For tre måneder siden var de to fyre med hang til at lave TV og mad.

I dag står Emil Walter og Kristian Vestergaard klar med en fusion af de to verdener. De har nemlig lavet tv-konceptet 'FoodScene', hvor de i videoer af tre til fem minutter tager seerne med helt ned i gryderne i nogle af Københavns mest velansete og populære spisesteder for tiden.

Det er alt fra restauranter som Bæst, Kadeau og Musling, som du virtuelt kan besøge på FoodScenes nylancerede app, til generel inspiration eller som optakt til et potentielt restaurantbesøg, fortæller Emil Walter. Han og hans partners ønske er at give alt fra inkarnerede restaurantgæster til nysgerrige danskere og alverdens turister dybdegående en viden om stederne, som det ellers kan være tidskrævende at tilegne sig.

"I dag er næsten alle restauranter en fusion af flere verdenskøkkener, hvilket kan være lidt forvirrende. Vi vil levere indhold, der gør, at de besøgende får et bedre indblik i restaurantens røde tråd og tanker omkring menuen. Det skal være et kig ind bag murene, der i sidste ende gør spiseoplevelsen mere fuldendt," siger han.

Se video-portrættet af Bæst her:

Emil Walter og makkeren ved begge, hvor mange timer man kan bruge på at vælge det rigtige stykke kød og placere en asparges rigtigt på tallerkenen, som han siger. Derfor er det vigtigt for ham at vise respekt for håndværket og æstetikken med video-portrætterne.

Der vil være 25 af dem tilgængelige fra lanceringen, og planen er, at portrætterne af restauranterne udvides med to nye om måneden. Og det har indtil videre også vakt interesse hos hovedpersonerne selv, restauranterne, siger Emil Walter:

"Vi har oplevet, at de også selv har manglet et sted, hvor de kan få lov at forklare om deres store passion: mad. Og hvor de kan fortælle om ideen bag deres sted."


Rasmus Munk, kok på Alchemist Stillbillede fra mini-dokumentaren om ham og restauranten.

Til en start vil de dække den københavnske madscene med videoklip på nogle minutter. På længere sigt er deres mål at brede sig til resten af Danmark og ikke mindst formidle restauranternes verden til pop-up-events og portrætter. Men det bliver først senere, lige nu er det vigtigste ifølge Emil Walter det gode indhold i videoklippene.

Når du downloader FoodScene, er der er fire portrætter, du kan se kvit og frit. Det resterende indhold koster derefter 29 kroner per halve år.

"Vi fokuserer ikke på at blive rige på nuværende tidspunkt. Vi vil hellere sikre, at vi kan skabe et flow, hvor vores indhold bliver set, og vi er først med de nyeste restauranter," siger Emil Walter. Han og Kristian Vestergaard arbejder fuldtid ved siden af arbejdet med app'en.

Fra den 24. maj kan du downloade FoodScene i App Store og Google Play.


Restaurant Taller er også repræsenteret i de første 25 potrætter.

LÆS OGSÅ: De brygger i Arizonas ørken og åbner øltempel på Nørrebro: "Du kan godt kalde det et drømmeliv"

LÆS OGSÅ: Väkst: Ikea-reol eller Cofocos nynordiske illusion?

LÆS OGSÅ: Sommerens cooleste drink er kun for voksne