Foto: Fritz Hansen

10 stole der ikke mister værdi

Studiegælden er betalt af, du har fået et rigtigt job og smag for kvalitet. Plastikstolene er gulnede og skal skiftes ud, og endelig står der lidt penge på kontoen, så du kan købe en ordentlig arvtager en gang for alle.

Noget godt at sidde i, pænt at kigge på; en veldrejet spisebordsstol i godt design.

Og der findes mange smukke udgaver, der er værd at investere i.

Først og fremmest fordi de giver din indretning tyngde og kvalitet, men også fordi godt design ikke mister sin værdi på samme måde som en billig model fra IKEA.

”Det er jo en smagssag, om man vil give så mange penge for et møbel, men investeringsmæssigt kan det sagtens svare sig,” siger designhistoriker og forfatter Mette Strømgaard Dalby.

Hvis du for eksempel køber en Wegner-stol, kan du have den i halvtreds år uden problemer. Hvis fletsædet skulle gå i stykker, findes der håndværkere, der specifikt reparerer den slags. Og gensalgsprisen er også pæn,” siger Mette Strømgaard Dalby, der også har skrevet en bog, ’Stolen’, om netop stolen som et stykke hverdagsdesign, man nok kan sidde i og samle på, men som også er med til at fortælle, hvem vi er.

LÆS OGSÅ: 7 forældede moderegler du sagtens kan droppe

Hos møbelfabrikken Fritz Hansen, der blandt andet producerer Arne Jacobsen-klassikere som Myren, Syveren og Grand Prix, tror designchef Christian Grosen også ”fundamentalt på, at det kan betale sig at købe kvalitet”.

Ikke kun fordi én god, dyr stol overlever mange mindre gode stole.

”Men også fordi det er federe at have en stol, man tager med sig og bruger gennem forskellige faser af livet," siger Christian Grosen, der peger på, at en veldrejet stol rent faktisk ældes med ynde.

”Med godt design er der jo taget højde for, at det patinerer smukt”, siger han.

”Det er ligesom med mennesker, som man kan se har oplevet nogle ting gennem livet. Årene giver jo karakter og gør produktet mere interessant, end når det bare kommer fra fabrikken," siger designchefen, der opfodrer til ikke kun at kigge på prismærket, når man står i en forretning, men forsøge at se produktet i et længere tidsmæssigt perspektiv.

Sammen med designchef Christian Grosen fra Fritz Hansen og møbelekspert Per Helmer Nielsen fra Lauritz.com kommer her ti bud på solidt design, der er værd at investere i

De anbefaler både møbler af Fritz Hansens produktion, stole, som ikke længere er i produktion og som kan købes brugt på Lauritz.com samt udenlandske klassikere, som tager sig flot ud omkring dit bord, samtidig med at din historie om, hvordan du fik dem, tager billige point hjem ved et hvert middagsselskab.

Priserne er vejledende henholdsvis på auktion og fra ny. Fra de prismæssigt nogenlunde tilgængelige stole til de svimlende ekstravagante.

___________

W2, Hans J. Wegner, 1.500-2.000 kroner (brugt)

”Rygstykket er smukt udformet. Læg mærke til, hvordan det spidser svagt til ud mod enderne og er gjort i et stykke. Stolen ser meget enkel ud, men når man ser nærmere på den, ændrer benenes profil sig hele tiden afhængigt af vinklen. Det er godt håndværk, meget enkelt og meget Wegner. Hos ham er der altid en funktionsmæssig tanke ved den måde, møblerne er tegnet på, og han har altid været god til at kombinere design og det funktionelle. Lige W2’eren er der ikke mange, der kender, og det er sjældent, at den kommer på auktion. Og når man snakker investering, er den lidt spændende, for den er ikke produceret i så mange eksemplarer. Hvis efterspørgslen stiger, vil den have potentiale til at komme op til at komme op i 3-4-5.000 kroner inden for en kortere årrække,” siger Per Helmer Nielsen.


W2, en lidt ukendt stol af Hans J. Wegner. Gå rundt om den, og udtrykket ændrer sig. Foto: Lauritz.com
___________

Dråben, Arne Jacobsen, 2.100 kroner (ny)

”Den har vi lige lanceret her for nylig i plast. Den er oprindeligt tegnet til SAS Royal Hotel af Arne Jacobsen i en polstret version. Den er lavet til caféen derinde, og formen er dikteret lidt af, at der ikke var så meget plads. Det er ikke ren æstetik, at den ligner en dråbe. Man skulle nemt kunne komme ind og ud fra stolen. Der er delte meninger, om den er god at sidde i; Den støtter jo rygsøjlen, men du har ikke den der brede ryg. Det er en lidt anderledes komfort, hvor du sidder ret oprejst men med fri bevægelsesfrihed, og det er egentlig meget rart. Selvom den ikke har været i produktion før, er den lidt et ikon allerede qua sin historie, designeren og udtrykket,” siger Christian Grosen.

