Måske kender du følelsen: Du ved, at rullekraven er hot, du har skrevet dig bag øret, at runde solbriller hitter, eller måske synes du bare, at denim er evigt cool.  

Så du har været på nettet at fylde indkøbskurven med ting, som du ikke kan leve uden. Men da forsendelsen ankommer, viser det sig, at kvaliteten ikke er, som du forventede, og at pasformen er endnu værre. Du ender med at sende varerne tilbage og sværger aldrig at handle på nettet igen. 

”Vi mænd kan godt lide, at tingene er nemme, og at de fungerer. Men hvis du er inde at kigge på tøj hos en webshop, er der tit megen usikkerhed om størrelser og pasform. Den usikkerhed gør, at mange forlader sitet og i stedet for går ned i en butik,” siger Christian Wylonis, der er administrerende direktør for Fitbay, en app, der skal hjælpe dig til aldrig mere at begå fejlkøb online.

Groft sagt fungerer Fitbay sådan her:

- Når du opretter dig som bruger, indtaster du dine kropsmål, din vægt og eksempler på produkter fra specifikke tøjmærker, som du allerede ejer.

- App’en fungerer som en slags socialt netværk, der sætter dig i forbindelse med andre brugere, der deler din kropsform og dine stil-præferencer, såkaldte body doubles.

- På baggrund af dine body doubles og det tøj, som de har delt, finder Fitbays algoritme relevante forslag til produkter, som du kan købe online, og med få klik er du sat i forbindelse med webshoppen, der sælger dem. 

Fitbay har konstant omkring en million genstande i en database over tilgængelige produkter, så de 16 ansatte har travlt med hele tiden at opdatere og videreudvikle app’en, der har rundet 100.000 brugere og vokser med 20 % om måneden.

”Vi er en kæmpe flok nørder,” siger Christian Wylonis, der selv er uddannet ingeniør, og også har arbejdet i et konsulentbureau, men sprang ud som selvstændig med Fitbay.

Ideen til app’en opstod ud af hans egne problemer med at finde det rigtige tøj til sin 188 centimeter lange krop.

”Det er ikke en usædvanlig højde i vores del af verden. Men jeg har en meget lang overkrop. På et tidspunkt fandt jeg ud af, at Eton-skjorter bliver brugt af mænd, der har brug for noget lidt længere. Siden har jeg næsten ikke gået i andet,” siger Christian Wylonis, der tog initiativ til app’en, for at ligesindede kan udveksle den slags erfaringer om deres yndlingsbrands.

Han uddyber forskellen på at spørge sin nærmeste vennekreds til råds i forhold til at have flere hundrede doubles til hjælp:

”Hvis jeg køber den samme skjorte som en af mine venner, er det kikset. Det risikerer jeg ikke med en body double, som jeg aldrig møder i virkeligheden.”



Foreløbig løber Fitbay rundt med investeringer fra amerikanske venture-fonde, men i det lange løb er forretningsmodellen for Fitbay, at de tilknyttede webshopper betaler et beløb, hver gang en bruger sendes videre over i shoppen.

”Normalt, når folk shopper tøj på nettet, er der kun en procent af sidevisningerne, der medfører et køb. Når vores brugere klikker sig igennem til shoppen, er de allerede ret sikre på, at de vil købe noget, fordi de ved, at de kan få noget i den rigtige størrelse og pasform. Det kan webbutikkerne godt lide,” siger Christian Wylonis. Og det kan det mandlige publikum også – foreløbig er 55% af brugerne mænd.

Christian Wylonis forklarer overvægten:

”De fleste mænd gider ikke løbe rundt på Strøget i otte timer. Den måde, vi anbefaler produkter, appellerer til mænds trang til at gøre ting hurtigt og effektivt.” 

LÆS OGSÅ: Ny dating-app sætter hjerne over udseende

LÆS OGSÅ: 11 gode sider på internettet

LÆS OGSÅ: Sådan finder du det perfekte jakkesæt