Mange med hang til et bittert shot bestiller en runde Fernet Branca’er som tilbehør til deres bajere. Men nu er opfindelsen på vej, som eliminerer behovet for sidevogn.

Produktet er en mørk øl med Fernet Branca-smag, navnet er Fernetic, og producenten er det økologiske Chicago-bryggeri Forbidden Root.

Fernet Branca, der blaev lanceret i 1845 som en mavemedicin, er kendt for sin intense bitterhed og har længe været en yndling blandt barrotter og restaurationsbranchepersonale med rigelig hår på brystet.

Men med modefænomener som IPA’er og Negronier er de bitre smage blevet mere populære blandt et større publikum. Så det er oplagt timing til at lave en øl, der kan give en light-oplevelse af Fernet Branca.

Med Fernetic, der lanceres i USA 19. januar, indgår den italienske amaro-producent for første gang et samarbejde med et andet varemærke.

Planen for brygget blev ifølge Chicago Tribune lagt på et møde sidste sommer, hvor sjette generation i familiefirmaet Edoardo Branca sad til bords med bryggerne fra Forbidden Root og smagte på og blandede forskellige eksisterende portere og stouts for at lade sig inspirere.

De blev enige om følgende: Deres øl skulle være robust, urtet, bitter, men ikke for bitter, sprittet, men ikke for sprittet. Der blev nævt urter som pebermynte, malurt, myrra, kamille, kanel, kardemomme, stjerneanis og lindeblomster.

Det skulle ikke være den slags øl, som du køber en sixpack af for at tage den med på skovturen, men en øl der vil dig noget, en øl du er nødt til at smage ordentligt på.

Det tog bryggerteamet på Forbidden Root flere måneder at justere øllet, så de og Edoardo Branca var tilfredse med resultatet: Nemlig en black ale med en umiskendelig ølsmag, der ikke desto mindre giver klare mindelser om Fernet Branca.

Brygget, der lanceres i morgen, holder 8,4 procent, det har trukket med 20 forskellige urter (der er 27 i Fernet), og derefter har det lagret tre uger på tanke med terninger af ungarsk eg.

Fernetic bliver i første omgang sat til salg på bryggeriets eget brewpub og i dets udsalg i Chicago. Vi krydser fingre for, at det også kommer til Europa på et tidspunkt.