LÆS OGSÅ: Test dig selv: Hvad er din mentale alder?


Dråben, en slank stol i plast med anderledes komfort. Foto: Fritz Hansen
___________

Serie 7/Syveren, Arne Jacobsen, 2.822 kroner (ny)

”Den er umulig at komme udenom. Syveren, hvis sæde og ryg er gjort i ét stykke finér, er nærmest blevet en standard inden for stole. Det er arketypen, som det hele udspringer fra. På den bløde side er den meget organisk og afrundet og forholder sig meget neutralt til omgivelserne og kan blende ind i et hvilket som helst miljø. Den stikker ikke sådan ud. Men samtidig har den en meget stærk karakter. Den og Myren var de første af den slags. Det var revolutionerende på det tidspunkt (1950’erne, red.), at man kunne lave de her skaller stærke nok, samtidig med at der var komfort, og at stolen var fleksibel. Du kan ikke lige lave en syver i plast uden at ændre geometrien eller tykkelsen. Den er ramt ret godt,” siger Christian Grosen.


Syveren, uomgængeligt, klassisk dansk design af Arne Jacobsen. Foto: Fritz Hansen
___________

Jagtstolen, Børge Mogensen, 3000 kroner (brugt)

”Den er meget rustik, og der er arbejdet meget med supergode materialer; naturgarvet kernelæder og egetræ. Den ældes superflot, men det tager tid. De første år kommer der en masse små pletter, men efter 15-20 år bliver det en ensartet smuk, dyb cognacfarvet glød, og det er der mange, der stræber efter. Man skal have tålmodighed med en god stol. Og man skal ikke være bange for at bruge den. Det er en del af processen, at den bliver smukkere og smukkere. Jagstolen er, som navnet antyder, beregnet til at stå i en jagthytte, der er ikke noget pussenusset eller forfinet over den. Den er rå og mandet. Og en lille smule atypisk for Børge Mogensen, idet den er en lille smule elitær og eksklusiv og ikke til Hr. og Fru Jensen, som ellers var hans målgruppe,” siger Per Helmer Nielsen.


Jagstolen, rigtig smuk efter at være blevet siddet i i 20 år. Foto: Lauritz.com
___________

Side Chair, Harry Bertoia, 4.500 kroner (ny)

”Her var vi en italiener fra 1952, som er en af de første trådstole, der er blevet lavet. Derfor er denne stol gået hen og blevet ikonisk og har fået kultstatus. Den er lidt udansk. I Skandinavien er vi jo meget glade for træ og finer, hvor den her er lidt mere ekspressiv og sprælsk. Den har været ikke disponeret så meget herhjemme, og man ser den ikke i så mange danske hjem. Den er spændende, synes jeg, idet den er transparent, så du kan kigge igennem den, hvilket er florlet og lækkert. Har du dem rundt om spisebordet, bliver det selvfølgelig lidt mere uroligt at se på, fordi det står og glimter. Det bliver ikke roligt på samme måde, men den kan noget andet,” siger Christian Grosen.


Side Chair, der er lidt vild og udansk. Foto: Knoll
___________

113, Nanna Ditzel, 5.000 kroner (brugt)

”Når man siger Nanna Ditzel, tænker mange på Trinidad-stole og de mere industrielle stole med formbøjet ryg og stålstel, som hun er meget kendt for. Denne stol er lidt anderledes, fordi det er en snedkerlavet stol af høj håndværksmæssig kvalitet. Det er en armstol, så den er lidt større og mere voluminøs. Den kan både stå som en enkeltstol eller som et par til et bord eller som spisebordsstol, hvis man har et stort spisebord. Hele forløbet fra ryg og arm ud i ét er flot integreret i hele stolens udformning, og så har den en utrolig lethed i sit udtryk, selvom den er i træ. Den er lidt sjov, og der er ikke så mange, der kender den,” siger Per Helmer Nielsen.


