Hvad har Frank Hvam til fælles med David Bowie, Clint Eastwood og højt belagt smørrebrød med finthakket rødløg på toppen? En hel del faktisk. Alle har medvirket i Euroman, og de har gjort det så godt, flot og overbevisende, at magasinet nu er blevet hædret for sin visuelle stil.

Det skete ved en fest på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole i København, hvor foreningen af magasindesignere i Danmark, MDID, uddelte priser for bedste layout og grafiske løsninger.

En hel stribe magasiner fra Skandinavien var nomineret inden for flere forskellige kategorier. Euroman blev hædret for bl.a. Årets design. ”Vi er særligt stolte over denne pris, da den handler om Euromans samlede visuelle arbejde set over et helt år,” siger Euromans art director Sune Ehlers. 

”Det betyder meget for os, at man som læser kan mærke den store kærlighed, vi har til magasinmediet. Hver måned knokler vi som besatte for, at Euromans læsere skal forkæles med det bedste af det bedste indenfor fotografi, infografik, illustration og design.”
 
Euromans forsidetegning af David Bowie faldt også i juryens smag, det samme gjorde billedserien af Frank Hvam og Simon Kvamm, der spiller tennis på Simon Spies’ gamle bane, der ligger gemt af vejen inde i Hotel Mercurs gård i København. Det visuelle og grafiske arbejde, der ligger bag billedserien af Mew, portrættet af Clint Eastwood og den stort anlagte smørrebrødsguide, blev også hædret ved festen.

”Vi elsker at lave Euroman, og det skal kunne mærkes,” siger Sune Ehlers.

 ”Et parameter for os er, at du ikke kan få det andre steder. Vi arbejder på den måde, at meget lidt er givet på forhånd, når vi starter designet af et layout. Det er historien, der dikterer, hvordan vi griber den visuelle side an. Nogle gange gøres det med enkle virkemidler, andre gange får den én på hatten med masser af detaljer og spektakulære billeder.”

Direktøren sidder i møde



”Frank Hvam i tætsiddende 70’er kondidragt er altid et godt sted at starte.”

David Bowie på forsiden



”Martin Mörck, der er uddannet gravør, lavede portrættet til os. Jeg havde set Martins arbejde i magasinet Monocle og på masser af danske frimærker. Martin arbejder ud fra fotografisk forlæg. Han mestrer noget af det sværeste indenfor portrættegningen, nemlig evnen til at se, hvor man skal forenkle og fjerne ting i motivet, og hvor man skal bibeholde afgørende kendetegn, så portrættet fungerer både på fx et frimærke og på Euromans forside.”
 
Mew



”Sergei Sviatchenkos arbejde er en stor fornøjelse at gå videre med. I denne sag har han både stylet og fotograferet MEW Stramheden, de enkle og stærke kompositioner i hans billeder og hans sans for farvekombinationer har en plakatagtig kvalitet over sig, som gør det nemt at layoute.”
 
Clint Eastwood



”Jeg prøvede at lave typografien som en stor amerikanerøse. Stort ’schwung’, maskulint og med autoritet. Ærkeamerikansk, ligesom Clinten selv.”

Årets magasin



”Vi gør os meget store anstrengelser for hele tiden at variere det visuelle udtryk fra sag til sag – fra udgivelse til udgivelse, så man som læser altid får et visuelt ’kick’, bliver overrasket, får noget, der bare er fedt at se på, billeder og design man kan gå på opdagelse i, smukke ting, stærke reportager, intense portrætter, illustrationer med mange fortællemæssige lag, fotografier, man husker og meget mere.”

Årets guide



”Det er spændende og udfordrende at lave guides. Der skal være et nøje afstemt samspil mellem mange elementer, før det fungerer. Gode arkivbilleder, der sætter emnet ind i en historisk kontekst, lækre nye billeder, der ansporer til handling og kan nydes som ’bare’ visuelt lækre, bokse, der giver ekstra info, den helt rigtige mængde typografi, der binder alting sammen, vignetter med meget mere. Farshad Farzankias layout af smørrebrødsguiden er i mine øjne suverænt disponeret. Man får simpelthen lyst til at spise en masse smørrebrød.”

LÆS OGSÅ: Nyt nummer af Euroman med manden der blev træt af bullshit

LÆS OGSÅ: Mads Mikkelsen og Anders Thomas Jensen: "Mænd er bare federe"

LÆS OGSÅ: Mænd der læser er det mest sexede på nettet lige nu