Du ligger på dækket af en sejlbåd i en lille bugt i det græske øhav sammen med seks af dine gode venner. Solen skinner fra en skyfri himmel, I kan hoppe direkte i vandet fra båden, og når I vil sejle videre til den næste bugt og besøge den næste lokale taverna i den næste lille by, giver I blot bådens kaptajn besked om at lette anker.

Det er den slags oplevelser, 31-årige Jakob Bojesen og hans virksomhed gerne vil tilbyde dig. Og det er både nemmere og billigere, end du tror, lyder budskabet. 

”Hvorfor leje et hotelværelse og være det samme sted i en uge, hvis du kan leje en sejlbåd med en kaptajn, sejle fra havn til havn og lægge til hvor du har lyst – endda uden at det koster væsentligt mere?” spørger Jakob Bojesen retorisk og læner sig tilbage i lædersofaen på kontoret ved Islands Brygge i København, hvor bådulejningstjenesten Boatflex holder til.

En uge på en sejlbåd med kaptajn og plads til syv mennesker i Grækenland starter lige nu på 1.000-1.500 kr. om dagen. Det prisniveau gør Boatflex’ sejlferier til et konkurrencedygtigt alternativ til at leje et almindeligt hotelværelse eller en ferielejlighed, og Jakob Bojesen oplever, at flere og flere efterspørger noget andet end traditionelle charterferie.

”Når du ser billeder fra rejsebureauer, der sælger ferier sydpå, er det altid noget med havudsigt og små bugte – og tænk hvis du kunne bo lige dér, midt ude i bugten. Det er dét, vi tilbyder, og vi tror, at der er et stort potentiale i at skabe ferieoplevelser på vandet.”

Boatflex er først og fremmest en enkel og nem bådudlejningstjeneste på nettet. Bådejere kan oprette sig på deres hjemmeside, sætte deres både til leje og selv bestemme prisen akkurat som på Airbnb. Boatflex tager 12 % af udlejningsprisen fra ejeren og 4 % fra lejeren i gebyr, men så er båden også forsikret, så ingen behøver at bekymre sig om, at noget går galt.

I Danmark koster det fra 600-700 kr. om dagen at leje en båd gennem Boatflex. Derfra stiger priserne op til flere tusinde kroner for større, mere luksuriøse både. Og selv om Boatflex indtil videre primært har satset på det danske og det norske marked, hvor de samarbejder med havne og sejlklubber, kan man også leje både en række andre steder i verden – bl.a. ved Californiens kyst, det græske øhav og i Caribien.

Men Jakob Bojesen og hans partnere, der tæller den tidligere OL-sølvvinder i finnjolle Jonas Høgh-Christensen og softwareingeniøren Jes Brinch, har endnu større ambitioner. Og efter en nyligt overstået investorrunde, hvor de har rejst lidt over fem mio. kr., er de klar til at etablere sig i Sverige og Grækenland og lancere flere nye tiltag.

Et af dem er at tilbyde udlejning af både kun til overnatning i havnene, men den helt store satsning er pakkerejserne, hvor man kan leje en båd med kaptajn, så folk, der ikke selv kan sejle, også har mulighed for at komme på sejlferie. På den måde håber Boatflex at nå ud til mange flere mennesker.

”Når du skal leje en båd, er der den barriere, at du skal have et duelighedsbevis for at få lov til at sejle. Men vi vil også gerne gøre det muligt for folk, der aldrig har sejlet før, at komme ud på vandet. Det er lige så nemt som at bestille en ferie på nettet,” siger Jakob Bojesen. 

LÆS OGSÅ: Dansk iværksætter bag online modeportal: "Står det til mig, skal Miinto ud i hele verden"

Som barn var Jakob Bojesen selv på sejlferie hver sommer med sine forældre og sine tre brødre. Han er vokset op i den lille by Jyderup i Vestsjælland, og hans far havde en sejlbåd i Havnsø havn ikke langt derfra. Første gang han var af sted, var han bare 10 år gammel. 

”Jeg har nogle af mine bedste minder fra de ferier, hvor vi sejlede til Samsø eller rundt i det sydfynske øhav i min fars 27-fods sejlbåd. Det er helt specielt at vågne op i en ny havn om morgenen, og hvis du spørger mig, findes der ikke en bedre måde at rejse på. Jeg vil gerne give folk mulighed for at få den oplevelse,” siger han.

Jakob Bojesen har tidligere arbejdet som rejseguide og været account manager på Berlingske. Men han har altid haft iværksættergenet og trangen til at skabe sit eget, fortæller han. Så da han for otte år siden blev kontaktet af en ven, der introducerede ham til Simon Frank og Simon Lennet, og spurgte om han ville være med til at starte og drive deres nye natklub Simons, sagde han sit job op med det samme. Og selv om der umiddelbart er langt fra restaurationsbranchen til sejlads, ser Jakob Bojesen også mange ligheder.

”Jeg kan godt lide at skabe unikke oplevelser for andre mennesker. Det er dét, jeg er god til. Før var det i festrammer på natklubberne, nu er det på havet, men det handler stadig om at give folk mulighed for at opleve noget, de ikke kan få andre steder.”

Jakob Bojesen fik idéen til Boatflex en sensommereftermiddag i 2014 på havnefronten i Palma på Mallorca. Han var på ferie med sin ven Benjamin Suhr, der i dag er ansat i virksomheden, på den spanske turistø. Vejret var godt, og Jakob Bojesen foreslog, at de skulle leje en båd.

