blot tre eksempler på, at vi mænd er blevet mere klassiske i vores udtryk. 

Og så alligevel ikke. For samtidigt bliver sportstøj en endnu større del af vores garderober og er med til at nyfortolke så klassiske silhuetter som skjorten og jakkesætsbuksen. Vi ser altså to retninger, som moden går i for tiden: den klassiske og sportslige vej. Det har gjort at flere og flere modeskabere forsøger at forene de to stilretninger. 

LÆS OGSÅ: 6 nye danske tøjmærker du bør holde øje med i 2016

At sportsverden blander sig endnu mere i vores klassiske garderobe, vil vi med statsgaranti se endnu mere til i det kommende år, men inden vi kigger fremad, så lad os lige kigge på, hvad vi klædt os i gennem året, der snart går på hæld. 

Her er de 11 mest populære beklædningsgenstande i 2015.  

Chelsea-boots



Da først sommeren var ovre, og regnen krævede, at sneaks blev skiftet ud, stormede den britiske Chelsea-boot frem. Butikkerne kunne allerede mærke en stigende interesse sidste vinter, men i år blev støvlen virkelig bredt ud. På messerne rundt omkring i modens hovedstader kunne alle indkøbere og designere år se, at 2015 ville blive Chelsea-bootens år. 

Støvlens store popularitet hænger i høj grad sammen med den retning, herremode generelt går i for tiden. Den enkle og klassiske støvle passer godt sammen med tiden lyst til at tage os velklædte ud med jakkesætsbukser og hvide skjorter. 

LÆS OGSÅ: Efteråret kalder på en gammel ven: Chelsea-boot'en

Lange uldfrakker 



Vi satte forbrugs-tempoet ned og hev klassikerne frem i år. En af dem, vi var gladest for, var den helt klassiske lange uldfrakke. I tynd udgave i sommerhalvret og lidt tykkere da temperaturen faldt. BBC-serien Peaky Blinders fik kultstatus i hjemlandet, og blev det perfekte bevis på, at arbejderstilen fra 1920’erne i den grad stadig er smart i 2015.  

LÆS OGSÅ: Derfor er 1920'ernes gangsterstil stadig smart i 2015

Helt hvide sneakers



Ja, hvide sneakers har altid været populære om sommeren, og mange gik allerede i dem i 2014. Men aldrig har så mange danske mænd og kvinder gået rundt i hvide sneakers på samme tid som i år. De hvide sneakers gik virkelig fra sportsbanen til at indtage hele verden.

Stan Smith gjorde sit i 70’erne for at hive skoene ud fra tennisbanerne, men det er først i nyere tid, at den er blevet en del af high end-modebilledet og accepteret sammen med et jakkesæt. En del af den æren kan Common Projects tage, de har været med til at hæve kvaliteten for de hvide gummisko. 

Sweatpants (sportstøj)



2015 blev også året, hvor der blev stillet spørgsmål ved, hvad der var størst: sweatpants eller jeans. Det blev et billede på et af årets største tendenser, nemlig at sportstøj gik fra sportshallen og ud på de bonede gulve. Salget af Atheleisure, som de kalder tøjet i USA, steg med 8 procent i forhold til året før og udgør over 17 procent af det amerikanske tøjmarked. Selvom tendensen udspringer fra USA, nåede den så sandelig også over på den anden side af Atlanten, hvor sweatpants, nylon-jakker og skjorter med lynlåse blev utrolig populære. 

Rullekraver



Rullekraven blev endnu en klassiker, vi hev frem fra gemmerne. Allerede i foråret blev den i en bommuldsudgave trukket under skjorter og blazere, og i efteråret blev den for alvor populær i en uldet version. Den blev samtidigt endnu et eksempel på tidens mere velklædte og velopdragne mand. Men også et tydeligt bevis på, at store dele af modebranchen har ladet sig inspirere af 70’erne i år. 