Armstolen 113, en smuk model fra danske Nanna Ditzel, som kræver et stort spisebord. Foto: Lauritz.com
___________

Standard Chair, Jean Prouvé, 5.900 kroner (ny)


“Jean Prouvé er en fransk designer, en gammel fyr, der egentligt var ingeniør. Den ligner ikke noget andet rigtigt derude. Den har sin helt egen karakter. Enten kan du lide den, ellers kan du ikke lide den. Personligt synes jeg, den er superfed. Jean Prouvé har sådan en dejlig lige tilgang til at bruge materialer. Han arbejder meget med at bukke rør og styre de deformeringer, der kommer ud af det og er lidt teknisk i sit udtryk. Det er der en dejlig ærlighed over, synes jeg. Det er meget nørdet, og måske er det mest kendere, der vil synes, at den her er fed,” siger Christian Grosen.

Standard Chair, populær blandt kendere og møbelnørder. Foto: Vitra
___________

699/Superleggera, Gio Ponti, 11.000 kroner (ny)

”Her er der tale om en let stol af en italiensk arkitekt. Den vejer ingenting. Det er en helt spinkel pindestol med et fletsæde. Superfed! Det er næsten sådan en arketypisk stol, der er ikke så meget pjat. Men alligevel har den nogle små twists og vinkler og er så superoptimeret, at den har fået sit helt eget udtryk. Den har sin egen plads som en klassiker ude i verden, men herhjemme er den ikke så kendt. Den er fra 1951 lige efter Anden Verdenskrig, hvor der skete en masse ting i møbeldesign (samme periode som dansk møbelguldalder med Wegner, Børge Mogensen og Arne Jacobsen, red.). Man gik fra en tradition med meget massive møbler med store armlæn til en ny let, generation af møbler, som Superleggera indskriver sig i. Den gør op med det meget tunge og lidt gammeldags,” siger Christian Grosen.

Superleggera, der, som det italienske navn antyder, er superlet. Modreaktion til tunge og gammeldags møbler fra før 1950'erne. Foto: Cassina
___________

Ægypterstolen, Finn Juhl, 20-30.000 kroner (brugt)

”Finn Juhl har et lidt mere internationalt publikum og er meget eksklusiv i sit udtryk, og det er typisk udlandet, der køber en stol som Ægypterstolen, der efter Finn Juhls eget udsagn er inspireret fra en egyptisk samling på Louvre i Paris. Finn Juhls møbler er blandt andet meget eftertragtet i USA og Japan, og her er det ikke dyrt at give 20-30.000 for en spisebordsstol. De efterspørger stole, der er produceret i den tid, de er tegnet plus minus ti år. Nyere udgaver er ikke interessante. De vil have en stol, der har en historie og noget patina i læderet. Og det var også en af kongstankerne hos Finn Juhl og hans samtid; at man tog hensyn til, hvordan læderet og træet ville slides, så det blev smukkere med tiden,” siger Per Helmer Nielsen.


Ægypterstolen, særligt efterspurgt for sin patina blandt rige møbelentusiaster fra udlandet. Foto: Lauritz.com
___________


Pk9, Poul Kjærholm, 31.005 (ny)

”Så er vi oppe i en helt anden kategori. Den er et ikon i forhold til spisebordsstole, men den er også sindssygt dyr. Den er nemlig rigtig besværlig at lave for at sige det ligeud. Skallen skal forarbejdes, læderet gøres vådt og tørres i formen, så det passer, hvorefter det bliver håndsyet på bagsiden. Det er lidt som en rigtig lækker lædertaske. Der går enormt meget håndarbejde i den. Basen, de tre ben, er lavet ud af fjederstål, som giver en sjov, vuggende komfort, når man sidder i stolen. Det udryk er helt unikt. Det er en af dem, der er mest sikker på at holde sin værdi, fordi den er så unik, og der bliver ikke solgt så mange af dem. Pk9’eren er for den mere sofistikerede, underspillede connaisseur, der gerne vil have en eksklusiv spisebordsstol, som har en interesse for design og som forstår at værdsætte Poul Kjærholms univers. Hvis det er rent show off og bare skal se dyrt ud, vil man nok ikke gå efter den. Her er der tale om sofistikeret blær,” siger Christian Grosen.


Pk9'eren, en ikonisk stol til den underspillede connaisseur. Foto: Fritz Hansen
___________

LÆS OGSÅ: 60 år gammel Hans J. Wegner-stol bliver endelig sat i produktion

LÆS OGSÅ: Sig godt: Eames' klassiske stol fås nu i træ

LÆS OGSÅ: Det er en klassiker: Syv nye stole

Se, hvad vi ellers skriver om: Design, Guide, Stole og Møbler