Vi kender det alle sammen. En tur gennem lufthavnen kan være en stressende oplevelse. Først er dit pas væk, så kan du ikke finde dit boardingkort. Papir har det med at forsvinde, men forestil dig så en fremtid, hvor din hånd kan erstatte det hele. En fremtid, hvor teknologien kan genkende dig på dine blodårer i hænderne, er slet ikke så fjern.

På flyselskabets SAS’ hovedkontor i Stockholm har de en afdeling, som opfinder ny teknologi, der skal gøre din flyrejse lettere. Afdelingen hedder SAS Lab, men består i virkeligheden kun af én fastansat medarbejder.

Hans navn er Massimo Pascotto, og hans mission er, at der skal være færre udfordringer og stop på din rejse. Lige nu arbejder han på forskellige teknologier, som måske ikke kommer til at revolutionere din flyrejse, men alligevel kommer til at gøre den mindre besværlig - hvilket ifølge SAS er det, som kunderne i høj grad efterspørger. De fleste ting kan du endda se frem til inden for en ganske overskuelig fremtid.

LÆS OGSÅ: Amerikanske forskere udvikler mobilbatteri, der kan holde i op til tre måneder

1. Genbrug dit skilt på kufferten

I dag er det let at glide lige gennem lufthavnen uden alt for mange forhindringer. Du kan selv tjekke ind, men du skal stadig stoppe enten ved en skranke eller en stander for at få det skilt til din kuffert, som sørger for, at den ender samme sted som dig. Men Massimo Pascotto vil gerne fjerne dette stop for at gøre din rejse endnu nemmere. I stedet for det traditionelle klistermærke har han opfundet et elektronisk skilt med et printdisplay. Det betyder, at skiltet kan genbruges, og at app’en, når man tjekker ind, selv sørger for at ændre stregkoden, så din kuffert ender samme sted som dig. Faktisk findes denne teknologi allerede, men de elektroniske skilte er dyre og kan koste op mod 10.000 kroner. Derfor er det Massimo Pascottos mål at skabe en ny skærmteknologi, der er så billig, at flyselskaberne kan give dig et elektronisk skilt med i din billetpris eller til en pris, der maks bliver på 150 kroner. Lige nu samarbejder han med et startup-firma, og inden for de næste uger, ved de, om teknologien kommer til at fungere. Fordi skiltet er et fabrikeret produkt, og researchen ikke er nået til vejs ende endnu, er det svært at sætte en præcis dato på, hvornår det er færdigt. Men Massimo Pascotto mener, at det bliver inden for det næste års tid.

Sådan kommer skiltet til at se ud. Foto: SAS Lab. 

LÆS OGSÅ: Så let kan folk se dine skjulte og glemte billeder på Facebook

2. Brug dine blodårer som identifikation

En mere kompliceret opfindelse, som SAS Lab endnu ikke har en tidshorisont på, er identifikation via dine håndflader. Blodårerne i dine hænder er lige så unikke som dit fingeraftryk, og derfor arbejder SAS Lab på en anordning, der kan scanne din hånd. Det betyder, at du i princippet ikke behøver at have noget dokumentation med i lufthavnen, fordi din håndflade gør hele arbejdet for dig. I modsætning til et fingeraftryk kan denne metode ikke kopieres af andre, fordi din håndflade ikke skal røre en overflade, men bare scannes. Der er dog stadig etiske spørgsmål, som gør det svært at spå om metodens fremtid. For hvordan vil folk have det med, at deres oplysninger ligger gemt i systemet?
“Det kan godt rejse noget ubehag hos kunderne. Kan man få det slettet igen? Men spørgeskemaer viser, at mange faktisk er villige til, at vi må gemme deres håndfladeoplysninger, hvis det kan gøre deres rejse lettere,” siger Massimo Pascotto.
“Der er altid en stressfaktor, når du skal igennem en lufthavn. Hvor er mit pas, hvor skal min kuffert hen, hvor er mit boardingkort, løber min telefon tør for strøm, inden jeg får scannet det? Idéen med det her er, at du kun behøver dig selv for at komme igennem,” siger han.
Det største problem med denne teknologi er, at alle lufthavne skal være med på idéen og være villige til at investere i den. Det kan tage mange år, før det sker.

3. Board et fly med dit tøj eller dine smykker

Den nye teknologi bag det elektroniske skilt kan også overføres til andre materialer, så Massimo Pascotto mener ikke, at det er utænkeligt, at vi snart begynder at se den form for teknologi i vores smykker og tøj. Dermed kan det også bruges som et boardingkort.
“Inden for de næste fem år har folk ikke længere lyst til at vise, at de har teknologiske anordninger på sig,” vurderer Massimo Pascotto.
De kommer ikke til at være en del af vores kroppe - endnu - men de kommer til at være mindre synlige end i dag. Her tænker han på alt fra smartphones til aktivitetsmålere, vi bruger under sport. I stedet bliver det en del af vores smykker eller tøj, så det stadig ser pænt ud. Og især kvinder vil tage dette til sig hurtigt, mener han. SAS har ikke kontaktet tøj- eller smykkedesignere for at indgå samarbejder omkring den nye teknologi, fordi de tror på, at designerne selv vil begynde at bruge teknologien, når den bliver tilgængelig.

SAS har eksperimenteret med at lave deres egne ringe, der kan bruges som boardingkort. Foto: SAS Lab

LÆS OGSÅ: McDonald’s får rumfartsingeniører til at designe det optimale milkshake-sugerør

4. Bestil din rejse hos en chatbot

I dag besøger mange mennesker sider som Momondo eller Expedia, når de bestiller en rejse. Det hele sker via en computer eller smartphone, hvor man selv taster sine præferencer ind. Men snart vil du kunne chatte med en robot, som ordner det meste for dig. Ligesom andre brancher er SAS ved at udvikle en chatbot, som kunderne kan chatte med, når de bestiller billetter. Det er i sig selv ikke revolutionerende, men den store fordel for SAS (og deres partnere) er, at de kan bruge chatten proaktivt til at foreslå dig andre ydelser end selve flyrejsen. De ved lige præcis, hvor de har fløjet dig hen, og kan derfor komme med meget specifikke tilbud til dig via chatten på fx restauranter, transport eller noget helt tredje. Så selv om det er smart for dig som kunde, skal du måske også lige huske at holde øje med, at du ikke kommer til at købe alt for mange ekstra ting. Chatbotten bliver udgivet som et pilotprojekt inden for de næste par måneder, og SAS Lab vil gerne have, at kunderne er med til at udvikle den ved at fortælle, hvad der virker, og hvad der ikke gør.

SAS betalte turen til Stockholm, hvor vi interviewede Massimo Pascotto.

LÆS OGSÅ: Michael Grønager hjælper Europol og FBI med at fange hackere, narkohandlere og terrorister på nettet

LÆS OGSÅ: Sådan kommer den til at se ud: Nokia 3310 genopstår i vilde farver og med simple funktioner

LÆS OGSÅ: Sådan fungerer Spotifys Discover Weekly