Men da de begyndte at undersøge mulighederne, viste det sig hurtigt, at udbuddet af sejlbåde var lille, og det var så dyrt og besværligt at leje dem, at de endte med at droppe idéen.

”Det må kunne gøres på en bedre måde,” tænkte Jakob Bojesen.

Sammen med Benjamin Suhr havde han lejet en ferielejlighed gennem udlejningstjenesten Airbnb, og mens de sad på havnen, kom de til at tale om, at det burde være muligt at lave et lignende koncept, men med både i stedet for lejligheder. 

LÆS OGSÅ: På Andreas’ kontor dyrker medarbejderne crossfit og møder kun to gange om ugen

På det tidspunkt arbejdede Jakob Bojesen stadig i restaurationsbranchen og var med til at drive den københavnske natklub Sunday Club. Men da han kom hjem fra Mallorca, kunne han ikke slippe den idé, han havde fået sammen med vennen på havnen i Palma.

”Den blev ved med at dukke op i mit hoved,” fortæller Jakob Bojesen.

”Jeg elsker at sejle, men det var en stor investering for mig at købe en båd, som jeg måske ville komme til at sejle i fire gange om året. Men jeg ville virkelig gerne sejle mere, hvis bare der var lettere adgang til det. Jeg tænkte, at der måtte være andre, der også havde det sådan.” 

Så et par måneder senere tog han kontakt til entreprenøren Mik Thobo-Carlsen, som han havde lært at kende gennem natklubmiljøet, og fortalte ham om sin idé til en bådudlejningstjeneste, der skulle gøre det nemmere og billigere for almindelige mennesker at komme ud og sejle – og lettere for bådejere at leje deres både ud.

Mik Thobo-Carlsen, der i dag er bestyrelsesformand i Boatflex, kunne lide idéen og satte Jakob Bojesen i kontakt med Jonas Høgh-Christensen. Han havde gået og barslet med lignende planer, og deres første møde blev startskuddet til Boatflex.

”Jonas kendte både unge mennesker, der gerne ville sejle, men som ikke havde råd, og folk der havde solgt deres båd, fordi de ikke havde tid til at sejle i den – og fordi de syntes, at det var for dyrt at have den liggende i havnen. Danske lystsejleres både ligger i gennemsnit stille 98 % af tiden, og det kan nemt koste 50.000 kr. om året at have en helt almindelig sejlbåd,” siger Jakob Bojesen.

Det skulle ikke meget mere end en kop kaffe og 45 minutters snak til, før Jakob Bojesen og Jonas Høgh-Christensen besluttede sig for at stifte Boatflex. Med om bord var også Jes Brinch, der havde den nødvendige tekniske indsigt og kontakt til udviklere, som kunne hjælpe med at starte en online udlejningsportal. I starten af 2015 fik de deres to første investorer, der kunne se potentialet i ”havets Airbnb”, og som tilsammen skød 1,3 mio. kr. i virksomheden.

På kontoret ved Islands Brygge, hvor Jakob Bojesen sidder og fortæller passioneret om at gøre sejlferie til allemandseje, er Boatflex i dag syv fuldtidsansatte, og derudover har virksomheden en række folk tilknyttet på freelancebasis. Flere af de ansatte er folk fra Jakob Bojesens nærmeste netværk, bl.a. vennerne Benjamin Suhr og Arvid Sihm. Det er vigtigt for ham at have folk ansat, der ud over at være dygtige også er nogle, han har noget til fælles med.

Det skal være folk jeg har lyst til at drikke en øl med efter arbejde. Jeg er overbevist om, at man ofte er villig til at gå de ekstra skridt for teamet, når det er folk man har et godt forhold til,” siger Jakob Bojesen.

Men med den nye investering skal det lille team udvides, så Boatflex er klar til at satse på nye markeder og få endnu flere mennesker til at sejle på deres næste ferie.

Mange forbinder nok mest lystsejlads med Nordsjælland, sejlersko og lyserøde poloer. Er sejlferie ikke først og fremmest for folk med mange penge på lommen?

”En sejlferie er ikke den billigste måde at rejse på. Og mange af vores kunder er da også købestærke og over 30. Men priserne starter på et niveau, hvor langt de fleste – også helt unge mennesker – kan være med, og jeg ser det som en af vores vigtigste opgaver at få fortalt folk, at det er både billigere og meget nemmere at komme på sejlferie, end de tror.”

På længere sigt har Jakob Bojesen ambitioner om at brede Boatflex-konceptet ud i hele verden og blive en global virksomhed. Foreløbig er planen at sætte sig på Middelhavet i løbet af næste år og starte op på det amerikanske marked i 2019. Boatflex har konkurrenter i Frankrig og USA, der tilbyder et lignende koncept, men ingen har en markedsandel på over én procent, og derfor handler det først og fremmest om at komme ud og erobre helt nye markeder for Jakob Bojesen og hans partnere.

”Når vi præsentere vores koncept for nye investorer, plejer vi at sige, at det er det store blå ocean. Det handler bare om at komme ud over stepperne.”

LÆS OGSÅ: Janus Friis: "Når man én gang har haft succes som iværksætter, lærer man, at det kan lade sig gøre"

LÆS OGSÅ: Jeremy har Danmarks stærkeste netværk: ”Jeg er en opringning væk fra alting”

LÆS OGSÅ: Norwegian-boss: ”Jeg siger altid, at det ikke er pessimisterne, der erobrer verden”