Hypen omkring de elegante, svenske Daniel Wellington-ure har længe ikke været til at komme uden om. Og nu manifesterer den sig i konkrete tal.

Inc. 5000 Europe har netop offentliggjort sin årlige liste over de hurtigst voksende virksomheder i Europa, og her kom den svenske ur-gigant ind på en klokkeklar førsteplads med en indtægstvækst på 4695 % henover tre år svarende til €155,7 millioner euro.

Time flies, so fly with it. (Caption by @khansolooo, photo via @bjoernhellgardt) #DWaption

Et opslag delt af Daniel Wellington (@danielwellington) den

Manden bag brandet Daniel Wellington er den unge svensker Filip Tysander, der med et indskud på 200.000 svenske kroner startede virksomheden tilbage i 2011, efter han tidligere havde fejlet med to startup-projekter. 

Men Daniel Wellington blev bestemt ikke endnu en fiasko. Udover den flotte førsteplads på listen over de hurtigst voksende virksomheder, sælger virksomheden 1 million ure om året og har allerede 6000 forretninger i 75 lande, skriver Business Insider
 
På Instagram kan de desuden også bryste sig af at have over 2,9 millioner følgere, og når det er prestigefyldt for kunderne at blive re-postet iført de klassiske ure, bliver det kun nemmere for Daniel Wellington at promovere sit brand fremadrettet verden over. 


Den danske virksomhed, der ligger højest på listen, er Falcon.io på en 21. plads med en vækst på 2932 % svarende til €7,6 millioner euro, og de leverer digitale platforme til virksomheder, så det er nemmere for dem at have kontrol med deres sociale medier og kundernes interaktioner.

Herunder følger Inc. 5000 Europes top ti over de hurtigst voksende virksomheder i Europa, hvor fem er svenske: 

10. Furniture Box AB (Sverige)
9. Feo Media AB (Sverige)
8. Star Stable Entertainment AB (Sverige)
7. Ukcloud Ltd (Storbritannien)
6. Cabonline Technologies AB (Sverige)
5. Balyasny Europe Asset Management LLP (Storbritannien)
4. Odeal Oy (Finland)
3. Martin Metal Product (Ungarn)
2. LE Petit Vapoteur (Frankrig)
1. Daniel Wellington AB (Sverige)

LÆS OGSÅUng svensker har skabt en formue på det populære Daniel Wellington-ur

LÆS OGSÅDansk iværksætter bag online modeportal: "Står det til mig, skal Miinto ud i hele verden" 

LÆS OGSÅSøg job på 30 sekunder: Svensk startup gør det nemmere for dig at finde drømmejobbet