Baseballkasketter



Den blev båret for første gang i 1860 af spillerne fra Brooklyns baseballhold Excelsiors, og siden har baseballkastetterne været fremme i modebillede i flere omgange. Generelt har kasketten været den mest populære hovedbeklædning de seneste mange år. Vi har kunnet inddele dem i to kategorier: 5-panels og snapbacken. Hvor 5-panels fik de danske mænd til at ligne små drenge, klædte den hiphop-relaterede snapback bare de færreste voksne mænd. 

Baseballkasketten referer derimod til noget maskulinitet, som vi mænd har søgt efter i vores påklædning i år. Og så var den endnu et bevis på sportstøj trænger ind i vores hverdagsgarderobe. 

Polotrøjer


Björn Borg vinder Wimbledon i 1980.

Den syvdobbelte Grand Slam-vinder René Lacoste opfandt polotrøjen, som vi kender den fra i dag. Han bar den for første gang under US Open i 1926 og tilføjede året efter et lille krokodille-emblem over brystet. Som årene gik, blev polotrøjen en større og større del af hverdagsgarderoben. Flere af os husker de pastelfarvede Lacoste-poloer i 80’erne og de store hestelogoer på Ralph Lauren-poloer i 00’erne. 

I år var poloen tilbage i en mere afdæmpet udgave, uden store logoer og pangfarver. Men ellers så vi dem i de fleste farver og mønstre. Og alle fra Acne til Zara lavede deres version af den kortærmede skjorte med det afslappede look. 

Ovale solbriller



Vi er færdige med Ray Bans Wayfarer. I hvert fald for en stund. Sidste år var de helt runde briller det helt hotte, og i år blev formen så trykket lidt, så den blev mere oval. Det passede bedre til tidens klassiske mand. Udover at være årets mest populære brilleform, så passer den godt til kantede ansigter og har et venligt udtryk. Husk, at brillerne hellere skal være lidt for store end for små. 

LÆS OGSÅ: Sommeren er på vej: Sådan finder du den perfekte solbrille

Cardigans


Cardiganen er tidløs. Det samme er stilikonet Steve McQueen. 

Morfar-trøjen er den blevet kaldt. Men i virkeligheden er cardiganen bare en sand herregarderobe-klassiker, som alle brands med respekt for sig selv kastede sig over. Nogle holdt fast i det traditionelle med knapper, andre nyfortolkede den og tilførte en lynlåslukning.   

Superstar-sneakers


Run DMC gjorde Superstar-sneakeren ikonisk med deres nummer 'My adidas'.

I starten af året kunne man ikke tage mange skridt på de danske gader uden at spotte et par adidas Superstar. Adidas satte en stor portion af deres markedsføringskroner på at genoplive Superstaren og gøre den hvide sko med de sorte striber til den nye Stan Smith. Og til at hjælpe sig med promoveringen fik de flere af tidens store popstjerner og mest kendte ansigter. Heriblandt var Pharrell Williams, der var med til at farvelægge over 50 par Superstar i alle regnbuens farver. 

Dunjakker 



Da den canadiske hiphop og r’n’b-stjerne Drake bar en rød Moncler-dunjakke i musikvideoen til sit seneste hit ’Hotline Bling’, blev salget på Monclers hjemmeside mere end fordoblet dagen efter. Videoen blev ikke blot et af årets mest diskuterede musikvideoer, den blev også et godt billede på en stor tendens; nemlig at dunjakken for alvor vendte tilbage i modebilledet.

De sidste par år har den været forbeholdt Rungsted-segmentet og Vestegnen og de mere ghettoprægede områder. Men i år valgte stort set alle de vigtigste modeskabere at kaste sig over den dunfyldte jakke, der kommer allermest til gode, når kulden raser. 

LÆS OGSÅ: 11 trends fra 00’erne der bragede frem - og pludseligt forsvandt

LÆS OGSÅ: Adidas vil knuse sneaker-markedet i 2016 med denne nye model

LÆS OGSÅ: Sammen leger vi bedst: De 6 fedeste samarbejder i 2015