Nogle nøjes med at ankomme til Roskilde med en ramme øl, en dåse tun og boombox. For andre starter festivalen flere måneder før med grundig forberedelse. Sådan var det for drengene i Klub 100, som i år vandt den prestigefyldte pris som årets opvarmningslejr. En pris, der gives for den bedste fest på festivalens åbnings dag, lørdag den. 27. juni 2015.

I den lejr kunne man blandt andet kaste sig ud i deres sindssyge drikkespil, hvor det handler om skylle et shot ned hvert minut - i 100 minutter. Udover deres egne særprægede selskabslege havde de også slæbt et anlæg til 35.000 kroner og 130 nyindkøbte rammer øl med. 

LÆS OGSÅ: En kvinde vi kan li’: Roskilde Festival 2015

”Vi havde lejet en DJ til festen, så vi undgik det med, at folk hele tiden vil skifte sang. Han spillede festen helt vildt op. På et tidspunkt var der 50 mennesker, som lavede moshpit,” fortæller Niclas Lockhart, som er en af de 13 drenge, der for tre år siden etablerede Klub 100-lejren. 


Det gik vildt for sig lørdag nat hos Klub 100.

I de første fire dage af festivalen konkurrerede 50 lejre om at blive årets camp i forskellige kategorier. I alt blev 15 camps endelig nomineret til at vinde den endelige ’Camp of the Year’-pris. En pris ’Klub 100’ også var nomineret til.

LÆS OGSÅ: Roskilde Festival 2015: Se stemningsbilleder fra campingpladsen

Udover Party Starter-kategorien blev der fundet vindere indenfor kategorier som ’Den mest originale lejr’ og ’Det bedste tema’ Prisen, som ’Årets camp’ gik dog til ’Camp Asie’, der faktisk havde lige så mange stemmer som ’A Camp’ og ’Ice and Fire’. Derfor skulle det afgøres på klapsalver blandt det fremmødte publikum til prisuddelingen, og der blev det altså ’Camp Asie’.


Der varmes op til Klub 100-fest. 

En lejr, som består af otte drenge, der fyldte sig med asier og andet sylte, og i ugens løb afholdt Asie Olympics. Derudover har de også afholdt en Miss Asie, hvor piger i hvide T-shirts fik hældt en masse syltelage udover sig. 

Drengene fra ’Camp Asie’ havde ikke forventet at skulle ende med at blive kåret til årets lejr, og deres forberedelser startede kun 14 dage, før festivalen blev skudt i gang.

Modsat ’Camp Asie’ startede de 13 drenge fra ’Klub 100’ deres planlægning for tre måneder siden, hvor de også begyndte at bygge deres dyre anlæg og lave beerpong-bord. Det kræver ikke bare en masse tid at planlægge en festival, hvis man gerne vil holde årets fedeste fest, det kræver også kontanter. Drengene har regnet ud, at de bruger ca. 1.000 kroner pr. mand pr. dag under en uges festival.  

”Vores koncept er, at alle, som kommer til vores fester, skal have det godt. Hvis de spørger efter øl, giver vi dem altid nogle. Men de fleste har dog taget lidt med,” fortæller Niclas Lockhart.

Af samme grund havde de 13 drenge medbragt 10 rammer øl hver, som de havde været i Tyskland for at købe. Og med deres store anlæg og andet udstyr, måtte drengene få hjælp udefra til at få transporteret det hele til Roskilde Dyreskueplads. ”Vi lejede et en 3*34 til alle vores ting. Da pladsen åbnede, tog det omkring fire timer for os at få slæbt det hele ned til lejren,” siger Morten Munksgaard, en anden beboer fra den festlige lejr. 



Drengene holder ikke kun fester, hvor der bliver spillet ’Klub 100’. I år har de også holdt beerpong-fester, ølbowling og boksekonkurrencer. Og planen er at blive ved med at udvikle konceptet. 

”Vi har jo helt til næste år og derfor rigtig meget tid til at planlægge vores fester. Dem, som har bygget vores anlæg, har allerede lovet, at de er klar på at gøre det over dobbelt så godt til næste år. Så jeg kan godt love, at det bliver endnu vildere i 2016,” siger Morten Munksgaard.


Roskilde Festivalen anno 2015 blev skudt i gang med et brag.

LÆS OGSÅ: Morten Vammen: Bluffers guide til nattelivet lige nu

LÆS OGSÅ: Street style på Roskilde Festivalen: Skarp stil i solen

LÆS OGSÅ: Rune RK: Her er verdens bedste natklubber