Klumme:
’Death Certificate’, Ice Cubes andet solo-album er en genistreg, der fortjener en ikonisering på linje med de største rockalbums.

Den udkom få år efter hans løsrivelse fra gangsta-rapgruppen N.W.A og oven på den massive succes, han havde med det første solo-album, ’AmeriKKKa’s Most Wanted’. Debutpladen var så god, at den reelt sønderrev resterne af hans gamle gruppe fra hinanden.

I 1992, da hans andet album udkommer, kulminerer hiphoppen I USA. Den havde siden 1986 været inde i en gylden kreativ periode, hvor hovedværker udkom på næsten ugentlig basis.

LÆS OGSÅ: Hiphoppens guldalder revolutionerede musikhistorien – her er de største navne i dag

Bands som A Tribe Called Quest (som Ice Cube erstatter på Roskilde), Boogie Down Productions, Jungle Brothers, EPMD, Digital Underground og Eric B & Rakim var blot nogle af de navne, der i dag står tilbage som væsentlige kunstnere, ikke bare inden for rap, men generelt for populærmusikken.

Nogle vil (måske med rette) mene, at ’Straight Outta Compton’ er et væsentligere værk, da det er her Dre og Ice Cube for alvor lancerer gangsta-rappen, men genhører man hele den plade, er der også flere slappe passager. Og den er, ud over sin smittende energi og råb-med-lyrik, ikke et helt så elegant et værk som ’Death Certificate’.

Men der er faktisk også en del, man kan kritisere 'Death Certificate' for. Først og fremmest er den racistisk.

I denne periode flirtede Ice Cube med den berygtede gruppe ’Nation of Islam’, som borgerrettighedsforkæmper Malcolm X også havde været talsmand for, indtil han brød med gruppen, og de skød ham ned ved en offentlig tale i New York i 1965.

Gruppen fik fornyet liv med den politiske opblomstring i hiphoppen i slutningen af 80’erne, hvor mange af tidens fremtrædende grupper som X-Clan, Brand Nubian og mange flere advokerede for, at sorte burde konvertere til Islam og fornægte den kristendom, der havde været med til at undertrykke sorte som slaver.

Ice Cube blev helt sikkert også påvirket af hiphoppens store politiske gruppe Public Enemy, da han indspillede debutpladen i New York med dem som producere, og før hans andet album udkommer, har han fået sit eget hårde entourange af militante muslimer.

Her er det 'True to the game', der advarer sorte mod at sælge ud og blive 'for hvide'.

Der er mange racistiske ytringer på Ice Cubes andet album ’Death Certificate’. Værst er det i nummeret ’Horny Little Devil’, der handler om hvide liderlige mænd, der udnytter sorte kvinder. The Devil er generelt et synonym for hvide, som ofte bliver brugt af Nation of Islam og således også i nummeret med tekster som:

“White bitches have no butt and no chest
Black women have bodies like goddesses
Sorta like Venus, but put away your penis
Cause the devil is a savage motherfucker”

Man kan også kritisere Ice Cube for at svine homoseksuelle og jøder til på afslutningsnummeret ‘No Vaseline’, som er det sidste svirp med pisken mod N.W.A og især Eazy E.

“You're getting fucked real quick
And Eazy's dick is smelling like MC Ren's shit”

Men der er også flere sange, der bløder den hårde retorik op, for eksempel numre som ‘US’, ‘A Bird In The Hand’ og ‘Alive on Arrival’. En anden formildende omstændighed ved Ice Cube er, at flirten med Nation of Islam og de racistiske ytringer er kortvarig, og allerede efter dette album er de ude igen. 

Hvis man kan se bort fra disse dumheder, er albummet både lyrisk og instrumentalt et mesterværk.

På den nye genudgivelse i anledning af 25 års jubilæet er der tre nye numre, der meget præcist understreger, at de bedste år for rapperen desværre ligger bag ham. Her bruger han lang tid på at fremhæve sig selv og sine bedrifter i fortiden, hvilket han efterhånden har gjort på så mange numre, at det virker patetisk.

Den ungdommelige energi og vrede, der lå i hans stemme, er forsvundet, og han vil formentlig aldrig komme i nærheden af sine egne genistreger, selv om han på halv tank da stadig lyder hæderlig.

Det er Roskildes (og alle os andres) held, at albummet netop er genudgivet og derfor får lidt ekstra opmærksomhed. Man kan kun håbe, at han vil spille rigtig mange af numrene for os. De fortjener et ekstra lyt.

Her er det den seneste single, der er et ud af tre nye numre på genudgivelse: